ردیابی کرونا در صدای افراد ممکن شد!

اپلیکیشنی توسعه یافته که با کمک هوش مصنوعی می تواند ویروس کرونا را در صدای افراد ردیابی کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از تلگراف، استفاده از این فناوری که با کمک هوش مصنوعی کار می کند، بسیار ساده تر و دقیق تر از تست هایی است که با سواب بینی و گلو انجام می شوند. برای این منظور یک اپلیکیشن موبایل در کمتر از یک دقیقه موارد مثبت ابتلا به کووید۱۹ را با دقت ۸۹ درصد و موارد منفی را با دقت ۸۳ درصد نشان می دهد.

مهر نوشت؛ این درحالی است که صحت تست های دیگر با توجه به برند آن و همچنین سواب های بینی و گلو در ردیابی عفونت در افراد بدون علائم عملکرد بهتری دارند.

می توان در رویدادهای پر جمعیت با استفاده از این اپ افراد را اسکن کرد تا نگرانی ها درباره انتشار کووید۱۹ از بین برود. علاوه بر آن در کشورهای فقیرتر که تست های PCR گرانقیمت هستند، نیز استفاده از این اپ کارگشا است.

محققان هلندی معتقدند ویروس کرونا معمولا بخش فوقانی دستگاه تنفسی و تارهای صوتی را درگیر می کند و به تغییری در صدای فرد منجر می شود.

در همین راستا آنها تصمیم گرفتند با روشی نوین ویروس کرونا را در صدای افراد ردیابی کنند و برای توسعه اپ مذکور داده های دانشگاه کمبریج از اپCovid-۱۹ Sound را به کار گرفتند که شامل ۸۹۳ نمونه صوتی از ۴۳۵۲ شرکت کننده بود و تست ابتلا به کرونای ۳۰۸ نفر آنها مثبت شده بود.

اپ روی موبایل کاربران نصب شد و شرکت کنندگان جزئیاتی ساده درباره تاریخچه پزشکی استفاده از سیگار و غیره را گزارش دادند.

سپس از آنها خواسته شد صدای تنفس شان را ثبت کنند. برای این منظور آنها باید ۳ بار سرفه می کردند ، ۳ تا ۵ بار با دهان تنفس عمیق انجام می دادند و جمله ای کوتاه روی نمایشگر را ۳ بار می خواندند.

محققان از یک تکنیک تحلیل صوت به نام Mel-spectrogram استفاده کردند که ویژگی های مختلف صوتی مانند بلندی، قدرت و تغییر در گذر زمان را ردیابی می کند. برای ایجاد تمایز در صوت مبتلایان به ویروس کرونا از افراد سالم، محققان مدل های هوش مصنوعی مختلفی ساختند و کارکرد آنها برای دسته بندی نمونه های صوتی کرونا مثبت را ارزیابی کردند.

یک مدل به نام LSTM عملکرد بهتری نسبت به بقیه داشت. این مدل براساس شبکه عصبی ساخته شده بود که عملکرد مغز انسان را تقلید می کند و رابطه آن با داده ها را شناسایی می کند.

یکی از محققان دانشگاه ماستریخت هلند در این باره می گوید: نتایج امیدوار کننده نشان می دهد کلیپ های صوتی ثبت شده و الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند به طور دقیق تر افراد مبتلا به کرونا را شناسایی کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید