دراین مطلب آمده است: می توان چند روزی از زندگی شهری رها شد، کوله باری برداشت و به روستاهای اطراف رفت و چند صباحی صفای زندگی در روستا را تجربه کرد. روستایی که در آن خبری از فناوری های پیشرفته شهری، دود و صدای گوش خراش خودروها نیست، روستایی که در آن صبح با نسیم خنک صبحگاهی و نم خاک، بوی نان تازه، طعم صبحانه با کره محلی و شیر تازه و صدای مرغ و خروس ها آغاز می شود. طبیعتی که سخاوتمندانه و مادرانه هر آن چه از میوه های رنگارنگ در دامان خود دارد به مردمانش پیش کش می کند، ساعتی نشستن کنار رودخانه و لذت زیر سایه درختان، صفایی دارد. گردشگری روستایی و اقامتگاه های بوم گردی در روستاها فرصتی برای تجربه زندگی روستایی و دور بودن از زندگی شهری است که در چند سال اخیر رونق گرفته است، روستاهایی که به واسطه بکر بودن از جاذبه های طبیعی، فرهنگی، آثار و صنایع دستی خاصی برخوردار است. سیستان و بلوچستان هم روستاهای زیادی با فرهنگ، صنایع دستی، آثار تاریخی، غذا و طبیعت متفاوتی دارد که گاه با زندگی شهرنشینی غریبه است و می تواند گردشگران زیادی را به خود جلب کند. تجربه زندگی در روستا و افزایش حضور گردشگران در اقامتگاه های بوم گردی می تواند اقتصاد روستایی را که در سال های خشکسالی با چالش رو به روست توسعه دهد و از مهاجرت روستاییان جلوگیری کند.
تبلیغات؛ پای لنگ اقامتگاه های بوم گردی
یکی از دارندگان اقامتگاه های بوم گردی در دهکده تمندان به خبرنگار ما می گوید: از یک و نیم سال پیش اقامتگاه های بوم گردی در این دهکده ایجاد شد و 14 اقامتگاه فعال وجود دارد. گردشگران خارجی از سوئیس، آلمان و ایتالیا و مسافران زیادی در تعطیلات نوروزی از بیرون برای اقامت به این اقامتگاه آمدند. «نادر کردی» بیان می کند: راه اندازی اقامتگاه ها سبب ایجاد شوق و نشاط در میان مردم محلی شده است، زیرا در گذشته تولیدات خود را برای فروش به شهر می آوردند اما از زمان راه اندازی اقامتگاه ها امکان فروش محصولات به مسافران به وجود آمده است و مربا و کمپوت زردآلو، پنیر با طعم پونه و ... تهیه کردند و فراوری محصولات آن ها تا حدودی انجام شده است. اما هنوز هم برای فرآوری 100 درصدی محصولات خود کمبود دارند و باید مکانی وجود داشته باشد که بتوانند این کار را انجام دهند. وی اظهار می کند: استفاده از ظرفیت اقامتگاه های بوم گردی نیازمند تبلیغات و اطلاع رسانی به عموم استان است که تبلیغات در رسانه ملی و نصب بنر در زاهدان هزینه های زیادی برای روستاییان دارد. آن ها برای تجهیز اقامتگاه ها هزینه هایی صرف کردند و هزینه های تبلیغ برای آن ها سنگین است و برای تبلیغات اقامتگاه های بوم گردی کوتاهی های زیادی شده است، در حالی که از راه های جذب گردشگر و مسافر به روستا و استفاده از اقامتگاه، تبلیغات است اما روستاییان همراهی ندیدند. وی ادامه می دهد: تا زمانی که گردشگر به منطقه نیاید و روستاییان نتوانند محصولات خود را بفروشند و به مسافران خدمات دهند سودی نصیب جامعه محلی نمی شود، رشد نمی کند و مهاجرت به سمت شهرها ادامه دارد. اگر روستاییان نتوانند از حضور گردشگرها درآمد داشته باشند احتمال دارد سال بعد، کاری در این زمینه انجام ندهند و فعالیت اقامتگاه های بوم گردی افت زیادی داشته باشد. وی بیان می کند: فصل لذت و بهره از تفتان، تابستان است و مردم می توانند به این اقامتگاه ها بیایند. متاسفانه دستگاه های مختلف در تبلیغات همکاری لازم را انجام نمی دهند و مردم از لذت اقامت در این اقامتگاه ها بی نصیب می مانند و به جامعه محلی هم سودی نمی رسد در حالی که تبلیغ در این زمینه سبب اشتغال زایی در روستا می شود. وی با بیان این که در هر اقامتگاه بوم گردی دو نفر مشغول به کار هستند اظهار می کند: روستاییان اگرچه از این کار درآمد دارند، اما در این فصل باید هر روز واحدهای اقامتی پر باشد که این گونه نیست و دلیل آن ضعف در تبلیغات است. در اقامتگاه ها پذیرایی، اسکان، گشت محلی، بازی های تفریحی انجام می شود و هزینه های آن بسیار کمتر از هتل هاست. اقامت یک نفر برای یک شب با صبحانه محلی 26 هزار تومان است که در هتل این هزینه به 150 هزار تومان هم می رسد. امیدواریم حمایت ها به گونه ای شود که هر خانه ای در حوزه تفتان به یک اقامتگاه بوم گردی تبدیل شود.
بوم گردی قابل توسعه؛ اما نیازمند حمایت
یکی از دارندگان اقامتگاه های بوم گردی در روستای قلعه نو سیستان هم می گوید: تعامل میان بخشی بسیار مهم است. در زمینه اقامتگاه های بوم گردی ادارات و دستگاه های مختلف می توانند با ما همکاری داشته باشند، برای قوت گرفتن این کار باید سیستم های اداری ما را ببینند، در جلسات مختلف مربوط به میراث فرهنگی در کنار مسئولان، صاحبان اقامتگاه های بوم گردی هم حضور داشته باشند زیرا اطلاعات ما در این زمینه بیشتر است و در بطن کار هستیم. «جواد غلامی» تصریح می کند: دستگاه های مختلف در حیطه کار خود با اقامتگاه های بوم گردی همکاری داشته باشند. اقامتگاه های بوم گردی قابل توسعه است و با تعداد محدود هم انجام نمی شود و باید افراد مختلف پای کار باشند. در منطقه سیستان فقط دو اقامتگاه بوم گردی ایجاد شده است، اما ظرفیت زیادی برای راه اندازی این واحدها در روستاهای دیگر وجود دارد. با توجه به جذابیت های تاریخی موجود راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی می تواند فرهنگ و هنر منطقه را به گردشگران معرفی کند. وی خاطرنشان می کند: سیستان در جذب گردشگر قابلیت های زیادی دارد و به دلیل معماری اصیل، فرهنگ بکر و آثار باستانی می تواند با دیگر شهرهای کشور در جذب گردشگر رقابت داشته باشد که باید اطلاع رسانی قوی و منسجمی در این باره انجام شود، حمایت و معرفی جاذبه های فرهنگی مردم این دیار نیاز به تعامل صدا و سیما و دیگر رسانه ها و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد.
تهیه بسته تبلیغات در سیستان و بلوچستان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به خبرنگار ما می گوید: برنامه کامل و جامعی در این زمینه داریم. هنگامی که بوم گردها، صنعت‌گران و هنرمندان را به نمایشگاه های مختلف در سراسر کشور اعزام می کنیم تبلیغ در این باره است. بسته ای با عنوان تبلیغات در سیستان و بلوچستان به واسطه صنعت گردشگری و فرصت های سرمایه گذاری آماده شده است که به زودی اعلام می شود. دکتر «علیرضا جلال زایی» بیان می کند: امسال حدود سه هزار جلد کتاب درباره موضوع های گردشگری استان، فرصت های استان و بار گردشگری، صنایع دستی و فرهنگی آن آماده شده است که می تواند در آشنایی با گردشگری استان تاثیر گذار باشد. برای این که بتوانیم فرصت های گردشگری را بیشتر کنیم و افراد بیشتری به استان جذب شوند با برنامه ریزی مدون و هم افزایی با دستگاه های کمک کننده و استفاده از خرد جمعی سازمان های مردم نهاد موثر در گسترش فرهنگ گردشگری، اصحاب رسانه و شیوه گردشگری استان که داعیه دار این صنعت هستند، آژانس ها و دفترهای گردشگری نشستی در قالب گردهمایی برگزار می شود که امیدواریم نتیجه آن توسعه زیرساخت های استان و فراهم شدن فرصت های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران و کمک به افزایش تبلیغات برای رونق گردشگری باشد.
توسعه روستایی در بوم گردی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم می گوید: گردشگری روستایی یکی از ظرفیت های ویژه سیستان و بلوچستان است زیرا 51 درصد جمعیت استان در روستاها و مناطق عشایری ساکن هستند، مهمان نوازی، غذا، موسیقی و لباس محلی روستاییان برای گردشگران جاذبه ویژه ای ایجاد کرده است. «مجتبی میرحسینی» بیان می کند: چندین واحد بوم گردی در روستاهای شمال و جنوب استان از جمله قلعه نو، کوه خواجه، تمین، تمندان، دامن، رمین، گراغه نصرت آباد، منزل آب و ... راه اندازی و طرح های بوم گردی برای استفاده از ظرفیت گردشگری روستایی در استان ایجاد شده است. وی ادامه می دهد: توسعه روستایی یکی از اهداف ایجاد واحدهای بوم گردی است، زیرا گردشگران هنگامی که از یک روستا بازدید می کنند از دیگر خدمات آن نیز بهرمند می شوند، محصولات و صنایع دستی تولید شده در روستا با همکاری مدیران واحدهای بوم گردی در میان گردشگران عرضه و به فروش می رسد و می تواند در توسعه روستا و درآمد زایی روستاییان تاثیر داشته باشد. وی خاطرنشان می کند: واحدهای بوم گردی سبب ایجاد اشتغال پایدار در روستاها می شود.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.