به گزارش ایرنا سهم مردم سیستان و بلوچستان از آثار فرهنگی و هنری از جمله موسیقی، کتاب، مجله ها و مطبوعات گرفته تا هنرهای نمایشی شامل تئاتر، تعزیه، سینما، انیمیشن و هنرهای تجسمی بسیار ناچیز است.
به گفته کارشناسان، سیستان و بلوچستان به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی در خط مقدم تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان قرار دارد، استانی با این موقعیت از نظر داشتن امکانات و مکان های فرهنگی از جمله محروم ترین استان هاست.
افزایش نشاط اجتماعی، سیاسی و ملی با استفاده از ابزار، شیوه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری با توجه به باورهای دینی و ارزش های ایرانی اسلامی از اهمیت خاصی در این استان برخوردار است.
سرزمین نخل و آفتاب با وجود همه اقدامات انجام شده از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون هنوز با انواع محرومیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دست به گریبان است به طوری که استانی وسیع با پراکندگی جمعیت، هم مرزی با 2 کشور و وجود تنوع در قومیت و مذهب شرایط فرهنگی و اجتماعی متفاوتی با سایر استان ها دارد اما نیازهای فرهنگی این استان آن گونه که باید تاکنون پاسخ داده نشده است.
کمبود فضاهای تفریحی، فرهنگی و هنری، فعالیت کم رونق و در حاشیه رسانه ها، ضعف در زیرساخت های فرهنگی و موانع پیش رو در زمینه فعالیت های فرهنگی و هنری انجمن ها و تشکل ها، بخشی از مشکلات فرهنگی این استان است که با وجود آسیب های اجتماعی فراوان مانند حاشیه نشینی، اعتیاد، فقر، بیکاری و غیره حل این مشکلات باید جزو اولویت های سیاست گذاری در سیستان و بلوچستان باشد.
در 2 روز گذشته سیستان و بلوچستان میزبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سردمدار فرهنگ و هنر بود و نشست ها، دیدارها و بازدید های سید عباس صالحی در این مدت نوید بخش آینده بهتر برای شرایط فرهنگی و هنری این استان است که باید در انتظار به ثمر رسیدن نتایج این سفر نشست.
سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سیستان و بلوچستان از صبح روز پنجشنبه آغاز شد و جمعه شب گذشته با حضور سید عباس صالحی در جمع خبرنگاران و جمع بندی نتایج سفر پایان یافت.
شرکت در هفتاد و نهمین شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان آغاز نشست کاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زاهدان بود که با انعقاد تفاهم نامه بین این وزارتخانه و استانداری پایان یافت و 30 میلیارد تومان اعتبار مالی و نقدی برای توسعه فرهنگی این استان بر اساس این تفاهم نامه نخستین دستاورد سفر وی به این نقطه از ایران اسلامی بود.
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در این تفاهم نامه که در هشت بند تنظیم شده است، تکمیل و تجهیز طرح ها و پروژه های نیمه تمام تملک دارایی های سرمایه ای فرهنگی و هنری، توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری و دینی در حوزه های مختلف، توسعه آموزش و تقویت زیرساخت های فرهنگی و هنری این استان از مهمترین محورهاست که تا پایان اسفند 99 به مدت سه سال قابل اجرا و با توافق طرفین قابل تمدید است.
این تفاهم نامه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصتی مناسب برای بهبود وضعیت زیرساخت های فرهنگی سیستان و بلوچستان و توسعه فرهنگی خوانده شد به طوری که صالحی در نشست های بعدی خود حل مشکلات و مسائل مطرح شده در حوزه فرهنگ و هنر استان را به اجرای این تفاهم نامه ارجاع داد.

**حمایت از نشریات 2 زبانه
دیدار با همکاران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان دومین نشستی بود که صالحی در آن حضور یافت و این دیدار را فرصتی برای قدردانی از همکارانش در این استان دانست. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار مشکلات و مسائل کارکنان اداره کل و دستگاه های زیرمجموعه را شنید و برای حل این مشکلات پیشنهادات و قول های مساعدی ارائه داد.
نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه سیستان و بلوچستان برنامه بعدی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به زاهدان بود که با حضور گسترده هنرمندان و اصحاب رسانه این استان برگزار شد که بیان دغدغه ها و مشکلات صنفی از مهمترین محورهای این نشست محسوب می شود.
در رابطه با مهمترین این دغدغه ها می توان به حمایت از جشنواره ملی عکس نگاران، برگزاری جشنواره خوشنویسی اقوام ایرانی، ساماندهی هنرمندان بخش های مختلف، تقویت کتابخوانی، توجه به مشکلات اصحاب رسانه، ایجاد چاپخانه و تولید آلبوم موسیقی اشاره کرد.
در پایان این نشست صالحی حل این مشکلات را منوط به اجرای تفاهم نامه امضا شده بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری سیستان و بلوچستان عنوان کرد.
دادن فرصت مجدد به رسانه هایی که مجوز آنها بر اساس ماده 16 لغو شده با هدف کمک به مطبوعات سیستان و بلوچستان از دیگر نتایج این نشست بود که قرار شد تا بعد از بررسی در هیات نظارت فرصت مجدد به آنها داده شود.
دکتر صالحی همچنین قول حمایت از چهار روزنامه 2 زبانه بلوچی و فارسی در سیستان و بلوچستان را داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان نخستین روز سفر خود به زاهدان با حضور در منزل و کارگاه آثار هنرهای تجسمی حمیدرضا آویشی هنرمند برجسته مجسمه ساز سیستان و بلوچستان با وی دیدار و گفت و گو کرد.

**حمایت از فیلم سازی با موضوع مفاخر سیستان
دومین روز از سفر صالحی روز جمعه با حضور در زابل و نشست با فرمانداران و ائمه جمعه سیستان آغاز شد.
ضرورت برنامه راهبردی در حوزه فرهنگ و هنر برای سیستان و بلوچستان، تخصیص یارانه برای انجمن ها و کانون های فرهنگی و هنری، توسعه فضاهای کتابخانه ای و مراکز فرهنگی و هنری، راه اندازی سینما در سیستان و همچنین ساخت فیلم یعقوب لیث صفاری از مهمترین موضوعات مطرح شده در این نشست از سوی فرمانداران، ائمه جمعه و نمایندگان منطقه سیستان بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست از تلاش برای تکمیل زیرساخت های فرهنگی سیستان خبر داد و گفت: تکمیل مجموعه ها و مجتمع های در حال اجرای زابل، زهک و هیرمند را در اولویت قرار می دهیم.
اعلام آمادگی استانداری سیستان و بلوچستان برای تجهیز سینمای زابل در صورت مشارکت بخش خصوصی و همچنین حمایت بنیاد فارابی از فیلم هایی که فیلم نامه آن ها درباره مفاخر سیستان و در شأن آنان باشد از جمله مطالب دیگری بود که در نشست از سوی صالحی عنوان شد.
دیدار با هنرمندان، بازدید از مجتمع های فرهنگی و هنری زابل، زهک و هیرمند و همچنین بازدید از نمایشگاه صنایع دستی سیستان و شهر سوخته و حضور در شهرستان مرزی میرجاوه از مهمترین برنامه های وزیر در دومین روز سفرش به استان بود.
بازدید از مرز میرجاوه و زائرسرای میل 72 و دیدار با خانواده مرحوم دین محمد زنگشاهی هنرمند نوازنده سازهای قیچک و رباب و خواننده استان 2 برنامه اصلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان میرجاوه محسوب می شود.
دومین روز از سفر صالحی با برگزاری نشست خبری در پاویون فرودگاه بین المللی زاهدان در ساعت 22 پایان یافت، در این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که از مهمترین موضوعات مطرح شده می توان به یارانه مطبوعات، قیمت کاغذ و نقش فضای مجازی در جهت دهی به اعتراضات و اغتشاشات اشاره کرد.
پیگیری جدی برای تکمیل پروژه های ناتمام استان با استفاده از اعتبارات ملی و استانی، اجرای 10 پلاتو برای تئاتر در شهرستان های متعدد سیستان و بلوچستان و اجرای بسته های حمایتی جدید برای مطبوعات از مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی صالحی در آخرین لحظات سفرش به سیستان و بلوچستان بود.

**امضای تفاهم نامه با استانداری مهمترین دستاورد سفر وزیر ارشاد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سفر مقامات عالی از جمله وزرا یا به منظور شرکت در جشنواره و یا همایش ها انجام می شود و یا سفر کاری که به منظور توسعه فرهنگی است.
حسین مسگرانی افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا کنون به چند استان سفر کاری داشت که سیستان و بلوچستان ششمین سفر استانی ایشان بود.
وی ادامه داد: برای این سفر از قبل نشست های هماهنگی برگزار شد و سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان های کمتر برخوردار در اولویت سفر وزیر قرار گرفت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مهمترین دستاورد این سفر امضای تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری بود که به موجب این تفاهم نامه توسعه زیرساخت های فرهنگی و هنری استان، فعالیت های هنری و فرهنگی، حمایت از انجمن ها و کانون های فعال در این حوزه به مدت سه سال در همکاری دوجانبه استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام می شود.
مسگرانی افزود: در زمینه توسعه زیرساخت های فرهنگی و هنری ساخت تالار مرکزی زاهدان، تکمیل موزه هنرهای معاصر زاهدان، تکمیل مجتمع های فرهنگی و هنری ناتمام مانند مجتمع فرهنگی هیرمند و اختصاص مکانی برای خانه مطبوعات استان از مهمترین موارد مطرح شده در این تفاهم نامه است.
وی تصریح کرد: حمایت از فعالیت های فرهنگی، هنری و دینی، کمک به تشکل ها، انجمن های دینی، فرهنگی و هنری و توجه به مناطق حاشیه شهر در فعالیت فرهنگی نیز بخشی از موضوعات مورد توافق در این تفاهم نامه بحساب می آید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: علاوه بر این در این سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست های عمومی و خصوصی با هنرمندان و اهالی فرهنگ استان داشت که در این نشست ها مشکلات هنرمندان، اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی به اطلاع وزیر رسید.
مسگرانی بازدید از ظرفیت های راهبردی و جغرافیایی سیستان و بلوچستان را یکی دیگر از مهمترین برنامه های سفر صالحی به استان عنوان کرد و گفت: در این سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به توسعه روابط فرهنگی با آن سوی مرز تاکید کرد و پایانه مرزی میرجاوه و حضور زائران پاکستانی در این منطقه را فرصتی مغتنم برای اقدامات فرهنگی دانست.
وی خاطر نشان کرد: با تشکیل کمیته پیگیری تعهدات تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری سیستان و بلوچستان، تمهیدات لازم برای اجرای هر چه بهتر این تفاهم نامه انجام می شود.
6081 گزارش از: حسنیه ارباب افضلی خبرنگار ایرنا زاهدان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.