واکسن کرونا را می توان همزمان با واکسن آنفلوآنزا تزریق کرد؟

مرکز کنترل بیماری های آمریکا(CDC) توصیه می کند که واکسن آنفلوآنزا و واکسن کرونای خود را همزمان دریافت کنید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به به نقل از دانشگاه بوستون، آسومو، استادیار پزشکی دانشگاه بوستون، می‌گوید: این کار بی‌خطر است و حتی به طور همزمان بهتر هم می باشد.

ایسنا نوشت؛ آسومو که یک پزشک معالج در بخش بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی بوستون است، در گزارش خود به یک سری سوال جالب در مورد تزریق هم زمان این واکسن ها، پاسخ می دهد.

آیا باید واکسن ها را در هر دو بازو تزریق کرد یا هر دو را در یک بازو؟

آشیش سخنگوی مرکز بیماری های همه گیر آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در جواب این سؤال می گوید: بهتر است در دو بازو تزریق انجام شود.

آسومو می گوید: به بیشتر مردم توصیه می شود که در هر بازو یک واکسن تزریق شود چون برای فرد راحت تر است.

آیا اگر هر دو واکسن را همزمان انجام دهید، عوارض جانبی خواهد شد؟

مرکز کنترل بیماری های آمریکا(CDC)  اعلام کرد که تجربه­ی سایر واکسن‌ها نشان داده است روشی که بدن ما برای محافظت دارد، که به عنوان پاسخ ایمنی شناخته می‌شود و عوارض جانبی احتمالی پس از واکسن زدن، معمولاً در تزریق یک واکسن و یا دو واکسن هم زمان تقریباً یکسان است.

اگر به طور کامل همه­ واکسن ها را تزریق کنیم، آیا باز هم باید ماسک بزنیم؟

آسومو در این مورد می‌گوید: بسیاری از ما در مورد رویکرد لایه‌ای درباره­ اقدامات در همه‌گیری صحبت می‌کنیم. اولین لایه، واکسیناسیون است، چیزی که ما را به طرف مصونیت در جامعه می‌برد.

 وی می افزاید، لایه های دیگر از جمله مراقبت در فصل سرما، انجام آزمایش به موقع، تهویه در خانه نیز به همان اندازه مهم هستند. آنچه در طول دو یا سه سال گذشته یاد گرفتیم این است که رویکرد فقط واکسن‌سازی بوده و ما را تا اینجای کار رسانده است، این در حالی است که باید وقتی در جامعه‌ای هستیم که در آن امکان انتقال بالا وجود دارد، ماسک بزنیم، تهویه داخلی را بهبود بخشیم و اگر فکر می‌کنیم در معرض قرار گرفته‌ایم، از آزمایش استفاده کنیم.

آیا واقعاً به واکسن آنفلوانزا نیاز داریم؟

بله با وجود همه گیری در این فصل، به نظر می رسد آنفلوآنزا آماده بازگشت بزرگ در سال جاری است.

آسومو می گوید: امسال، سال خوبی برای واکسینه شدن است چون از آنجایی که همان استراتژی‌های مراقبتی که برای کووید-۱۹ استفاده می‌کنیم، برای جلوگیری از آنفلوآنزا نیز کار می‌کند، پس از دوباره کاری در کووید-۱۹ و آنفلوآنزا اجتناب و این دو واکسن را با هم تزریق کنیم.

خبر خوب: ما واکسن داریم.

وی می گوید: واکسیناسیون راهی است که ما را از این بیماری همه گیر خارج می کند. باید افراد بیشتری واکسینه شوند. باید دنیا را واکسینه کنیم که در نهایت از تکامل این گونه‌ها جلوگیری شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید