نخستین گردهمایی «دختران روح الله» همزمان با سالگرد ولادت حضرت معصومه(ع) در حرم مطهر امام خمینی(س) برگزار کرد.

همزمان با سالگرد ولادت حضرت فاطمه معصومه(ع) و در آستانه سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(س) دفتر امور بانوان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با همکاری ستاد عالی کانون مساجد کشور، اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری انقلاب اسلامی و شهرداری تهران نخستین گردهمایی «دختران روح الله» را در حرم مطهر امام خمینی(س) برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی دکتر فاطمه طباطبایی در این مراسم با اشاره به اینکه جوانان آن طور که باید امام را نمی شناسند و فقط نام امام را شنیده اند، گفت: به گفته مقام معظم رهبری، هیچ کس امام را آن گونه که بودند نشناخت. بعضی ها می گویند بعد سیاسی امام باعث شد که وجهه های دیگر ایشان مغفول بماند و مورد شناخت دیگران واقع نشود. متأسفانه امروز از سوی برخی دشمنان انقلاب این وجهه سیاسی امام هم کمرنگ می شود.

مدیر گروه عرفان اسلامی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست»، افزود: متأسفانه دشمنان انقلاب این بعد سیاسی و نام امام را هم از انقلاب اسلامی می خواهند حذف کنند اما با کمک شما عزیزان چنین چیزی اتفاق نمی افتد و نام امام همچنان درخشنده خواهد بود.

وی اظهار داشت: من در سن و سال نوجوانی امام را شناختم. در یک جایی برای یاد گرفتن قرآن می رفتیم. پیر مرد با صفایی به نام «بابا اسماعیل» داشتیم که من را می برد و می آورد. یک روز که آنجا رفته بودم دیدم که بابا اسماعیل با ناراحتی سراغ من آمد و گفت بیا برویم. من با او به طرف خانه حرکت کردم ولی وضع شهر قم بسیار آشفته بود؛ به طوری که شیشه های مغازه ها شکسته و مقداری چوب در خیابان ها ریخته بود و خیلی کسی در خیابان راه نمی رفت.

دکتر طباطبایی ادامه داد: از ترس بابا اسماعیل من هم به وحشت افتادم و از او پرسیدم چه اتفاقی افتاده است؟ انقدر می ترسید که به من گفت هیچ چیزی نگو فقط سریع برو تا به خانه برسیم. وقتی منزل وارد شدم طولی نکشید که باز صدای جمعیتی شنیدم که از کوچه و خیابان منزل ما عبور می کردند. من برای تماشا به پشت بام رفتم و دیدم گروهی فریاد می زنند «یا مرگ، یا خمینی». آنجا از پدرم پرسیدم خمینی کیست و چرا این اتفاق امروز در شهر ما افتاده است؟! پدرم برای من خمینی را تعریف کرد.

وی افزود: اما ویژگی هایی که پدرم برای من تعریف کرد که امام عالمی است دینی، فقیهی است اصولی، عارف و فیلسوف است، چیزی که در خاطرم ماند و از امام در ذهن من نقش بست فقط دو خصلت بود؛ یکی شجاعت و دیگری اینکه حاضر شدند خودشان را برای مردم فدا کنند. چون پدرم گفتند ایشان به عنوان یک عالم دینی می گویند همان طور که وظیفه مسلمان نماز خواندن و روزه گرفتن است، در مقابل ظلم ایستادن هم هست. رفاه طلبی و اینکه نسبت به سرنوشت مردم، زنان و دختران به بهانه آزادی بی تفاوت باشیم و یا بیگانه بر آنها تسلط پیدا کند، جای سکوت نیست و امام شجاعانه در مقابل این کار رژیم شاه ایستاده اند.

مدیر گروه عرفان اسلامی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی گفت: البته این تفکر امام هزینه ها داشت و به تبعید و زندان ایشان منجر شد. اما مردم ایران همراهی کردند و بعد از چندین سال انقلاب ایران به ثمر نشست. اما هدف امام از انقلاب اسلامی بستر آماده و مهیّایی بود برای اینکه انسان ها بتوانند در آن زیستی اخلاقی داشته باشند و اخلاق مدار زندگی کنند؛ این همان هدفی بود که پیامبر(ص) داشتند.

