پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در دیدار با جمعی از پیروان ادیان الهی؛

سید حسن خمینی: پیامبران رحمت خدا در جوامع هستند

سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از پیروان ادیان الهی، گفت: همه آنچه که بر زبان پیامبران هست، با همه اختلافات پیروانشان، در یک نکته خلاصه می شود که بپذیریم همه آنچه هست به یک کانون قدرت و رحمت لایزال و یک علم بی انتها می رسد. پیامبران می گویند ما می آییم و می رویم اما این شما هستید که باید دلهایتان را با خدا صاف کنید. همه آنها یک قدر جامع دارند که «خوب باشید».

یادگار امام با تأکید بر اینکه پیامبران رحمت خدا در جوامع هستند، گفت: امروز ما قرار است وامدار کدام میراث گذشتگان باشیم؟ دعواها، اختلافات، کینه ها، ستیزه ها و یا روحی که در همه خوبی های آنها و در متن زندگی آنها بوده و دل ها را به خودش جذب کرده است؟! مقداری که من می دانم این است که هیچ کدام از پیامبران غیر از «راه دل» راهی نداشته اند و از راه دل وارد شده اند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی عصر امروز در دیدار با جمعی از پیروان ادیان الهی با بیان اینکه حضور شما در حرم امام بسیار ارزنده است و معنا و مفهومی بسیار والا دارد، گفت: پیامبران قطعا از زمره نخبگان هر جامعه هستند، ولی تفاوتشان با نوابغ در یک نکته بسیار ظریف است؛ نوابغ، نتیجه ی شرایط جامعه و مدیون جامعه خودشان هستند، اما این جوامع هستند که به پیامبران مدیون هستند؛ چرا که این پیامبران هستند که جامعه را بالا می برند.

یادگار امام یادآور شد: اگر تاریخ پیامبران را ورق بزنیم، در می یابیم که پیامیران رحمت خدا در جوامع هستند. آیه ای در قرآن هست که خطاب به پیامبر(ص) می فرماید مادامی که تو در میان مردم هستی خدا آنها را عذاب نمی کند؛ البته راه دومی هم نشان می دهد که باز هم خدا عذابشان نمی کند، اگر از خداوند طلب غفران و استغفار کنند.

وی تأکید کرد: همه آنچه که بر زبان پیامبران هست، با همه اختلافات پیروانشان، در یک نکته خلاصه می شود و آن اینکه بپذیریم همه آنچه در جهان هست به یک کانون قدرت و رحمت لایزال و یک علم بی انتها می رسد. پیامبران می گویند ما می آییم و می رویم اما این شما هستید که باید دلهایتان را با خدا صاف کنید. همه آنها یک قدر جامع دارند که «خوب باشید».

سید حسن خمینی اظهار داشت: آیه ای در قرآن می فرماید تنها پیش ما می آیید، همان گونه که تنها خلق تان کردیم. فخر رازی در تفسیراین آیه می گوید اگر تمام قرآن و معارف برای هدایت بشر حذف شود، این یک آیه کافی است که ای انسان! بدان تنهایی و هیچ چیز بیرونی به داد تو نمی رسد.

وی یادآور شد: در جهان همواره اختلافات وجود دارد. یکی از بزرگان می گفت اگر پیامبران را از تاریخ انسان جدا کنید، هیچ نقطه ای برای افتخار ندارد؛ کشته اند، غارت کرده اند، برده اند و سوخته اند؛ متأسفانه بخشی از این کارها به نام دین و بخشی به نام غیر دین بوده است. البته به عنوان نمونه، مغول ها به نام دین نیامدند و سوختند، کشتند و بردند. ولی کسانی هم بوده اند که این کار را کرده اند. اما آنچه مهم است اینکه امروز ما قرار است وامدار کدام میراث گذشتگان باشیم؟ دعواها، اختلافات، کینه ها، ستیزه ها و یا روحی که در همه خوبی های آنها و در متن زندگی آنها بوده و دل ها را به خودش جذب کرده است؟! مقداری که من می دانم این است که هیچ کدام از پیامبران غیر از «راه دل» راهی نداشته اند و از راه دل وارد شده اند.

یادگار امام اظهار داشت: همه باید بدانیم عقاید ما از آن درجه از وضوح برخوردار نیست که اگر کسی آن را نپذیرفت، او را «معاند» بنامیم. همه شریعت ها، طریقت ها و سخنان یک جا رنگ می بازد و آن، جایی است که قرار است ما در مقابل خدا با یک دل بی کینه، صاف و صیقل دیده حاضر شویم؛ باید جوری رفتار کنیم که اگر خودمان را در آن آینه دیدیم خجالت زده نباشیم.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، پیش از سخنان یادگار امام محمدرضا موحدی، مسئول کمیته ادیان الهی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)  همکاری پیروان ادیان الهی با این کمیته پس از رحلت امام را بی نظیر توصیف کرد و گفت: نوع حرکت ما در کمیته ادیان الهی مبتنی بر یکی از عبادت های خود ما است. نماز ما با عشق به خدا شروع می شود و با عشق به بندگان صالح خدا تمام می شود.

وی تصریح کرد: اول نماز می گوییم الله اکبر، یعنی خدا غیر قابل توصیف است و بعد هم می گوییم ستایش مخصوص چنین خدایی است و در آخر می گوییم سلام ما بر بندگان صالح خدا؛ در رأس بندگان صالح خدا، انبیاء هستند. عشق همه اینها در دل ما هست. به خاطر اینکه انبیاء عصاره انسان های زمان خودشان بوده اند که در اثر متخلق شدن به اخلاق الهی به این مقام رسیده اند.

موحدی افزود: انگیزه ما سیاسی نیست و با عشق و علاقه کار کرده ایم. اگر «السلام علی عبادالله الصالحین» محقق شود، در عالم ادیان کینه و جنگ نخواهد بود. امیدواریم همه ید واحده باشیم. امام فرمود توحید دین همه ما و همه ما ید واحده هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.