اینترنت ماهواره ای به ایران رسیده! هزینه اینترنت استارلینک چقدر است؟

پس از ناآرامی های اخیر و قطعی اینترنت تلفن همراه، تب و تاب ورود اینترنت ماهواره ای به کشور داغ شده است. ایلان ماسک مجوز استفاده از استارلینک را برای ایرانیان صادر کرده اما در این بین اما و اگرهایی وجود دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ در این گزارش به جزییات ورود اینترنت ماهواره ای به کشور و همینطور بحث هزینه ها و موانع موجود بر سر راه استارلینک می پردازیم.

گسترش نیوز نوشت: پس از ناآرامی های اخیر و قطعی اینترنت تلفن همراه، تب و تاب ورود اینترنت ماهواره ای به کشور داغ شده است. ایلان ماسک مجوز استفاده از استارلینک را برای ایرانیان صادر کرده اما در این بین اما و اگرهایی وجود دارد. در این گزارش به جزییات این موضوع و همینطور بحث هزینه ها و موانع موجود بر سر راه اینترنت ماهواره ای در ایران می پردازیم.

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

اینترنت ماهواره‌ای پدیده جدیدی نیست و هم اکنون نیز شرکت‌هایی وجود دارند که خدمات اینترنت ماهواره‌ای ارائه می‌دهند. بزرگ‌ترین ارائه دهنده‌های اینترنت ماهواره‌ای در حال حاضر دو شرکت ویاست (ViaSat) و هیوزنت (HughesNet) هستند. این دو شرکت برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ سرویس اینترنت ماهواره‌ای خود را ارائه کردند. با این وجود اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از دیگر پروژه‌ها متفاوت است؛ زیرا قادر است به همه افراد در سراسر جهان سرویس دهی کند، پهنای باند بسیار بیشتری دارد و تأخیر بسیار کمتری نسبت به دیگر اینترنت‌های ماهواره‌ای دارد.

آیا اینترنت ماهواره‌ای مشکلات ارتباطات زمینی را از بین خواهد برد؟

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که ماهواره‌های مربوط به اینترنت ماهواره‌ای، شبکه بزرگی را در زمین ایجاد می‌کنند که علاوه بر افزایش کیفیت و سرعت اینترنت، نحوه نظارت بر محتوا توسط کشورها و فیلترینگ را به طور کلی تغییر می‌دهد و می‌توان گفت که عصر جدید ارتباطات شکل خواهد گرفت. در سال‌های گذشته چندین پروژه اینترنت ماهواره‌ای با شکست مواجه شده‌اند اما این بار پروژه استارلینک از حمایت اسپیس ایکس برخوردار است و در صورتی که این پروژه موفقیت‌آمیز باشد بسیاری از مشکلات ارتباطات زمینی از بین خواهد رفت.

تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چیست؟

با توجه به تصاویر منتشر شده از تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، کاربران باید یک گیرنده دیش ماهواره و پایه مخصوص آن را خریداری کنند، قیمت این تجهیزات ۴۹۹ دلار ارزیابی شده است. گیرنده استارلینک دارای موتورهایی است که به صورت خودکار برای قرار گرفتن در بهترین زاویه تنظیم خواهد شد. نصب این تجهیزات بسیار آسان است به طوری که کاربران می‌توانند خودشان این کار را انجام دهند و به نصاب متخصص نیازی نخواهد بود. افراد می‌توانند تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای را در هر قسمتی از منزل که دیش ماهواره آن به سمت آسمان است قرار دهند.

سرعت اینترنت استارلینک چقدر است؟

براساس اعلام شرکت سازنده، سیستم اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس قادر است سرعت اینترنت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه را به صورت تئوری به هر نقطه از کره زمین برساند. تلفن‌های همراه در مناطق دورافتاده تا سال آینده به ماهواره‌های اسپیس ایکس متصل می‌شوند.

طبق گفته ایلان ماسک قطب جنوب، آسیا و آفریقا به سرویس پهنای باند ماهواره‌ای اسپیس ایکس متصل می‌شوند.

 با اضافه شدن ایستگاه مک مردو در قطب جنوب، اسپیس ایکس می‌گوید که سرویس اینترنت پهنای باند استارلینک مبتنی بر مدار آن اکنون به تمام هفت قاره می‌رسد.

براساس اعلام شرکت سازنده، سیستم اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس قادر است سرعت اینترنت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه را به صورت تئوری به هر نقطه از کره زمین برساند. تلفن‌های همراه در مناطق دورافتاده تا سال آینده به ماهواره‌های اسپیس ایکس متصل می‌شوند.

