با اجرای طرح صیانت اینترنت می‌میرد/ حداقل تا سه سال آینده پای اینترنت ماهواره‌ای به ایران باز نمی‌شود

صیقلی کارشناس حوزه فناوری درباره طرح صیانت از فضای مجازی می‌گوید: چرا باید طرح صیانت مطرح شود؟ الان مسئله این است که در حال حاضر از چیزی که داریم دفاع کنیم. طبق طرحی که الان هست مفهوم شبکه‌های اجتماعی تغییر می‌کند و فکر می‌کنم با اجرای این طرح می‌توان گفت که اینترنت می‌میرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ خیلی از مردم نگران اینترنت هستند. پس از تصویب طرح صیانت در مجلس نگرانی‌ها نسبت به آینده اینترنت در ایران بیشتر شده است. آیا ممکن است اینترنت ماهواره‌ای این نگرانی‌ها را رفع کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، خیلی از مردم نگران اینترنت هستند. پس از تصویب طرح صیانت در مجلس نگرانی‌ها نسبت به آینده اینترنت در ایران بیشتر شده است. آیا ممکن است اینترنت ماهواره‌ای این نگرانی‌ها را رفع کند؟

ساعاتی پیش لایو اینستاگرامی با آرش سروری و رسول صیقلی دو کارشناس حوزه فناوری برگزار شد که به این شرح است:

آرش سروری در پاسخ به سوال بالا می‌گوید: در حال حاضر فکر می‌کنم این قضیه برای ایران زود است، اولا دست کلاهبرداران در کار است و دوما هزینه زیادی دارد. شاید تا سه سال آینده این امکان را در ایران نداشتیم و این مورد هم منوط برمجوز دولت است.

صیقلی درباره تفاوت اصلی پروژه استار لینک با پروژه‌های قبلی اینطور توضیح می‌دهد: در گذشته با چند ماهواره برای یک منطقه خاص می‌توانستند خدمات‌رسانی کنند. اما بحث استار لینک این است که با تعداد زیادی از ماهواره‌ها می‌تواند خدمات بیشتری ارائه دهد. هم اکنون هزار ماهواره در مدار زمین است و قرار است این پروژه به ۴۰ هزار ماهواره برسد. البته این موضوع دید اخترشناسی و تولید زباله‌های فضایی را افزایش داده است.

سروری درباره وصل شدن ایرانی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای این سوالات را مطرح می‌کند که آیا در حال حاضر ایرانی‌ها می‌توانند حساب بین‌المللی داشته باشند؟ این نکته‌ای است که آیا امکان پرداخت بین‌المللی وجود دارد؟

او معتقد است که حتی رمزارزها نیز در شرایطی قرار ندارند که بتوان با آن هزینه‌های اشتراک و نصب اینترنت ماهواره‌ای را پرداخت کرد.

صیقلی می‌گوید که ایران در لیست دریافت کنندگان اینترنت ماهواره‌ای قرار ندارد و در دسترس کشورمان نیست. اما کشور‌های ترکیه یا دبی می‌توانند به آن وصل شوند. ایران به علت شرایط تحریم با مشکل مواجه است ضمن اینکه نیاز به مجوز دارد.

براساس اظهارات سروری برای وصل شدن به این اینترنت نیاز هست تا متقاضی درخواست دهد و محل را اعلام کند. او می‌گوید: در واقع اگر هم یه طور قاچاقی دستگاه را دریافت و نصب کنید باز هم شرکت می‌تواند اینترنت را قطع کند.

طرح صیانت یعنی مرگ اینترنت در ایران؟

صیقلی درباره طرح صیانت از فضای مجازی می‌گوید: چرا باید طرح صیانت مطرح شود؟ الان مسئله این است که در حال حاضر از چیزی که داریم دفاع کنیم. طبق طرحی که الان هست مفهوم شبکه‌های اجتماعی تغییر می‌کند و فکر می‌کنم با اجرای این طرح می‌توان گفت که اینترنت می‌میرد.

سروری نیز با اشاره به این طرح توضیح می‌دهد: نمونه ناموفق این کار تلگرام بود. یعنی مرسدس بنز و پورشه به مردم داده‌ایم بعد اینها را از آنها بگیریم، بهشان پراید بدهیم. ما در حال حاضر مشکلات جدی‌تری داریم. اگر مشکل جدی‌ای در قضای مجازی هست پلیس فتا می‌تواند به آن رسیدگی کند. با محدودسازی این فضا پس از ۲۰ سال این خدمات را از مردم می‌گیریم و مانند کره شمالی می‌شویم.

اینترنت ماهواره‌ای کی به ایران می‌آید؟

به گفته سروری استارلینک خیلی جدید است و باید دید که فیلتر و پارازیت هم روی آن تاثیر دارد یا نه. اما خود ماسک گفته است که تاثیری ندارد.

سروری همچنینادامه می‌دهد؛ چین، هند و روسیه امکان منهدم کردن این ماهواره‌ها را دارند به همین خاطر ماسک می‌خواهد با رضایت دولت‌ها این کار را انجام دهد تا خودش را به دردسر نیندازد.

به اعتقاد او حداقل تا سه سال آینده پای اینترنت ماهواره‌ای به ایران باز نمی‌شود.

صیقلی نیز در این مورد معتقد است که بسیاری از دوستان فکر می‌کنند در آینده با گوشی موبایل می‌توان به اینترنت ماهواره‌ای وصل شد، اما در آینده نزدیک نمی‌توان به این مورد امید داشت.

به گفته این کارشناس حوزه فناوری خیلی نمی‌توان به وجود اینترنت ماهواره‌ای در ایران امید داشت. بحث صیانت هم مشکلات بسیار زیادی را برای کسب‌وکارها به وجود می‌آورد و امیدواریم که با یک نگاه دوباره این طرح تصویب نشود.

سروری در پایان عنوان کرد: اینترنت در حال حاضر خیلی حیاتی است ما هم حاضریم برای فراکسیون مجلس اکوسیستم استارتاپ را توضیح دهیم. اینترنت فقط لایو دیدن نیست خیلی دسترسی‌های گسترده دارد. اگر ۱۲ روز قطعی اینترنت در آبان ۹۸ را به یاد بیاورید، خواهید دید که بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی آسیب جدی‌ای دیدند. در صورت اجرایی شدن طرح چنین فضایی به جود می‌آید.

به گفته او تا زمانی که استارلینک عمومی شود امکان دسترسی مردم ایران به اینترنت ماهواره‌ای محدود می‌ماند.

دیدگاه تان را بنویسید