دراین مطلب آمده است: در مسیر، راه خسته از نگاه های دلسوزانه و گاه ترحم آمیز مردم حسرت می خورم و با خود می گویم کاش می توانستم روی پای خودم راه بروم نه این که با دست هایم صندلی چرخ دارم را حرکت دهم. به ایستگاه اتوبوس می رسم و لحظه ای منتظر می مانم. اتوبوس می رسد، نگاهم به مردمی است که با عجله در حال سوار شدن هستند و کسی به من توجه نمی کند مگر این که راننده از مسافران بخواهد کمک کنند تا بتوانم سوار اتوبوس شوم. اگرچه برای پیاده شدن هم نیاز به کمک دیگران دارم، زیرا اتوبوس ها و ایستگاه های آن برای حضور امثال من مناسب سازی نشده است. در طول مسیر به این فکر می کنم که وظیفه عابران کمک به من نیست و نباید از خانه بیرون بیایم، در خانه بمانم تا یکی از اعضای خانواده همراهم باشد و به من کمک کند چون شهر برای معلولان ساخته مناسب سازی نشده است! به اداره مورد نظر می رسم و باز همان قصه تکراری و چشم انتظاری برای دریافت کمک دیگران». مناسب سازی پیاده روها، خیابان ها و مکان های عمومی برای استفاده از معلولان قصه تکراری است که گویا قرار نیست به سرانجام برسد. هنوز هم مکان های زیادی در زاهدان برای رفت و آمد و حضور معلولان مناسب نیست و آن ها ناچار به درخواست کمک از دیگران هستند همین موضوع سبب می شود بسیاری از آنان کمتر در جامعه حضور یابند.
رفت و آمد با موانع زیاد
یکی از معلولان به خبرنگار ما می گوید: اگر معلولان کمی در زاهدان می بینید دلیل آن نیست که جامعه آماری آن ها کم است، بلکه نشان می دهد آن ها از سوی مدیران و مسئولان نادیده گرفته شدند، به همین دلیل نمی توانند در مکان های عمومی حضور جدی تری داشته باشند. «مریم بامری» ادامه می دهد: رفت و آمد در شهر با موانع و حتی سدهایی که وجود دارد برای ما بسیار سخت است، مواجه شدند با تیر برق وسط پیاده رو، موتور سوارانی که خود را ملزم به رعایت قانون نمی دانند و چاله های خیابان ها، جدول ها، پله ها، جوی آب، دستگاه ها عابر بانک ها و ورودی ادارات دولتی، پاساژها و مراکز تفریحی و خدماتی موانع پیش روی معلولان است.یکی دیگر از معلولان به خبرنگار ما بیان می کند: طراحی مبلمان و فضای شهری برای افراد معلول کم توان و جانبازان که نیاز به حمایت اجتماعی دارند، یک ضرورت در معماری شهر و ساخت خیابان های آن است که کمتر به آن توجه می شود.«سمیرا حسین زاده» تصریح می کند: این وظیفه بر عهده شهرداری است و باید مکان های مختلف را برای این قشر توان یاب مناسب سازی کنند. در حالی که در سال های اخیر مناسب سازی زاهدان برای معلولان مورد اهمیت قرار گرفته است، اما هنوز زاهدان قابلیت های کافی را ندارد و از استانداردها عقب است.
دستگاه ها به وظایف قانونی عمل نکرده اند
رئیس هیئت مدیره جامعه معلولان استان به خبرنگار ما می گوید: با وجود این که تعداد معلولان استان نسبت به دیگر نقاط کشور بیشتر است، اما مناسب سازی مکان ها و معابر شهری برای معلولان در زاهدان هنوز به خوبی انجام نشده است. اسامی 40 تا 42 هزار معلول در سامانه استان ثبت شد که پرونده پزشکی دارند، اما آمار واقعی بیش از این است.«محمد نخعی قائنی» بیان می کند: هشت تا 12 درصد جمعیت شهرستان های استان دارای معلولیت هستند و به طور متوسط 10درصد ساکنان شهر که از خدمات شهری و مبلمان شهری و خدمات عمومی امکاناتی شهر استفاده می کنند معلول هستند. جلسات متعددی در طول سال برای مناسب سازی شهر در استانداری برگزار می شود، در این دو سال اخیر اقدام های خوبی انجام شد اما نیاز به تسریع در انجام این اقدام هاست. وی می گوید: معلولان ناتوان نیستند بلکه ساختمان ها و مبلمان شهری مریض و ناتوان است. خواسته معلولان این است که شرایط برابر برای آن ها فراهم شود زیرا نیازی نیست کسی دست آن ها را بگیرد، بانک هایی که دستگاه های کارتخوان را با پله های فلزی نامناسبی نصب می کنند که جدا از معلولان برای سالمندان هم مناسب نیست. وی بیان می کند: دستگاه های دولتی از جمله شهرداری به وظایف قانونی شان برای مناسب سازی معابر و مکان های شهری و حمل و نقل عمومی برای جامعه معلولان عمل نکرده اند. سازمان بهزیستی نیز وظیفه نظارتی خود را به نحو مطلوب انجام نداده است. وی بیان می کند: قانون با صراحت همه دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی را موظف کرده است که ساختمان ها و اماکن عمومی و معابر را به گونه ای طراحی کنند که امکان استفاده و بهره مندی از آن برای معلولان مانند افراد عادی فراهم شود این تکلیف صریح و شفاف مجلس برای دولت و دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی است .وی اظهار می کند: شهرداری ها موظف هستند از صدور پروانه پایان کار برای آن دسته از ساختمان های دولتی و عمومی که استانداردهای لازم را برای معلولان فراهم نکرده اند، خودداری کنند.
صدور چند اخطاریه برای تخلفات ساختمانی
کارشناس ناظر معاونت شهرسازی شهرداری زاهدان به خبرنگار ما می گوید: قصورهایی از سوی شهرداری در این باره وجود دارد اما اقدام های زیادی هم انجام شده است. ساختمان های اداری جدید رمپ گذاری شده است و ساختمان های در حال ساخت باید استانداردهای معلولان را لحاظ کنند. افرادی هم که برای دریافت پروانه کار به شهرداری می آیند باید بنر مربوط به استانداردسازی ساختمان برای معلولان را در هنگام ساخت نصب کنند.«محبعلی عرب» ادامه می دهد: برخی از پارک هابرای استفاده معلولان به سازی شد. تخلفات ساختمانی در این باره به شهرداری های مناطق ابلاغ و چند اخطاریه هم صادر شده است. به علاوه بررسی استفاده از مشاور معلولان به معاونت فرهنگی ابلاغ شده است تا در به سازی و مناسب سازی شهری مشاوره گرفته شود.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.