هزینه اینترنت استارلینک چقدر است؟

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در هفته‌های اخیر و به خصوص در روزهای گذشته مورد توجه زیادی قرار گرفته؛ اما برای استفاده از اینترنت ماهواره ای استارلینک کاربر باید چقدر هزینه کند و قیمت خرید دیش یا ترمینال آن چقدر است؟

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اگرچه قدمت بالایی ندارد، اما در همین مدت زمان حضور در بازار توانسته کاربران زیادی را جذب کند و حالا کاربران در ایران منتظر دسترسی به آن هستند. در حقیقت با برداشته شدن برخی تحریم‌های تکنولوژی علیه ایران از سوی ایالات متحده، ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس وعده داده استارلینک را برای کشورمان فعال کند.

در همین راستا در ادامه می‌خواهیم نگاهی به هزینه اینترنت ماهواره ای استارلینک و همچنین قیمت خرید دیش یا ترمینال و سرویس آن داشته باشیم.

هزینه خرید اینترنت استارلینک و قیمت دیش

از همین ابتدا باید بگوییم که اینترنت ماهواره ای استارلینک ارزان نیست و حتی در ماه‌های اخیر قیمت خرید دیش یا کیت آن و همچنین سرویس این اینترنت افزایش پیدا کرده است. در حالی که در گذشته قیمت خرید دیش برابر ۴۹۹ دلار بود و استارلینک سرویس خود را با قیمت ماهانه ۹۹ دلار ارائه می‌کرد، مدتی است که این قیمت‌ها را افزایش داده است.

هزینه خرید اینترنت ماهواره ای استارلینک شامل یک هزینه اولیه برای خرید تجهیزات و یک هزینه برای سرویس ماهانه آن می‌شود. در حقیقت حالا قیمت دیش یا کیت آن برابر ۵۹۹ دلار است و هزینه سرویس استارلینک به صورت ماهانه به ۱۱۰ دلار می‌رسد.

بنابراین حتی اگر روزی پای اینترنت استارلینک به کشورمان باز شود، با قیمت‌های نجومی هم برای تجهیزات و هم برای سرویس ماهانه آن روبه‌رو می‌شویم. با یک حساب سرانگشتی و درنظر گرفتن هزینه‌های جانبی، قیمت دیش استارلینک در ایران نزدیک به ۲۰ میلیون تومان می‌شود و هزینه سرویس ماهانه‌اش هم از ۳ میلیون تومان فراتر می‌رود. بنابراین بسیاری از مردم کشورمان قادر به تهیه آن نخواهند بود.

آیا اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران در دسترس قرار خواهد گرفت؟

هنوز شرایط ارائه این سرویس در ایران مشخص نشده است. از لحاظ تئوری می‌توان از اینترنت ماهواره‌ای در همه قسمت‌های جهان استفاده کرد و تنها لازمه آن داشتن یک دیش مخصوص است. شرکت اسپیس ایکس چندین بار اعلام کرده است که قصد ارائه اینترنت ماهواره‌ای بدون اجازه دولت‌ها را ندارد هم اکنون نیز به دنبال توافق با کشورها برای ارائه اینترنت است.

امکان ردیابی و قطع اینترنت استارلینک ؛ مجازات استفاده از اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

امکان ردیابی و قطع اینترنت استارلینک وجود دارد. استارلینک تنها در صورتی اجازه فعالیت در ایران را خواهد داشت که مجوز بگیرد.

بر‌اساس گفته وزارت ارتباطات، ایلان ماسک برای راه اندازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک باید اقدام به دریافت مجوز کند، در غیر این صورت مجاز به فعالیت نیست. طبق گزارش‌های دریافتی، ارائه تجهیزات استارلینک در بانه شروع شده و در همین راستا اخیرا ایلان ماسک گفته بود که برخی از آن‌ها در ایران فعال شده است. بر همین اساس رئیس آزمایشگاه دانشگاه تهران، از قطعی استارلینک در صورت فعالیت خبر می‌دهد.

امکان ردیابی و قطع اینترنت استارلینک

روزنامه خراسان به نقل از رئیس آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران گفت: اینترنت استارلینک در ایران ردیابی می‌شود و در صورت فعال شدن، قطعش می‌کنیم.

تنها شرط استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، دریافت مجوز توسط ایلان ماسک است. اگر افرادی اقدام به استفاده غیرمجاز از آن کنند، امکان ردیابی و قطع اینترنت استارلینک وجود دارد.

رئیس آزمایشگاه دانشگاه تهران، مسعود اسد‌پور بیان کرد که اگر افراد متعددی از این سرویس استفاده کنند، دسترسی به تجهیزات و جمع آوری آن کار ساده‌ای است.

در همین راستا استارلینک در ایران اجازه فعالیت نخواهد داشت و در صورت فعالیت، با استفاده از تجهیزات و فناوری ارتباطی که در دسترس است، قطع می‌شود. همانطور که در جنگ اوکراین با روسیه با روش‌های مختلف توانستند فرآیند سرویس دهی اینترنت استارلینک را مختل کنند.