وی افزود: آرزوی امام این بود که اخلاق بر زندگی فرد فرد این مملکت و جامعه ایرانی حاکم شود؛ قوانین الهی بر حکومت جاری شود و حاکمان همه اخلاقی باشند تا هدف پیامبر(ص) هم تأمین شده باشد.

دکتر طباطبایی اظهار داشت: نکته جالب اینکه بعد از چند سال که به عنوان عروس خانواده امام وارد خانواده امام شدم، شناخت من نسبت به امام تبدیل به یک عشق و شیفتگی شد. چون دیدم آنچه که امام می گفتند و راجع به امام شنیده بودم در خودشان متبلور بود. بسیار زیبا زندگی می کردند. در عین اینکه مبارز بودند اما با یک آرامش زندگی می کردند. برنامه ای منظم در درس، رفتار با خانواده و دیگران و اعتقادشان به خدا زیبایی خاصی در زندگی امام دیدم که شناخت من که به عنوان یک رهبر انقلابی می شناختم و کسی که برای مردمش قیام کرده، به یک عشق تبدیل شد.

وی تأکید کرد: شیوه اصلاح گری امام این بود که می گفتند اول تذکر بدهید و با محبت با مردم برخورد کنید. همین نگاه را در برخورد با شاه هم داشتند. جمله ای از ایشان معروف است که فرمودند «آقای شاه! من شما را نصیحت می کنم» و یا به ارتشی ها گفتند ما عزت شما را می خواهیم و اینکه ارتش ایران عزیز باشد.

مدیر گروه عرفان اسلامی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی ادامه داد: بعد از انقلاب هم بارها گفتند با تمام کشورها دست دوستی داریم و با هر کشوری که با ما رابطه داشته باشد، رابطه متقابل داریم و می خواهیم نسبت به همه کشورها دوستانه رفتار کنیم. اما از آنجا که این فکر امام نباید گسترش پیدا کند، چرا که استکبارستیز و استعمارستیز است و قدرت های بزرگ نمی توانند با وجود تفکر امام بر کشورهای دیگر سلطه پیدا کنند، باید امام مغفول بماند و از صحنه سیاست هم حذف شود و نباید نسل جدید به امام دل ببندند و افکار امام را بشناسند.

وی تأکید کرد: به جوانان توصیه می کنم مسیری را برای خودتان انتخاب کنید که سعادتمند باشید. سعادت زندگی انسانی داشتن و مانند امام زندگی کردن است. سعادت ثروت، قدرت و شهرت نیست؛ سعادت زندگی آرام داشتن است و این آرامش در پی اخلاقی زیستن حاصل می شود.

دکتر طباطبایی اظهار داشت: امام با دو کتاب «چهل حدیث» و «شرح جنود عقل و جهل» انسان های همراه خودشان را تربیت کردند و به آنها فهماندند که زندگی باید خردمندانه باشد و مسیر با تفکر آغاز می شود. عبادت هم اگر آگاهی نباشد، انسان را به کمال نمی رساند. پس از شما می خواهم مسیری که در پیش دارید سعی کنید خردمندانه و آگاهانه از امام بیاموزید چگونه زندگی کنید که انسان باشید.

وی تصریح کرد: دروغ گفتن، غیبت کردن و دورویی شأن انسان نیست و صفات شیطانی است و موجب می شود که خود این صفات از انسان سلب آرامش کند. خود شما انسان دروغگو و ریاکار را دوست ندارید. پس مسیرتان را با تعالیم امام و شناخت هرچه بیشتر امام مشخص کنید که بتوانید زندگی آرام، سعادتمند و لذت بخشی داشته باشید.

مدیر گروه عرفان اسلامی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود گفت: امام به تک تک دختران و زنان و مردم ایران عشق می ورزید و تمام همّ و غمّش رشد و تعالی مردم ایران به ویژه زنان و دختران ایران بود. چون همیشه می گفتند در طول تاریخ به زنان ظلم شده و حکومت اسلامی باید این ظلمی که در طول تاریخ به زنان شده را جبران کند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری نیز در این مراسم گفت: در میان همه دستاوردهایی که حاصل انقلاب اسلامی بوده است و در تمامی نقش، اندیشه و سیره حضرت امام دو نکته بسیار برجسته است؛ یکی در بعد سیاسی و دیگری در بعد اجتماعی. در بعد سیاسی بزرگترین و برجسته ترین عنصر فکری و عملی حضرت امام اعتقاد به ایفای نقش مردم در سرنوشت خودشان و به عبارتی مردم سالاری دینی است. امام با همه وجود و بر اساس بینش عمیق الهی و فقهی خود اعتقاد داشتند مردم در تعیین سرنوشت خودشان نقش اساسی دارند و کسی نمی تواند از طرف مردم و به جای مردم برای آنها تصمیم بگیرد.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: این اصل اساسی در ادبیات سیاسی ما بعدها منجر به تشکیل «جمهوری اسلامی» شد. جمهوری اسلامی یعنی حکومت مردم بر مبنای مبانی اسلامی بر سرنوشت خودشان و البته این هم نه یک تاکتیک و استفاده مقطعی و ابزاری بلکه یک استراتژی در اندیشه حضرت امام بود. به گونه ای تنها دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اصل نظام به رأی گذشته شد و بعد از آن هم در کوران جنگ و زیر بمباران ها هر ساله انتخابات برگزار شد و امام همه جا بر اینکه «میزان رأی ملت است» تأکید کردند.

وی اظهار داشت: در حوزه اجتماعی هم برجسته ترین و درخشان ترین فصل از فصول اندیشه و عمل امام دادن نقش جدی اجتماعی به زنان و دادن نقش حیات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به زنان بود. شاید برای نسل شما عجیب و باور نکردنی باشد که روزگاری در این کشور دو گانه ای وجود داشت که زن یا باید مذهبی، متدیّن و معتقد به اصول اخلاقی باشد و در خانه بماند و برکنار از نقش آفرینی های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باشد و یا اینکه باید به این نقش ها برسد و از ارزش های اخلاقی و دینی به جبر شرایط حاکم فاصله بگیرد.

کمساری یادآور شد: این دوگانه، پارادوکس و تضاد اجتماعی در حوزه زنان با اتکاء به اندیشه امام و فقه اجتماعی امام حل شد و امام به زنان نقشی را اعطاء کردند که تا پیش از آن وجود نداشت. از نظر امام زن نه تنها همانند مرد بلکه پیشتازتر از مرد در عرصه های اجتماعی، سیاسی و علمی باید نقش آفرینی کند و با اتکاء به همین اندیشه دینی و فقهی بود که ما شاهد هستیم که امروز زنان و دختران این مملکت در عرصه های مختلف علمی و ورزشی، صحنه های سیاسی و فضاهای فرهنگی و هنری به افتخارات پی در پی نقش آفرینی و افتخارآفرینی می کنند.

وی تأکید کرد: امروز گردهمایی «دختران روح الله» می خواهد این پیام را مخابره کند که حتی اگر 33 سال هم از ارتحال امام گذشته باشد نسل انقلابی ما همچنان در خط و پیرو فکر و معتقد به آرمان های امام هستند و تنها مکتبی که می تواند به عنوان یک مکتب انسان ساز، جریان ساز و جهت دهنده همچنان موتور پیشرفت این کشور را به حرکت درآورد مکتب امام است که ریشه در اندیشه اسلامی دارد.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: من این نشست را به فال نیک می گیرم و آغازی برای انجام فعالیت های نظام مند، تشکیلاتی و سازمان دهی شده در حوزه اجتماعی با محوریت دختران جوان می دانم و همین جا اعلام می کنیم که «مجمع دختران روح الله» آغاز به کار می کند و در ادامه بر اساس اساسنامه و سازوکاری که اعلام خواهد شد در سطح کشور از همه نظرات و طرح ها در حوزه ترویج اندیشه امام توسط دختران و بانوان جوان حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.