به گزارش ایرنا اخذ ١5 مجوز سرمایه گذاری خارجی با حجم حدود هزار و 260 میلیون دلار موجب شده سیستان و بلوچستان در رده سوم جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور قرار گیرد.
سیستان و بلوچستان با برخورداری از هزار و 100 کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و افزون بر 310 کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان و استقرار در کنار آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شبه قاره هند و کشورهای آفریقایی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است به طوری که شرایط ممتازی برای تصدی نقش بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مرکزی با آبهای شرقی و جنوبی و شاخ آفریقا را داراست.
در این میان بندر چابهار یکی از چهار راه های اصلی کریدور جنوبی تجارت جهانی محسوب می شود به طوری که این بندر به علت موقعیت استراتژیک خود و دستیابی به آب های آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات بین ایران و سایر نقاط منطقه دارد.
چابهار نسبت به سایر نقاط ساحلی ایران مزیت های خاص خود را دارد به طوری که آب های عمیق در خلیج آن شرایط پهلوگیری کشتی های بزرگ و ایجاد تاسیسات بندری را فراهم می کند همچنین این بندر مهم ترین بندر تجاری خارج از حوضچه خلیج فارس است و از نظر سیاسی و راهبردی در مواقع جنگ و بحران های منطقه ای می تواند نقش تعیین کننده ای را ایفا کند.
همچنین قرار گرفتن چابهار در یک خلیج، موقعیت بندری ایده آلی برای توسعه فیزیکی در آینده به آن بخشیده است که بسیاری از بنادر دنیا از آن محرومند، سواحل و آب های کرانه دریای عمان به گفته بسیاری از کارشناسان با توجه به محدودیت ها و اتمام سوخت های فسیلی فرصت مناسبی برای استحصال انرژی های نو است.
این استان با داشتن قابلیت ها و توانمندی های مختلف تا چندی پیش در اذهان عمومی استانی امنیتی تصور می شد درصورتی که به سبب برخورداری از فرصت ها و موقعیت های مناسب اقتصادی و ایجاد امنیت پایدار به ایران کوچک با برخورداری از امنیت و ظرفیت های بالایی محسوب می شود که در دیگر نقاط کشور نمی توان آن را یافت.
مهمتر از همه وجود مردمان خونگرم سیستانی و بلوچ است که به عنوان مرزداران غیور با میهمان نوازی مشهورشان بسیاری از هموطنان را جذب مهربانی های خود می کنند و همواره با پذیرایی مثال زدنی از مهمانان داخلی و خارجی سفر خوشی را برای آنان رقم می زنند.
خوشبختانه در سالهای اخیر و پس از برجام ضمن تغییر نگاه ها به این استان زمینه برای حضور سرمایه گذاران بیش از گذشته فراهم شده است که نوید آینده روشن در منطقه می دهد.

***سیستان و بلوچستان در اجرای طرحهای سرمایه گذاری خارجی سوم شد
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی و سیاسی خاص در منطقه جنوب شرق کشور از ظرفیت های ویژه ای در زمینه های مختلف سرمایه گذاری از جمله تولید انرژی های پاک و تجدید پذیر، طرح توسعه بندر، طرح های معدنی و صنایع فرآوری و طرح های توسعه ای دیگر از جمله تولید فولاد، پتروشیمی، نفت و گاز، حمل و نقل هوایی، دریایی و توریستی و گردشگری برخوردار است.
ماندانا زنگنه گفت: این استان سال 96 از میان 31 استان کشور رتبه سوم عملیاتی و اجرایی شدن طرح های سرمایه گذاری خارجی را به دست آورد.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان تا پایان سال ٩٦ موفق به اخذ ١5 مجوز سرمایه گذاری خارجی با حجم حدود هزار و 260 میلیون دلار از سرمایه گذاران کشورهای کره جنوبی، افغانستان، آلمان، ایتالیا، ترکیه، هند و چین شد.
وی ادامه داد: این سرمایه گذاری ها در زمینه نیروگاه های تجدید پذیر، کارخانه های فولاد سازی و بسته بندی آب، مشارکت در توسعه بندر چابهار و انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار بوده است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان گفت: با راه اندازی این طرح ها در آینده نزدیک ضمن انتقال فناوری به کشور؛ تحولات خوبی در بهبود فضای کسب و کار در این استان ایجاد خواهد شد.
وی افزود: سیستان و بلوچستان بر اساس اعلام سازمان سرمایه گذاری خارجی در سال 95 نیز موفق به کسب رتبه سوم جذب سرمایه گذاری خارجی شده بود.
زنگنه با بیان اینکه تا سه سال قبل هیچ گونه سرمایه گذاری خارجی در سیستان و بلوچستان به ثبت نرسیده بود افزود: بعد از برجام با فراهم شدن شرایط حضور سرمایه گذاری خارجی و همچنین با تلاش مسئولان استانی در هدایت و رایزنی با سرمایه گذاران کشورهای مختلف امروز شاهد توفیقات خوبی در این بخش هستیم.