طبق گفته‌های پایانی اسدپور در زمینه ردیابی اینترنت ماهواره‌ای، استارلینک فقط به دیش نیاز ندارد، بلکه برای ارسال و دریافت اطلاعات وسیله‌های دیگری نیز موردنیاز است. با توجه به وسیله‌های ارتباطی در دسترس در این زمینه، امکان ردیابی اینترنت استارلینک در ایران وجود دارد.

مذاکره کاخ سفید با ایلان ماسک برای اینترنت ماهواره ای ایران!

با این وجود وزارت ارتباطات استفاده از این تکنولوژی را در کشور جرم اعلام کرده و به ایلان ماسک هم درباره تبعات راه اندازی بدون مجوز ایران هشدار داده است. همچنین نورنیوز با هشدار به سیاست های مداخله جویانه آمریکا درباره فعال سازی انیتنرت ماهواره ای در ایران هشدار داده بود.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات هم در واکنش به ادعاهای ایلان ماسک گفته بود اگر بدون کسب مجوز ، دنبال چنین اقدامی باشند از طریق اتحادیه جهانی مخابرات از این اپراتور شکایت خواهیم کرد و البته گفته بود: «ورود تجهیزات این نوع اینترنت به کشور ممنوع است و با توجه به گرانی و هزینه هایش ، این اتفاق نمی افتد و همه گیر نمی شود.»

ایلان ماسک در یک ساله گذشته در اوکراین و روسیه به درخواست ناتو اینترنت ماهواره ای خود را فعال کرده است اما در هفته های اخیر از هزینه های سرسام آور این اینترنت رایگان گلایه کرده و گفته بیش از ۸۰ میلیون دلار برای رساندن اینترنت به اوکراین هزینه کرده و دولت آمریکا اگر قصد دارد این اینترنت را به صورت رایگان به دست مردم اوکراین برساند باید هزینه هایش را خودش تقبل کند!

برخلاف گفته‌های وزارت ارتباطات و ایلان ماسک که فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در ایران منوط به دریافت مجوز است؛ اما ظاهرا قاچاق تجهیزات استارلینک در برخی از شهرهای ایران آغاز شده و حتی برخی آگهی‌ها از قیمت ۶۰ میلیون تومانی این تجهیزات خبر می‌دهند.

به نظر می‌رسد تجهیزات استارلینک از قائله کالاهای قاچاق مستثنی نبوده و اکنون وارد کشور شده‌ است. این خبر را عضو سابق اتاق ایران و عراق اعلام کرد و گفت تجهیزات استارلینک با قیمت ۳۵۰ دلار از عراق به ایران قاچاق می‌شود.

دیاکو افخم گفت: «در شهرهای مرزی تجهیزات استارلینک با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد و فروشندگان ادعا می‌کنند که تجهیزات را طی ۱۵ روز به دست مشتریان در سراسر کشور می‌رسانند. آنطور که می‌گویند هر یک دستگاه مودم می‌تواند به ۲۰۰ دستگاه تلفن همراه به طور همزمان اینترنت ارائه دهد. همچنین این مودم‌ها تا شعاع ۴۰۰ متری نیز قابل استفاده هستند.»

تجهیزات استارلینک در بانه، ۶۰ میلیون!

پیگیری‌ها از افرادی که ادعا دارند می‌توانند تجهیزات استارلینک به کشور وارد کنند، هم نشان‌دهنده این است که برخی به صورت قاچاقی تعداد محدودی از تجهیزات را وارد ایران کرده‌اند.

یکی از این افراد می‌گوید که برای وارد کردن تجهیزات استارلینک به کشور در ابتدا ۳۵۰ دلار (۱۱ میلیون تومان) به عنوان پیش پرداخت از مشتریان دریافت می‌کند و پس از ۱۵ روز تجهیزات را تحویل می‌دهد. اگر مشتری بخواهد می‌تواند حضوری به شهر بانه و دیگر شهرهای مرزی جهت دریافت تجهیزات مراجعه کند یا ارسال تجهیزات در بسته‌بندی‌های جعلی به‌وسیله اتوبوس‌های برون شهری ممکن است!

دریافت تجهیزات با هزینه ۳۵۰ دلاری تمام نمی‌شود. این فرد می‌گوید مشتری استارلینک باید ۱۵۰۰ دلار (۴۹ میلیون تومان) علاوه بر ۳۵۰ دلار پیشین برای دریافت کامل تجهیزات بپردازد. همچنین، طبق ادعای این فرد هزینه اشتراک اینترنت ماهواره‌ای در ایران تا دو ماه رایگان است.

بنابراین، طبق ادعای این افراد اگر کاربران ایرانی بخواهند تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای را تهیه کنند، حدود ۶۱ میلیون تومان باید هزینه کنند. از آنجایی که تجهیزات به صورت غیرقانونی وارد می‌شود، هزینه آن طبق نرخ آزاد ارز محاسبه می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید