رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: امام تمام مستضعفان عالم را ذیل یک پرچم جمع می کند؛ و نه فقط معتقدان به مکتب اهل بیت(ع). تعبیر امام این است که دنبال روزی هستیم که از ناقوس کلیساها هم صدای مرگ بر آمریکا شنیده شود؛ نمی گوید دنبال از بین بردن کلیساها هستیم. یعنی جریان حرکت دادن کلیساها به آن مسیر توحیدی که دارد اتفاق می افتد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با تأکید بر اینکه امام تمام مستضعفان عالم را ذیل یک پرچم جمع می کند، گفت: یکی از ظرفیت هایی که امام به درستی شناخت و احیا کرد و همه ما مدیون او هستیم، ظرفیت علمی کشور و به صورت خاص دانشگاه ها است. قبل از انقلاب حدود 170 هزار دانشجو داشتیم که عمدتا در مقاطع کاردانی و کارشناسی بودند و اکثر رشته های تحصیلات تکمیلی باید در خارج از کشور دنبال می شد. امام فرمود دانشگاه مبدأ تحول است و در پیام قطعنامه و بازسازی می فرمایند الآن لازم است به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی توجه شود. یعنی نکته اصلی و نقطه آغاز حرکت بزرگ ملت را دانشگاه می داند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی در دیدار جمعی از دانشگاهیان کشور با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، گفت: یاد و نام علمدار احیای دین و معنویت در عالم، و کرامت، شرافت و عزت در جهان اسلام و احیای مکتب اهل بیت(ع) در ایران عزیزمان حضرت امام راحل را گرامی می داریم و خدمت حاج حسن آقای خمینی و بیت مکرم امام راحل و دوستداران و علاقه مندان امام راحل این رحلت را تسلیت می گوییم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: حضرت امام شخصیتی بود که در محورهای مختلف یک تقسیم دقیق و متناسب انجام داد و بر اساس آن حرکت کرد. به این معنا امام در نگاه به خود، فقدان نفسانیت و ناچیز انگاشتن حقیقی و نه تعارفی دیده می شود؛ اینها باور توحیدی و یقینی امام است. ما گفت و گوهایی که با دانشجویان داریم را معمولا می گوییم با نامه عرفانی امام به مرحوم حاج سید احمد آقا شروع کنیم.

وی تصریح کرد: آن نامه از مبانی توحیدی خالص و اعتراف یک پدر پیر شروع می شود. شبیه نامه 31 نهج البلاغه که امیرالمؤمنین(ع) به امام حسن مجتبی(ع) می نویسد، نامه به حاج احمد آقا را شروع می کند؛ که چیزی برای آخرت خود نیندوخته و جز فضل و رحمت خدا به چیزی امید ندارد. در این نگاه توحیدی جز خدا را مؤثر ندیدن و از غیر خدا نهراسیدن دیده می شود.

رستمی یادآور شد: بر اساس فلسفه متعالیه ای که امام باور دارد، تمام ظرفیت های عالم در خدمت تحقق عبودیت خدا و تجلی ظرفیت های عالم برای رسیدن به هدف نهایی آفرینش است. به همین دلیل امام ظرفیت های فراوانی در بلوغ انسان ها می شناسد و تلاش می کند آنها را فعال کند. احیای نفوس، حرکت دادن انسان ها، باورمند کردن آنها به توانایی های خودشان و بازگرداندن اعتماد به نفس در این مسیر است.

وی تأکید کرد: امام دوگانه الله و طاغوت را باور دارد و آن را در تمام عالم می بیند؛ به همین دلیل همه را به جمع آمدن در زیر پرچم توحید و مقابله با طاغوت دعوت می کند. دوگانه استضعاف و استکبار، اسلام ناب و اسلام آمریکایی و همچنین نظام سلطه و کشورهای تحت سلطه را بر اساس دوگانه الله و طاغوت باور دارد و در مرزبندی با طاغوت ذره ای کنار نمی آید. شما می بینید در اوج تنهایی امام در نهضت و اوج رهبری امام و همراهی ملت یک تعبیر دارد که خمینی اگر یکه و تنها هم بماند ذره ای دست از اهداف خودش بر نمی دارد و با همین نگاه تلاش برای محبت و الفت در محیط و جمع دوستان الهی را هم دارد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اظهار داشت: آیه «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» سیره امام است. امام در جریان اهل حق تلاش دارد وسیع ترین فضاها را برای همگرایی ایجاد کند و به تعبیر یکی از دوستان، نمونه پلورالیسم اسلامی این است. امام تمام مستضعفان عالم را ذیل یک پرچم جمع می کند؛ و نه فقط معتقدان به مکتب اهل بیت(ع). تعبیر امام این است که دنبال روزی هستیم که از ناقوس کلیساها هم صدای مرگ بر آمریکا شنیده شود؛ نمی گوید دنبال از بین بردن کلیساها هستیم. یعنی جریان حرکت دادن کلیساها به آن مسیر توحیدی که دارد اتفاق می افتد.

وی افزود: یکی از ظرفیت هایی که امام به درستی شناخت و احیا کرد و همه ما مدیون او هستیم، ظرفیت علمی کشور و به صورت خاص دانشگاه ها است. قبل از انقلاب حدود 170 هزار دانشجو داشتیم که عمدتا در مقاطع کاردانی و کارشناسی بودند و اکثر رشته های تحصیلات تکمیلی باید در خارج از کشور دنبال می شد. امام فرمود دانشگاه مبدأ تحول است و در پیام قطعنامه و بازسازی می فرمایند الآن لازم است به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی توجه شود. یعنی نکته اصلی و نقطه آغاز حرکت بزرگ ملت را دانشگاه می داند.

رستمی تأکید کرد: الآن می بینید در آن مسیر نورانی که امام آغاز کرد در چه فضایی هستیم. هر نقطه افتخاری در کشورمان داریم که در کنار تلاش دانشگاهیان ما اتفاق افتاده، بازدارندگی دفاعی عزتمند که کسی نمی تواند در تمام اقیانوس های عالم به حریم جمهوری اسلامی تعرض کند و بازدارندگی پزشکی که امروز کشته های کرونا ما زیر 10 نفر هستند و کشورهای مدعی ابرقدرتی عالم بالای 400 کشته دارند. همه اینها در کنار احیای جریان علمی متعهد کشور بوده که ما مدیون امام راحل هستیم.

وی در پایان گفت: این روزها لازم است یادی کنیم از عزیزانمان که در فاجعه آبادان به رحمت خدا پیوستند. معتقد و مطالبه گر هستیم در این مسیر ضمن اینکه آرزوی غفران و رحمت الهی برای رفتگان این اتفاق و صبر و اجر برای بازماندگان داریم، تعقیب درست و مجازات خاطیان و همچنین اصلاح مسیرها را باید داشته باشیم. این اتفاق هم یکی از نمونه هایی است که یا بی تخصصی و عدم توجه به تخصص ها و یا بی تعهدی است که اگر تخصصی هم وجود دارد در کنارش التزام به این تخصص وجود ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.