**چینی ها رغبت زیادی برای سرمایه گذاری در چابهار دارند
رئیس هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت و پتروشیمی چین (CPCIF) گفت: چابهار با توجه به موقعیت جغرافیایی و داشتن اهمیت فراوان برای سرمایه گذاران مورد اقبال چینی ها قرار گرفته و تمایل زیادی برای حضور در این منطقه وجود دارد.
لی شوشنگ در سفر اردیبهشت ماه جاری به چابهار اظهار داشت: چابهار یک ظرفیت خوب برای سرمایه گذاران است.
وی با ابراز خوشحالی از سفر به چابهار و دیدار از منطقه آزاد، بندر شهید بهشتی و شهرک پتروشیمی خاطرنشان کرد: با کار و فعالیت و آماده سازی زیرساخت ها ظرف پنج تا 10 سال چابهار می تواند به توسعه برسد و مکانی مناسب برای فعالیت سرمایه گذاران باشد.
وی بیان کرد: خداوند به مردم این سرزمین بندر و دریا عطا کرده است که باید به عنوان نعمت الهی برای آبادانی و توسعه منطقه از این ظرفیت ها بنحو شایسته استفاده کنند.
رئیس هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت و پتروشیمی چین گفت: پس از برگشت نشست های متعددی با اعضای دولت و سرمایه گذاران کشور خود برگزار و ظرفیت های این منطقه را به آنان منتقل خواهیم کرد تا بتوانند سرمایه گذاری و حضوری فعال داشته باشند.
وی گفت: بندر، منطقه آزاد، پتروشیمی و دیگر صنایع می توانند به توسعه چابهار کمک کنند و پس از بررسی نهایی، فعالیت هایی را در حوزه پتروشیمی چابهار آغاز خواهیم کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز اظهار داشت: چابهار از بهترین موقعیت، ظرفیت و فرصت برای سرمایه گذاری کشورهای مختلف از جمله چین برخوردار است.
عبدالرحیم کردی افزود: چابهار می تواند جمعیت 800 میلیونی آسیای میانه را با جمعیت 2 میلیارد نفری حوزه اقیانوس هند پیوند دهد.
وی بیان کرد: سازمان منطقه آزاد چابهار برای سرمایه گذاران مختلف از جمله کشور چین معافیت مالیاتی 20 درصدی در نظر گرفته است و چینی ها می توانند در بخش های مختلف با امنیت و آسودگی خاطر در این منطقه سرمایه گذاری کنند.
وی ادامه داد: چابهار نقطه ای امن برای سرمایه گذاری و سرمایه گذاران است.
مدیرعامل شهرک پتروشیمی توسعه نگین مکران نیز گفت: شهرک پتروشیمی چابهار در زمینی به مساحت هزار و 290 هکتار در حال ساخت است که پیش بینی شده 6 واحد گاز متانول و اوره آمونیاک در آن راه اندازی شود.
محمدرضا موثقی نیا افزود: در مجموع سه میلیارد یورو در شهرک پتروشیمی مکران سرمایه گذاری خواهد شد.
وی گفت: آماده استقبال از سرمایه گذاران چینی برای سرمایه گذاری و همکاری لازم هستیم.
**چینی ها 80 میلیون دلار در ایرانشهر سرمایه گذاری می کنند
معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سرمایه گذاران چینی در قالب شرکت پارس کمپرسور ایران و برای نخستین بار80 میلیون دلار در زمینه راه اندازی سایت کارخانه فشرده سازی گاز در ایرانشهر سرمایه گذاری می کنند.
نبی بخش داوودی اظهار داشت: با راه اندازی این طرح برای بیش از هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.
وی با اشاره به ظرفیت ها و زیرساخت های موجود در شهرستان ایرانشهر گفت: آب کافی و زمین های مستعد منطقه در کنار ظرفیت های جاده ترانزیت، راه آهن، فرودگاه، خط لوله گاز و نیروی کار مناسب این شهرستان را نسبت به سایر مناطق متمایز کرده است.
فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر ادامه داد: به طور قطع سرمایه گذاری در ایرانشهر با دارا بودن ظرفیت های بالای سرمایه گذاری بهره وری در تولید را دوچندان می کند.
مدیر چینی طرح سایت فشرده سازی گاز در ایرانشهر نیز با ابراز خرسندی و قدردانی از مسئولان و مردم منطقه به خبرنگار ایرنا گفت: طرح مذکور به طور 100 درصد با سرمایه گذاری 80 میلیون دلاری طرف چینی در بازه زمانی سه ماهه انجام می شود.
جینگ وانگ افزود: بخش زیاد تجهیزات آن هم اینک در گمرگ بندرعباس در حال ترخیص و بخشی از آن نیز به محل طرح گسیل داده شده است.
وی مهمترین هدف این طرح را فشرده سازی گاز طبیعی از خط لوله گاز ایرانشهر و پخش و انتقال آن از طریق تانکرهای مخصوص به واحدهای تولیدی و صنعتی منطقه به ویژه نیروگاه های برق، واحدهای پتروشیمی و غیره منطقه چابهار ذکر کرد.
جینگ وانگ گفت:800 دستگاه تانکر کار جابه جایی گاز فشرده از ایرانشهر را بر عهده خواهند داشت.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.