جی پلاس

سال خوب زاکربرگ با وجود ضررهای بزرگ متاورس!

این احتمال وجود دارد که آزمایش بزرگ متا در زمینه واقعیت مجازی تا پایان سال جاری منجر به زیان عملیاتی بیش از 50 میلیارد دلار شود. اگرچه این یک نتیجه تکان دهنده است، اما تا حد زیادی توجه بسیاری از مردم را به خود جلب نکرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از مجله دنیای فن آوری: با وجود همه سختی ها و چالش ها، سال 2023 برای شرکت رسانه های اجتماعی مارک زاکربرگ بسیار مثبت بود. متا با انتخاب اشتراک گذاری کار خود یا دموکراتیزه کردن هوش مصنوعی مولد، جایگاه مهمی را در دنیای هوش مصنوعی برای خود محفوظ داشته است، در حالی است که همه در تلاش برای احتکار و انحصار آن هستند. در همین حال، تبلیغات دیجیتال بهبود یافته است و درآمدها را بالاتر می برد و قیمت سهام به بالاترین حد خود در حال صعود است.

این در واقع یک دستاورد بزرگ است، با توجه به اینکه اوضاع در ابتدای سال چقدر بد به نظر می رسید. درآمدهای سالانه کاهش یافت و متاورس به دلیل تشخیص های عجیب و غریب و بدون پا مورد تمسخر و تمسخر قرار گرفت. در پاسخ، زاکربرگ یک سال کارآمدی را آغاز کرد، پروژه‌های با اولویت پایین را لغو کرد، تعدادی از فهرست‌ها را حذف کرد و 21000 شغل را در طی دو اخراج حذف کرد.

سرمایه‌گذاران تحت تأثیر این روش خشن و حتی وحشیانه قرار گرفتند و بدون توجه به ضررهای متاورس که انتظار می‌رود همچنان در حال افزایش باشد و نیروی کار که هنوز بیشتر از قبل از همه‌گیری بود، سهام شرکت بیش از 160 درصد در سال جاری افزایش یافته است.

همچنین می توان گفت که اعتباری برای احیای بازار تبلیغات نصیب متا می شود. همه شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی غنایم را به اشتراک نمی‌گذارند، درحالی‌که درآمد متا در 9 ماه اول سال افزایش یافت، درآمد اسنپ کاهش یافت. در مورد ماجراهای بی پروا ایلان ماسک در "ایکس" (توییتر)، جایی که تبلیغ کنندگان در تلاش برای فرار هستند، آنها مقایسه را نامطلوب می کنند.

ویدیوهای کوتاه در حلقه‌های اینستاگرام، که با محبوبیت تیک تاک رقابت می‌کنند، چشمان کاربران را به صفحه نمایش خود می‌بندد. همچنین راه اندازی فرصت طلبانه یک پلتفرم جدید شبیه توییتر به نام تردز وجود دارد که به سرعت توسط ده ها میلیون کاربر در تابستان امسال دانلود شد اما از آن زمان به بعد سرعت خود را از دست داده است. چیزی که بسیار شگفت‌انگیز است این است که متا هنوز در حال گسترش پایگاه کاربران خود است، حتی با وجود اینکه تقریباً نیمی از جمعیت کره زمین قبلاً مشترک آن شده‌اند.

دو چیز باقی مانده است که ما در این سال زیاد ندیده ایم: خود مارک زاکربرگ و "متاورس". چهار سالی می‌شود که بنیانگذار متا با مهربانی به ما مراجعه کرد تا تصمیمات سال نو خود را اعلام کند و از کتاب‌هایی که قصد خواندن دارد یا ایالت‌هایی که قصد بازدید از آن را دارد بگوید. به غیر از مبارزه آنلاین خود با ماسک، به نظر می رسد که او تا حد زیادی ایده تبدیل شدن به یک شخصیت عمومی را کنار گذاشته است. عواقب این نقش بر دوش نیک کلگ، معاون سابق نخست‌وزیر بریتانیا افتاد که در حساب اینستاگرامش مدام کت و شلوار و کراواتی پوشیده بود که شباهتی به آنچه کارگران در دره سیلیکون می‌پوشید نداشت، و او اغلب به چهره «مردگان» تبدیل می‌شد. ”

