گزارش جی پلاس؛

چرا فروزان پیش از اعلام رای پرونده جنجالی اش، قرارداد بست؟! / "تاج" استقلال کمیته اخلاق را زیرسؤال برد؟

پرونده جنجالی محسن فروزان در کمیته اخلاق که نهایتا منجر به محرومیت سه ماهه این بازیکن شد، با ورود رئیس فدراسیون به ماجرا راهی تجدیدنظر شد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ اوایل خردادماه سال جاری، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال محسن فروزان را به دلایل انتشار تصاویر خصوصی این دروازه بان به همراه همسرش در شبکه های مجازی، با محرومیتی سه ماه مواجه کرد. این حکم کمیته اخلاق با انتقاد فراوان رسانه ها و اهالی ورزش همراه شد چرا که برخی معتقد بودند فروزان به خاطر ارتکاب عملی توسط شخص دیگری محروم شده و این حکم صحیح نیست و از طرفی این مصداق بارز ورود به زندگی شخصی افراد است.

با  ادامه دار شدن اعتراض ها، کمیته اخلاق در بیانه ای اعلام کرد که محسن فروزان، دروازه بان سابق تیم فوتبال صبای قم پیش از این دو بار تذکر تعلیقی دریافت کرده بود و علی رغم دو بار دعوت شدن به این کمیته برای ارائه پاره ای توضیحات، در هیچ کدام از جلسات حاضر نشد و سرانجام کمیته اخلاق رای غیابی را درباره این پرونده صادر کرد.

همچنین عنوان شد که محسن فروزان 24 ساعت فرصت دارد تا نسبت به رأی صادر شده توسط کمیته اخلاق، درخواست تجدید نظرخواهی را به کمیته استیناف ارائه کند.

بعد از این بیانیه، محسن فروزان که تا آن لحظه اظهارنظری درباره پرونده نکرده بود، دریافت هر گونه دعوت نامه از سوی کمیته اخلاق را رد کرد و گفت بعد از بازگشت از مسافرت نسبت به این رأی اعتراض خواهد کرد که این کار بیشتر از 24 ساعت به طول می انجامید.

حاشیه ساز شدن این پرونده، مهدی تاج - رییس فدراسیون فوتبال را هم تحت فشار قرار داده بود و او بعد از فشارهای اهالی رسانه و مردم، در این باره گفت: این حق برای محسن فروزان وجود دارد که به رأی صادر شده اعتراض کند تا رسیدگی مجدد با حضور خودش صورت بگیرد.

سپس تاج شخصا در این پرونده ورود کرد و به دلیل نبود فروزان در ایران رأی را معلق و راهی کمیته استیناف کرد تا آنجا نسبت به این پرونده رسیدگی شود.

او همچنین اظهار کرد: من از همان ابتدا شخصا پی گیر این پرونده شدم چون معتقدم سیاست ما باید به شکلی باشد که علاوه بر رسیدگی به بی انضباطی‌ها و مشکلات به وجود آمده، حمایت کافی هم از افراد حقیقی و حقوقی فوتبال در مسائل مختلف داشته باشیم. این ایراد هم به حکم محرومیت محسن فروزان وارد بود که به خاطر اشتباه یک فرد دیگر،‌ نمی‌توان شخص دیگری را محروم کرد و به همین دلیل اعلام کردیم این رأی قابل تغییر است و با درخواست تجدید نظر او دوباره بررسی خواهد شد. تمام تلاش ما این است که مشکل حل و همه چیز ختم به خیر شود.

با ارسال پرونده به کمیته استیناف، محسن فروزان هم با خیالی راحت تیم فصل آینده خود را مشخص کرد و این پرونده هم فعلا راهی کمیته استیناف شده است و به نظر هم نمی رسد با فشار رسانه ها، محرومیت یا تنبیهی در انتظار فروزان باشد.

هرچند از آن زمان تاکنون هیچ رأیی اعلام نشده و فروزان هم به تیم پارس جنوبی جم، پیوست! که این خود یک اشکال بزرگ و گویای آن است که ظاهرا باشگاه و بازیکن مربوطه از سرنوشت نهایی رای مطلع بوده اند که با هم قرارداد بسته اند!

در هر حال فعلا درباره حق یا ناحق بودن حکم این پرونده بحثی وجود ندارد اما بحث اصلی درباره موضوع دیگری است!

اظهارات کارشناسی تاج درباره حکم کمیته اخلاق – حتی اگر حکم اشتباه باشد – در حالی صورت می گیرد که او هیچ تخصصی در این باره ندارد و ورود او به پرونده و هر گونه اتخاذ و اعمال نظر، مغایر با اصول آیین نامه کمیته اخلاق است چرا که نخستین اصل آیین نامه کمیته اخلاق استقلال این کمیته از هر نهادی حتی فدراسیون فوتبال است.

نقش کمیته اخلاق در فوتبال همانند نقش قوه قضاییه در نظام جمهوری اسلامی است که در استقلال کامل نسبت به قوه مقننه و رئیس جمهور فعالیت می کند و با آزادی عمل و با اتکاء به قانون، نسبت به مسائل مختلف واکنش نشان می دهد. حال اگر در امور مربوط به کمیته اخلاق، دخالت های این چنینی صورت بگیرد و فیفا از آن مطلع شود، کار می تواند به جاهای باریک بکشد و شاید توبیخ و تنبیهی برای فدراسیون فوتبال ایران در نظر گرفته شود. پیش از این هم فدراسیون فوتبال چنین دخالت هایی را در امور کمیته اخلاق مرتکب شده بود.

بی شک تا زمانی که همه به خصوص رئیس فدراسیون به قوانین احترام نگذارند هیچ چیز در جای خود قرار نمی گیرد و چه بسا پای نهادهای غیرفوتبالی هم به فدراسیون فوتبال باز شود.

دیدگاه تان را بنویسید