دراین مطلب آمده است: هر چند هوای سیستان و بلوچستان گرم است و رطوبت آن در جنوب استان گاهی به بیش از 90 درصد هم می رسد، اما این شرایط سبب نشده است ورزشکاران جنوب استان از فعالیت های ورزشی کناره گیری کنند و با وجود همه سختی های جوی باز هم رقابت های ورزشی مختلفی را برگزار می کنند، مسابقاتی که تماشاچیان زیادی را نیز در حاشیه زمین ها و سالن ها جمع می کند. مدتی پیش هم رقابت های فوتبال جنوب استان برنامه ریزی شد و با حضور تیم هایی از مناطق مختلف کار خود را آغاز کرد، مسابقاتی که توانست تعدادی از جوانان منطقه را برای مدتی در قالب تورنمنت جنوب استان گرد هم آورد. اگرچه رقابت ها در بدترین شرایط جوی و گرمای بالای 40 درجه و گاهی با رطوبت غیر قابل وصف برگزار شد اما تیم های شرکت کننده توانستند با هیجان و انرژی خود تماشاچیان زیادی را هم جذب مسابقات و دعوت به کری خوانی فوتبالی کنند.
فوتبال؛ پرمخاطب تر از دیگر ورزش ها
یکی از تماشاچیان مسابقات فوتبال جنوب استان می گوید: مسابقات ورزشی همیشه برای مردم جنوب هیجان زیادی به همراه دارد و اگر در رشته فوتبال باشد افراد بیشتری برای تماشا به محل برگزاری می روند و استقبال تماشاچیان از این مسابقات را می توان گواهی بر این ادعا دانست، اما مسولان استانی باید قدر این علاقه مردم بومی به ورزش را بدانند و با ایجاد فضاهای ورزشی مناسب که سکوی تماشاچی استاندارد هم داشته باشد زمینه حضور بیشتر تماشاچیان را فراهم کنند. «درزاده» می گوید: جوانان سیستان و بلوچستان نشان داده اند که به ورزش علاقه زیادی دارند و با درخشش در مسابقات مختلف ثابت کرده اند این منطقه یکی از قهرمان پرورترین مناطق کشور است و در هر رشته ای می تواند برای تیم های ملی بازیکنان توانمندی را پرورش دهد اما رسیدن به این مهم نیازمند فراهم کردن زیرساخت های ورزشی است. این معلم بیان می کند: اگر ورزش در استان مانند مناطق دیگر کشور گسترش یابد می توان این خطه را به منطقه اقتصادی در ورزش تبدیل کرد و حتی از طریق این رونق گردشگر ورزشی جذب کرد اما رسیدن به همه این موفقیت ها در گرو برنامه ریزی منظم مدیران استانی و مسئولان ورزشی است که اگر هماهنگ با هم عمل کنند، دست یافتن به آن دور از انتظار نیست.
هیجان تماشاچیان بیش از ورزشکاران
یکی دیگر از تماشاچیان می گوید: در این رقابت ها تیم هایی شرکت کردند که از بازیکنان بومی تشکیل شده بودند و هر تیم نماینده منطقه ای بود، به همین دلیل تماشاچیان هر منطقه به همراه تیمشان در محل برگزاری مسابقات شرکت کردند و هیجان آن ها از هیجان بازیکنان درون زمین بیشتر بود، این یعنی اگر جنوب استان میزبان رقابت های ورزشی باشد تماشاگران میزبانان خوبی خواهند بود. «فرهاد لشکری» می افزاید: ورزش در جنوب استان جایگاه واقعی خود را به دست آورده است و میزبانی رقابت های اخیر هم در این امر نقش به سزایی ایفا کرد و رقابت های منطقه ای جنوب استان شاهد حضور تماشاچیان و تیم های ورزشی است که باید این مهم را ارج نهاد و از ظرفیت ایجاد شده برای توسعه بیشتر ورزش بهره برد. به گفته وی، برگزاری این مسابقات و بالا گرفتن هیجان های ورزشی سبب حضور بیشتر جوانان در عرصه ورزش می شود و این موضوع به نوعی می تواند قشر جوان استان را در مقابل تهدیدی های موجود بیمه کند، بنابراین حتی برگزاری چنین رقابت های منطقه ای هم می تواند برای استان موثر و مثمر باشد.