در عین حال، صحبت در مورد "متاورس" به سختی به گوش کسی می رسد. این شرکت امسال یک هدست واقعیت مجازی نسبتا ارزان قیمت 500 دلاری به نام متاورس 3  را روانه بازار کرد و نقدهای نسبتا خوبی دریافت کرد. اما وقتی وارد دنیای مجازی می شوید کار زیادی برای انجام دادن وجود ندارد. همچنین علاقه به این دنیا سرد است و بیشتر ما نمی خواهیم هنگام کار یا هنگام ملاقات با دوستان هدفون به سر داشته باشیم.

فرض بر این است که "متا" اکنون در حال آماده سازی رسانه ای برای پیوند هوش مصنوعی به متاورس است. در حال حاضر، تنها اعلامیه‌های مربوط به هوش مصنوعی شور و شوق زیادی را به همراه دارد. این هفته، متا Imagine را راه‌اندازی کرد، یک ابزار مستقل تولید تصویر با هوش مصنوعی، شبیه به DAL-E، که توسط OpenAI توسعه داده شد. همچنین مجموعه عجیب شخصیت‌های هوش مصنوعی خود را در پلتفرم‌های اینستاگرام، واتس‌اپ و مسنجر گسترش داده است و در حال آزمایش «حافظه بلند مدت» است که به این شخصیت‌ها اجازه می‌دهد مکالمات را به خاطر بسپارند. اگر تا به حال خواستید با یک ربات چت که چهره سوپر مدل کندال جنر را دارد و تولد شما را به یاد می آورد، پیام های متنی رد و بدل کنید، این فرصت شماست.

آیا متاورس در سال 2024 بازخواهد گشت؟ شاید بالاخره امسال خیلی ها انتظار بهبودی متا را نداشتند. درآمد واحد Reality Labs، وابسته به Metaverse، احتمالاً در مقایسه با سال 2022 کاهش می یابد، که استاندارد پایینی است که می توان از آن بازیابی کرد. اما Deloitte انتظار دارد برنامه های کاربردی و متمرکز بر سازمان افزایش یابد، به این معنی که آنها بازی های کمتر و کار بیشتری را شامل می شوند.

اما متا یک سری مسائل فوری دیگر دارد که باید به آنها رسیدگی کند. این هفته، نیومکزیکو این شرکت را متهم کرد که با اجازه دادن به خردسالان برای پیشنهاد محتوای جنسی به صاحبان حساب، از کاربران محافظت نکرده است! قانونگذاران اتحادیه اروپا می خواهند درباره راه های محافظت از کودکان در اینستاگرام بیشتر بدانند. در ایالات متحده، کمیسیون تجارت فدرال در تلاش است تا از کسب سود از داده های کاربران زیر 18 سال جلوگیری کند.

همچنین به نظر می رسد که هوش مصنوعی به دلایل خوب و بد همچنان در کانون توجه قرار خواهد گرفت.این هفته، متا اتحادی از شرکت های هوش مصنوعی و موسسات تحقیقاتی را برای توسعه هوش مصنوعی منبع باز راه اندازی کرد. همچنین باید به یاد داشته باشیم که سال 2024 شاهد انتخابات در چندین کشور از جمله ایالات متحده، بریتانیا، اندونزی، مکزیک، هند و تایوان خواهد بود و محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی ممکن است اطلاعات گمراه کننده را منتشر کند یا کمپین های اطلاعات نادرست را در پلتفرم های رسانه های اجتماعی در سراسر جهان ترویج کند.

بنابراین، به نظر می‌رسد که پروژه واقعیت مجازی زاکربرگ با زیان‌های بیشتر، سهم بی‌نهایتی از فروش و علاقه‌مندی عمومی به حرکت رو به جلو، هرچند آهسته، ادامه خواهد داد. زاکربرگ ممکن است نام فیسبوک را تغییر داده باشد و میلیاردها دلار به متاورس اختصاص داده باشد، اما او نمی تواند ما را مجبور کند که به این متاورس اهمیت دهیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید