به گزارش ایرنا، این مطلب که روز دوشنبه به قلم زهرا ذوالفقاری در صفحه گردشگری روزنامه هگمتانه منتشر شده، آمده است: پیاده ‌راه بوعلی و اکباتان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر همدان به شمار می‌رود، که گردشگران بسیاری را به سمت خود کشانده است، اما نکته مهم در این میان جای خالی فروشگاه‌های عرضه سوغات همدان و یا کافه پیاده راه در این مسیر است که با توجه به اینکه بازار و خرید سوغات یکی از علاقه مندی‌های مهم برای گردشگران است، تغییر کاربری و یا ایجاد چنین فروشگاه‌هایی در این پیاده راه ضروری است که علاوه بر اینکه باعث می‌شود مسافران در همدان هزینه کنند، جاذبه خوبی در گردشگری نیز محسوب می‌شود.
امروزه بازار در گردشگری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و گردشگران بسیاری وجود دارند که علاقه زیادی به گشت در بازار و خرید سوغات دارند.
از طرف دیگر در فرهنگ ما ایرانی‌ها خرید سوغات از جایی که بدان سفر کردیم، همواره اهمیت داشته است و ایرانی‌ها خرید سوغات و هدیه آن به اقوام را جزء ضروریات سفر خود می‌دانند.
از همین رو قرار گرفتن فروشگاه‌های مخصوص عرضه سوغات در مسیر گردشگران و جایی که گردشگر برای تفریح بدان قدم می‌گذارد نکته‌ای مهم است.
همدان به عنوان شهری که این روزها شاهد حضور مسافران بسیاری است، دارای جاذبه‌های مختلف است، بازار سنتی بسیار زیبایی هم دارد و از طرف دیگر طی دو سال اخیر پیاده راه بوعلی و پس از آن پیاده راه اکباتان به عنوان یک مسیر گردشگری به جاذبه‌های شهر همدان افزوده شده است و با استقبال زیاد مسافران و گردشگران روبرو است.
مسیر گردشگری پیاده راه بوعلی، گردشگران را از آرامگاه بوعلی به سمت میدان امام(ره) و سپس بازار و سنتی و پس از آن شهر باستانی هگمتانه هدایت می‌کند و این مسیر که از زیبایی خاصی برخوردار است یکی از پیاده راه‌های منحصر به فرد در کشور ایران است.
اما آنچه که در این میان اهمیت دارد، این است که اگرچه گردشگران با جیب‌های پُر در مسیر گردشگری قدم می‌زنند و انتظار می‌رود در طول این مسیر از فروشگاه‌های همدان خرید کنند اما ساک‌های آنها خالی از سوغات همدان است.
پیاده راه بوعلی که یکی از مکان‌های قدیمی شهر همدان است، اغلب محل ایجاد ساختمان پزشکان، مطب‌ها و یا فروشگاه‌های تعمیر تلفن همراه و فروش آن است و به جز چند فروشگاه لباس چیز دیگری ندارد، در حالی که همدان دارای انواع و اقسام سوغات از صنایع دستی گرفته تا خوراک و پوشاک است، که فروشگاه‌های توزیع کننده آن می‌تواند با قرار گرفتن در این مسیر علاوه بر اینکه گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند، باعث رونق بازار و کسب درآمد برای همدانی‌ها شود، چرا که گردشگر در راه قدم زدن در پیاده راه به طور قطع با دیدن انواع سوغات همدان به وجد آمده و بی شک به سمت خرید سوغات پیش می‌رود.
پیاده راه بوعلی و اکباتان می‌تواند با تغییر کاربری فروشگاه‌ها به سمت عرضه تولیدات داخلی همدان، صنایع دستی و... باعث ایجاد رونق گردشگری و اقتصادی شهر همدان شود، زیرا مسافری می‌تواند برای همدان آورده داشته باشد که از همدان خرید و در همدان هزینه کند، از همین رو ایجاد زمینه‌ای برای ترغیب فروشگاه‌ داران و فروشندگان پیاده راه بوعلی و اکباتان به سمت عرضه سوغات همدان نکته ‌ای است که باید بدان توجه شود.
از طرف دیگر ایجاد مکان‌هایی برای چند لحظه نشستن گردشگر و مسافر و خوردن خوراکی و یا غذاهای محلی همدان، از جمله ضرورت‌هایی است که باید در این مسیر‌ها بدان توجه شود.
** توجه به کیفیت و کمیت بازار در حوزه گردشگری امری بسیار مهم است
یک کارشناس گردشگری و استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه توجه به کیفیت و کمیت بازار در حوزه گردشگری امری بسیار مهم است، گفت: یک نکته مهم در گردشگری توجه به خدمات کالا است.
مسعود ملکی با اشاره به اینکه پیاده راه بوعلی و میدان امام (ره) و اکباتان، آبروی برای شهر همدان شده است، اظهار کرد: این پیاده راه یک مسیر گردشگری است که آرامگاه بوعلی سینا را به شهر باستانی هگمتانه وصل می‌کند.
وی در ادامه سخنانش گفت: گردشگران بعد از بازدید از آرامگاه بوعلی سینا وارد پیاده راه بوعلی می‌شوند و پس از آن بازار سنتی همدان را پیش رو دارند و در انتهای مسیر به تپه هگمتانه می‌رسند.

** توجه به کیفیت و کمیت بازار در حوزه گردشگری امری بسیار مهم است
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اما آنچه که در این بین مهم بوده این است که مسافری که به همدان می‌آید باید هزینه کند، افزود: پیاده راه بوعلی فروشگاه‌های فروش تلفن همراه و تعمیرات آن، یا ساختمان‌ها و مطب‌های پزشکان است و به طبع مسافر نیازی به این موارد ندارد که بخواهد هزینه کند.
ملکی با بیان اینکه این مسیر نیاز به ارایه فروشگاه‌های سوغات مختلف همدان از صنایع دستی گرفته تا خوراکی‌ها است، عنوان کرد: بازار در گردشگری یک مقصد به شمار می‌رود و مسافران زمانی که وارد شهری می‌شوند مقدار بسیاری هزینه می‌کنند تا سوغات بخرند.
** مسافر باید زمانی که وارد مسیر پیاده راه می‌شود، ساک‌های مختلفی از انواع و اقسام سوغات همدان پر کرده باشد
وی با اشاره به اینکه مغازه‌های موجود در پیاده راه بوعلی و اکباتان باید به سمت فروش این نوع محصولات هدایت شوند، عنوان کرد: مسافر باید زمانی که وارد مسیر پیاده راه می‌شود وقتی به انتهای پیاده راه اکباتان می‌رسد ساک‌های مختلفی از انواع و اقسام سوغات همدان پر کرده باشد اظهار کرد: متاسفانه بازار سنتی همدان هم این مشکل را دارد و زمانی که گردشگران را به بازار می‌بریم نمی‌دانیم به کدام بازار آنها را هدایت کنیم.

** پیشنهاد راه‌اندازی کافه پیاده را داریم اما با آن موافقت نشده است
مدیر اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در خصوص تغییر کاربری بازار پیاده راه بوعلی و اکباتان گفت: تغییر کاربری نیاز به سیاست‌های انگیزشی دارد.
شجاعی با بیان اینکه پیشنهاد راه‌اندازی کافه پیاده را داریم اما با آن موافقت نشده است، ابراز کرد: مسیر پیاده راه نیاز به راه‌اندازی این موارد دارد و در این مسیر یکی از بهترین دیزی سرای همدان و غذاخوری هم داریم اما جلوی دید نیستند.
وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار و متقاضی برای این مسیر داریم، بیان کرد: مسؤولان باید برای این مسیر فکری کنند، چرا که در میدان امام(ره) نیز صندلی‌ها بدون سایه بان است و استراحت مردم در این صندلی‌ها در هوای گرم امکان پذیر نیست.

** باید برای گردشگر در طول مسیر جذابیت ایجاد کرد
معاون برنامه ‌ریزی فرماندار همدان هم با تاکید بر اینکه ایجاد ایستگاه‌هایی برای توقف گردشگران در مسیر پیاده راه بوعلی و میل کردن بستنی و یا انواع خوراکی‌ها ضروری است، تاکید کرد: مسافری که وارد همدان می‌شود باید برای همدان آورده داشته باشد.
رضا زمانی گفت: راه‌اندازی غذاخوری و یا کافی شاپ و... در پیاده راه بوعلی همواره مورد تاکید بوده است.
وی بیان کرد: باید برای گردشگر در طول مسیر جذابیت ایجاد کرد تا مسافر آنقدر سرگرم شود که حتی خستگی مسیر را حس نکند و از فضا لذت ببرد.
به نظر می‌رسد، جذب گردشگران برای هزینه در همدان و به واقع ایجاد رونق اقتصادی در همدان از قبل گردشگری نیازمند برنامه ‌ریزی دقیق و همت مسؤولان استانی و شهرستانی در همدان است، از طرف دیگر متولیان امر باید با ایجاد انگیزه در بازاریان آنها را به سمت تغییر کاربری مغازه‌ها سوق بدهند.
روزنامه هگمتانه به مدیرمسئولی محمدرضا معتمد زاده در همدان چاپ و منتشر می شود.
7523/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.