پرتاب نسل جدید ماهواره های استارلینک به فضا

شرکت فضایی اسپیس‌ایکس امروز، چهارشنبه(۲۸ دسامبر) اولین گروه از ماهواره‌های نسل جدید استارلینک را به فضا می‌فرستد و این رویداد به صورت زنده پخش خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از اسپیس، این پرتاب برای ساعت ۴:۳۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۳:۰۰ به وقت ایران) برنامه‌ریزی شده است.

موشک فالکون ۹ با ناوگانی از ماهواره‌های «استارلینک ۵-۱» از ایستگاه فضایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب خواهد شد. پخش زنده این رویداد حدود پنج دقیقه قبل از بلند شدن موشک آغاز می‌شود و در پایگاه خبری space.com قابل رویت است.

اسپیس‌ایکس در توضیح این ماموریت نوشته است: این پرتابِ اولین شبکه ارتقا یافته استارلینک خواهد بود. ما تحت مجوز جدید اکنون می‌توانیم ماهواره‌ها را در مدارهای جدید مستقر کنیم که ظرفیت بیشتری را به شبکه اضافه خواهند کرد. در نهایت، ما قادر خواهیم بود تا کاربران بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم و خدمات سریع‌تری ارائه کنیم به‌ویژه در مناطقی که در حال حاضر بیش از حد مشترک دارند.

از تاریخ ۲۷ دسامبر، آب و هوا برای پرتاب ۹۰ درصد مناسب پیش‌بینی شده است، اما اسپیس‌ایکس در حال بررسی شرایط دریا برای بازیابی پیشران خود است. اگر ماموریت انجام شود، شصتمین پرتاب اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۲ رقم خواهد خورد که تقریباً دو برابر رکورد آن در سال ۲۰۲۱ با ۳۱ پرتاب خواهد بود.

موشک فالکون ۹ استارلینک‌ها را به مدار پایین زمین می‌برد و اولین مرحله از آن حدود هشت دقیقه بعد بر فراز یک کشتی بدون سرنشین فرود می‌آید. این پیشران بر روی کشتی به نام «A Shortfall of Gravitas» در اقیانوس اطلس در سواحل فلوریدا فرود خواهد آمد.

مرحله اول فالکون ۹ در این ماموریت دهمین پرواز خود را تجربه می‌کند. اسپیس‌ایکس گفته است که این پیشران پیش از این چهار ماموریت استقرار استارلینک انجام داده و دو ماهواره GPS ایالات متحده آمریکا و یک ماهواره تجاری Nilesat ۳۰۱ را به فضا پرتاب کرده و دو فضانورد خصوصی را در ماموریت‌های Inspiration۴ و Ax-۱ با خود به مدار برده است.

گفته می‌شود که نسل جدید استارلینک‌ها از ۳۳۰۰ دستگاهی که اکنون در مدار کار می‌کنند قدرتمندتر خواهند بود و به نظر می‌رسد اسپیس‌ایکس به افزایش پهنای باند نیاز دارد. طبق گزارش‌ها، به رغم ارسال صدها ماهواره استارلینک نسل اول در سال جاری، شبکه پهن باند با مشکل ازدحام مواجه است.

در روز اول دسامبر، کمیسیون ارتباطات فدرال(FCC) مجوز استقرار ۷۵۰۰ ماهواره نسل دوم را برای اسپیس‌ایکس صادر کرد. با این حال، این فقط یک تایید جزئی بود، زیرا اسپیس ایکس از این کمیسیون درخواست مجوز برای ارسال نزدیک به ۳۰ هزار از این ماهواره‌ها به مدار پایین زمین کرده است.

ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس، گفته است که ماهواره‌های نسل دوم علاوه بر اینکه می‌توانند ترافیک بیشتری را مدیریت کنند، می‌توانند بدون واسطه و مستقیم به تلفن‌های هوشمند متصل شوند. اگرچه در حال حاضر این مجموعه با یک موشک فالکون ۹ به فضا می‌رود اما اسپیس‌ایکس در نهایت قصد دارد از موشک عظیم استارشیپ خود که در حال توسعه است برای انجام چنین ماموریت‌هایی استفاده کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید