دراین مطلب آمده است: بیش از یک سال است که گاز شهری به زاهدان رسیده است و مردم برخی از مناطق شهر از این نعمت برخوردار شدند اما هنوز شهروندان زیادی هستند که از سیلندرهای گاز مایع و پیک نیک برای پخت و پز و گرمایش استفاده می کنند. در این میان استفاده از سیلندرهای گاز مایع و توجه نکردن به ایمنی آن ها ممکن است گاهی سبب وقوع حوادث جبران ناپذیر شود و خسارات جانی و مالی را به همراه داشته باشد.
حریق هنگام پر کردن پیک نیک
یکی از شهروندان در این باره به خبرنگار ما می گوید: اواخر سال گذشته در حیاط خانه مشغول پر کردن
پیک نیک با سیلندر گاز مایع بودم. بچه های محل در کوچه ترقه بازی می کردند و صدای انفجار ترقه به گوش می رسید. بوی گاز هنگام پر کردن پیک نیک نشان از نشتی گاز داشت و چون بارها این کار را انجام داده بودم گمان نمی کردم خطرآفرین باشد. «رضا. م» ادامه می دهد: ناگهان یکی از بچه ها ترقه ای را درون حیاط خانه ما انداخت که به دلیل نشتی گاز هنگام انفجار ترقه، گازهای منتشر شده در فضا آتش گرفت و صورت و دست هایم سوخت و بیش از یک ماه درگیر درمان این سوختگی ها بودم. اگر چه از این حادثه آسیب دیدم اما آسیب دیدگی ام می توانست بیشتر باشد و در صورت انفجار پیک نیک یا سیلندر، حادثه بزرگ تری رخ می دهد.وی تصریح می کند: بارها با استفاده از سیلندر گاز مایع پیک نیک پر می کردم و چون در این کار مهارت داشتم علاوه بر اعضای خانواده همسایگان هم برای پر کردن پیک نیک به من مراجعه می کردند و چون اطمینان داشتم این کار خطری ندارد همواره آن را انجام می دادم تا این که دچار حادثه شدم.
سیلندرهای معیوب
یکی دیگر از شهروندان می گوید: هر از گاهی خبری می شنویم که سیلندرهای گاز حادثه آفرین شده و صدمات مالی و جانی را به همراه دارد. سال گذشته کپسول گاز به آبگرمکن وصل بود که متوجه نشتی گاز شدیم. بوی گاز به سرعت زیاد می شد و من در حال جدا کردن کپسول از آبگرمکن بودم. هنگام انتقال سیلندر گاز به بیرون از خانه به دلیل روشن بودن اجاق سیلندر گاز که هنوز هم نشتی داشت دچار آتش سوزی شد و پایم به شدت سوخت. همسرم هم که برای کمک به من و خاموش کردن آتش آمده بود دچار سوختگی شدید دو دست شد.«فرهاد. ب» خاطرنشان می کند: برخی از سیلندرهای گاز قدیمی و آسیب دیده است و سبب وقوع چنین حوادثی می شود. این حادثه خوشبختانه به خیر گذشت اما ممکن بود با انفجار سیلندر گاز عواقب تلخ تری نظیر سوختگی های بیشتر و حتی مرگ را در پی داشته باشد. وی می گوید: برخی از متصدیانی که مسئول تعویض کپسول های گاز مایع هستند بدون دقت آن ها را از خودرو به پایین می اندازند که سبب آسیب دیدن سیلندر می شود و در برخی از موارد معیوب بودن سیلندر گاز حادثه آفرین است بنابراین باید شرکت های توزیع مربوطه در این باره نظارت بیشتری داشته باشند.
کاهش حریق سیلندر و افزایش حریق پیک نیک
معاون فرماندهی و عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی زاهدان در این باره به خبرنگار ما می گوید: سال گذشته 42 مورد حریق، نشست و انفجار سیلندر گاز گزارش شده است که نسبت به سال قبل آن 20 درصد کاهش حریق را نشان می دهد. این در حالی است که در همین مدت 70 مورد حریق سیلندر پیک نیک گزارش شده است که نسبت به سال گذشته 17 درصد افزایش را نشان می دهد. «شاقوزایی» بیان می کند: کاهش حریق سیلندرهای گاز مایع به عوامل متعدد بستگی دارد که از جمله آن می توان به بازدید مسیر گاز خروجی سیلندر و ورودی دستگاه گازسوز اشاره کرد. توصیه می شود قبل از نصب سیلندر به اجاق گاز یا آبگرمکن ریگلاتور، واشر ریگلاتور، بست، شیلنگ، شیلنگ لاستیکی استاندارد بازدید و به وسیله اسفنج و کف تست شود.وی تصریح می کند: افزایش حریق سیلندرهای پیک نیک هم به دلیل پرکردن غیر اصولی و نا ایمن در منزل، پرکردن بیش از حد استاندارد که سبب انفجار می شود، خرابی شیر سیلندر، نداشتن واشر مخصوص گاز، استفاده غیر اصولی از پیک نیک بوده است که لازم است مردم برای شارژ سیلندر به نمایندگی هایی که مجوز شارژ سیلندر را دارند مراجعه کنند.وی خاطرنشان می کند: در صورت مشاهده فرسودگی شیلنگ باید آن را تعویض کرد و سالم بودن واشر برای هر سیلندر بررسی شود و در صورت وقوع نشتی گاز و حریق با این سازمان تماس گرفته شود
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.