بزرگ‌ترین تورنمنت جنوب استان
مسئول برگزاری این مسابقات می گوید: حوزه جنوب استان در رشته فوتبال علاقه مندان زیادی دارد و در هر دوره رقابت تعداد قابل توجهی از جوانان با تشکیل تیم های حتی محله ای خود را به مسابقات می رسانند و این حضور منطقه ای تیم ها حس رقابت را میان شرکت کنندگان بیشتر کرده و سبب شده است تا در دوره های بعدی تیم های بیشتری شرکت کنند. «ابجد علی دانشور» می افزاید: این تورنمنت همزمان با هفته مبارزه با مواد مخدر برنامه ریزی و پس از نهایی شدن برگزاری مسابقات فراخوان آن در منطقه منعکس شد و در مدت کمی پس از اعلام آن تنها از شهرستان های چابهار، کنارک، نیکشهر، شهر نگور و روستای تیس هشت تیم اعلام حضور کردند که به نوعی در منطقه بی سابقه بود.
وی بیان می کند: حضور این تیم ها نشان داد به دلیل پهناوری سیستان و بلوچستان برگزاری مسابقات ورزشی به صورت منطقه ای در مناطق مختلف استان می تواند شاهد شرکت تیم های مختلفی باشد و این موضوع در جنوب استان سبب شد تا بزرگترین تورنمنت رقابت های ورزشی منطقه ای استان را بتوان در چابهار شاهد بود.
آغاز رقابت های یک ماهه و هیجان تماشاچیان
وی می افزاید: پس از مشخص شدن تیم های شرکت کننده برنامه مسابقات در دو گروه چهار تیمی تدوین شد و تیم های جنوب استان برای رسیدن به مقام قهرمانی فوتبال جنوب به مصاف هم رفتند و با توجه به این که در پایان مرحله گروهی تنها دو تیم به مرحله حذفی می رسیدند هیجان مسابقات در دو دور پایانی مرحله گروهی بیشتر شد. به گفته وی، این هیجان فقط در زمین مسابقات به چشم نمی خورد، بلکه تیم های شرکت کننده توانسته بودند تماشاگرانی را هم با خود همراه کنند، به همین دلیل در حاشیه زمین برگزاری مسابقات هم می شد هیجان بالایی را میان تماشاچیان دید به گونه ای که کمتر کسی می توانست تصور کند این هیجان حاصل برگزاری مسابقات منطقه ای است. وی ادامه می دهد: این حضور نشان داد اگر در استان رقابت های ورزشی به صورت منطقه ای برنامه ریزی شود در کنار حضور بیشتر تیم های ورزشی می توان تماشاگران را هم بیشتر به ورزش جذب کرد از طرفی هم این رقابت ها می تواند زمینه ساز شناسایی استعدادهای نو در هر رشته ورزشی باشد و در این دور هم استعدادهای جدیدی در میان تیم های شرکت کننده محله ای شناسایی شدند.
معرفی چهره های برتر مسابقات
به گفته مسئول برگزاری مسابقات، در این تورنمنت تیم ها در 15دیدار رقابت کردند که در پایان دو تیم خلیج فارس چابهار و هلال احمر نیکشهر به مرحله فینال رسیدند و در فینال نیکشهری ها توانستند با شکست دو بر یک چابهار جام قهرمانی جنوب استان را به نیکشهر ببرند و تیم چابهار هم عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد و کاپ اخلاق مسابقات به تیم پیمان چابهار رسید. وی می افزاید: در پایان رقابت ها نواب جوخ از تیم استقلال نگور هم به عنوان بهترین بازیکن لقب گرفت و هوشنگ آزادی دیگر بازیکن این تیم بهترین گلزن رقابت ها شد، حکیم بادپا دروازه بان تیم جوانان هلال احمر نیکشهر عنوان بهترین دروازه بان جنوب استان را گرفت و فرهاد آیاز از تیم کمبل سلیمان هم بازیکن اخلاق جام شد. وی با بیان این که رقابت ها توسط داوران منطقه قضاوت شد می گوید: در این دوره تیم ها در مجموع 67 گل به ثمر رساندند و در تعداد کارت ها نیز داوران 51 بار کارت زرد و دو بار کارت قرمز به بازیکنان نشان دادند. به گفته وی، ساحل منطقه آزاد، خلیج فارس و پیمان از چابهار، دبیرستان تیس باستان، کمبل، استقلال نگور، شرکت مسلم کنارک و جوانان هلال احمر نیکشهر تیم هایی بودند که در این رقابت ها به مدت یک ماه توپ زدند و در این تورنمنت به هرکدام از تیم لوح یادبود تقدیم شد تا مشوقی برای حضور دوباره جوانان این شهرستان ها در رقابت های منطقه ای باشد. برگزاری رقابت های منطقه ای در نقاط مختلف استان سبب شده است تیم های محله ای یا روستایی برای حضور در تورنمنت ها تشکیل شوند و در پایان میان همین تیم ها بازیکنان مستعدی شناسایی می شوند، به نظر می رسد نیاز است تا رقابت های منطقه ای در هر رشته ای برای استان برنامه ریزی شود و استعدادیابان هم در حاشیه این رقابت ها حضور موثری داشته باشند تا افراد مستعد را شناسایی کنند.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.