واکسن جدیدی جایگزین واکسن‌های موجود کرونا می شود؟

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این‌که مطالعات مختلف بر روی سویه‌های جدید کووید-۱۹ در حال انجام است، گفت: در حال حاضر دو سه مرکز ما بر روی توسعه واکسن‌های خودشان در حال فعالیت هستند؛ ولی این به معنای آن نیست که واکسن جدید بیاید و ما آن را جایگزین واکسن‌های موجود کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دکتر یونس پناهی در مورد حضور سویه‌های جدید کووید- ۱۹ در ایران و نیاز به به‌روز رسانی واکسن‌های موجود، گفت: ویروس کووید-۱۹ در دنیا به اشکال مختلف جهش پیدا کرده و یکی از جدی‌ترین و خطرناک‌ترین سویه‌های آن سویه XBB است. در دنیا و در ایران فعلاً بر روی جهش‌های جدید مطالعه انجام می‌گیرد، ولی واکسن جدید که اختصاصی برای آن باشد، وجود ندارد. به همین دلیل ما و دیگر کشورها از همان واکسن‌های موجود استفاده می‌کنیم.

ایسنا نوشت؛ وی با اشاره به آمار مرگ‌ومیر ناشی از سویه‌های جدید کووید، گفت: برای مثال آمریکا با واکسن‌های mRNA مرگ‌ومیر بالایی دارند و در فرانسه و ژاپن نیز آمار مرگ‌ومیر زیاد است. ولی در کشور ما به دلیل رعایت‌هایی مثل ماسک زدن که انجام می‌شود، با همین واکسن‌هایی که در حال حاضر به میزان کافی داریم، می‌توانیم از پسِ مشکل سویه‌های جدید بر بیاییم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در خصوص پیگیری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مورد نیاز به واکسن‌های جدید، گفت: در حال حاضر دو سه مرکز ما بر روی توسعه واکسن‌های خودشان در حال فعالیت هستند؛ ولی این به معنای این نیست که واکسن جدید بیاید و ما آن را جایگزین واکسن‌های موجود کنیم.

وی افزود: در کمیته علمی روزهای آینده نیز یکی از بحث‌های جدی ما در مورد واکسن‌ها است و می‌خواهیم ببینیم که این واکسن‌های ما و جهش‌های اُمیکرون چقدر می‌تواند پاسخ‌گو باشد و چه مشکلاتی ممکن است در آینده ایجاد شود که با این واکسن‌ها قابل کنترل نباشد.

پناهی، بدون ذکر نام مراکزی که در حال مطالعه در مورد به‌روزرسانی واکسن‌های کووید-۱۹ هستند، خاطر نشان کرد: الان همه واکسن‌سازهای ما روی سویه‌های جدید کووید-۱۹ در حال مطالعه هستند. چون ذات واکسن‌سازها همین است که وقتی یک واکسن را توسعه می‌دهند، باید دنیا را پایش کنند تا ببینند مشکلات می‌تواند با واکسن‌ها مرتفع شود یا خیر.

وی در پاسخ به سوال ایسنا که آیا این مطالعات به توسعه واکسن جدید و جایگزین کردن آن با واکسن‌های موجود می‌انجامد؟، گفت: این اتفاق خیلی بعید است؛ نه در ایران، بلکه در دنیا نیز این اتفاق نخواهد افتاد.

پناهی ادامه داد: هیچ واکسن جدیدی خاص اُمیکرون، نه در دنیا و نه در ایران وجود ندارد، ولی در دنیا به شدت در حال مطالعه هستند که واکسن‌های خود را برای جهش‌های جدید به‌روز رسانی کنند و در ایران نیز بر روی این موضوع در حال کار هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید