دراین مطلب آمده است: افزایش بیش از 70 درصدی کاغذ روزنامه طی یک سال اخیر مشکلات عدیده ای را برای روزنامه نگاران بوجود آورده است. هر چند تاکنون کمیته ها و نشستهای مختلفی برای کاهش آلام روزنامه نگاران در زمینه کاغذ روزنامه برگزار شده اما همچنان این صعود افزایش قیمتها ادامه دارد.
با وضعیت موجود و اینکه روز به روز بر قیمت کاغذ روزنامه افزوده می شود باید منتظر تعطیلی روزنامه ها نیز باشیم.
افزایش قیمت کاغذ روزنامه در حالی است که از بعد دیگر آن قیمت آگهی ها چه در بخش خصوصی و چه دولتی افزایش چندانی نداشته و این مساله در کنار هزینه های چاپ روزنامه ها را در وضعیت مرگ تدریجی قرار داده است.
در آخرین اظهار نظرها، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفری که چند روز قبل به سیستان و بلوچستان داشت در پاسخ به سوال روزنامه طلوع زاهدان در زمینه برنامه ریزی برای تنظیم بازار کاغذ افزود: در بحث بازار کاغذ عوامل متعددی از جمله افزایش جهانی قیمت کاغذ و افزایش قیمت ارز تاثیر داشته است.
صالحی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار مصرف کنندگان کاغذ قرار گرفته چرا که این وزارتخانه نه وارد کننده کاغذ و نه متصدی این امر است و ما در کنار مصرف کنندگان کاغذ مثل روزنامه ها و ناشران قرار داریم که مسیر مصرف کاغذ روان تر و ارزان تر شود.
وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیته های مشترکی که با وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) و تشکل های مطبوعات و نشر حضور داشته برای حرکت به سمت قیمت پایه تلاش کرده و نتیجه این نشست ها تعیین قیمت پایه کاغذ است.
صالحی تاکید کرد: قیمت پایه کاغذ مشخص شده و این قیمت از ناحیه وزارت صمت و سازمان حمایت مورد تایید قرار گرفته است و سازمان حمایت موظف شده از این قیمت حمایت کند و با گرانفروشان کاغذ برخورد می شود.
وی ادامه داد: امیدواریم مسیر یافتن قیمت پایه به تعادل قیمت کاغذ در بازار کمک کند.
به گفته وی کاغذی که اکنون در کشور وجود دارد تا چند ماه کفاف وضعیت موجود نشر و مطبوعات را می دهد اما برای اینکه بتوان ماههای آینده را تضمین کرد باید در بانک مرکزی سفارش ارز به شکل پیوسته اتفاق افتد تا در ماههای آینده بتوانیم تضمین لازم را داشته باشیم که کاغذ با همین قیمت پایه عرضه شود.
آنچه به نظر می رسد این است که دستگاههای متولی باید با متخلفان و احتکار کنندگان کاغذ برخورد جدی داشته باشند.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.