دراین مطلب آمده است: چند شبی است که جشنواره تئاتر خیابانی با موضوع آسیب های اجتماعی، طلاق و اعتیاد در هفت شهر استان کار خود را آغاز کرده و در این مدت بوستان ها میزبان جمعیت قابل توجهی از مردم است. توجهی که نشان می دهد برگزاری چنین فستیوال هایی می تواند همراهی مردم استان را به همراه داشته باشد. اما در این میان کم و کاستی هایی وجود دارد که نه تنها هنرمندان بلکه گاه تماشاچیان از آن گلایه دارند. در زاهدان پارک فرهنگیان، یاس، لاله، نورالشهدا، میدان سربازان گمنام و مجتمع تفریحی لادیز مکان هایی بود که گروه های نمایشی در آن به اجرای نمایش پرداختند و هنگام اجرا در هرکدام از این بوستان ها اقشار مختلف و حتی خانواده ها در کنار یکدیگر به تماشای تئاتر خیابانی ایستاده بودند و نشان می داد فرهنگ تماشای تئاتر در شهرهای استان وجود دارد و باید برای آن برنامه ریزی شود.
رضایت نسبی از جشنواره
یکی از شهروندان می گوید: چند شب گذشته در پارک فرهنگیان نمایشی را دیدم که نظرمان را به خود جلب کرد و این سبب شد تا براساس برنامه اجرای نمایش ها مکان های مد نظر را انتخاب کنم، به همین دلیل توانستم از تعداد نمایش های اجرا شده فقط چهار نمایش را تماشا کنم. «حسین فرهمند» می افزاید: در این مدت هنرمندان تئاتر نشان دادند که استان می تواند در تئاتر حرف هایی برای گفتن داشته باشد که متاسفانه چندان به آن توجه نشده است و بسیاری از حاضران در بوستان حتی پیش از این نمی دانستند که سیستان و بلوچستان نیز هنرمندان تئاتری دارد و این را به نوعی می توان ضعف متولیان هنری در سامان دهی این هنر دانست. به گفته وی، در میان اجراهای این جشنواره چند نمایش اجرا شد که در سطح بالایی نبود اما نمایش هایی هم اجرا شد که نشان داد تئاتر استان سطح بالایی دارد و بهتر است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان هنری برای برگزاری بیشتر چنین فستیوال هایی برنامه ریزی داشته باشند و حتی در طول سال، هفته یا ماهی را به آن اختصاص دهند تا به نوعی در تقویم هنری استان ثبت شود. شهروند دیگری می گوید: دوشنبه شب در بوستان نورالشهدای زاهدان شاهد اجرای نمایش «آغاز و پایان» بودم و در میان زیبایی نمایش، گاهی الفاظی از سوی برخی تماشاچیان به کار برده می شد که شایسته نبود و این اتفاق نشان داد که برگزاری فستیوال بدون برنامه ریزی قبلی بوده است، چرا که اگر برنامه ریزی مناسبی وجود داشت نیروهای انتظامی در محل حاضر می شدند. «فرشاد فرامرزی» بیان می کند: به همراه خانواده و دختر خردسالم به تماشای نمایش ایستادم و در ابتدا زیبایی اجرا نظر ما را به خود جلب کرد اما بد لفظی های برخی سبب شد تا از جمع حاضر فاصله بگیرم اما از صمیم دل هنرمندان را تحسین می کنم که نمایش خود را به بهترین شکل ممکن اجرا کردند. وی تصریح می کند: با توجه به شرایط خاص استان نیاز است تا چنین جشنواره هایی بیشتر برگزار اما پیش از برگزاری برای آن ها برنامه ریزی درست انجام شود تا در هنگام اجرا نیروهای انتظامی هم حضور داشته باشند چرا که اگر در این مکان پلیس مستقر باشد به هنرمندان بی حرمتی نمی شود. یک شهروند دیگر هم می گوید: آخرین دفعه ای که شاهد اجرای تئاتر خیابانی بودم تابستان سال گذشته بود که گویا از جمله برنامه های جشنواره تئاتر استانی به شمار می رفت، ولی نشان داد استان در تئاتر و نمایش های خیابانی توان خوبی دارد از طرفی هم مردم استقبال می کنند اما این که چرا این روال در طول سال ادامه ندارد سوالی است که متولیان هنر باید پاسخگو باشند. «سهیلا ساجدی»می‌افزاید: مردم استان حق دارند از هنرهای نمایشی بهره ببرند اما متاسفانه هنرمندان و مسئولان هنری این فرصت را کمتر ایجاد می کنند. البته نباید از این موضوع غافل شد که قشر هنرمند استان از بی توجهی به هنر گلایه مند است و باید اقدامی ریشه ای در این باره انجام شود.
شروع فستیوال پس از یک سال تاخیر
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان در این باره می گوید: جشنواره تئاتر خیابانی با موضوع آسیب های اجتماعی با تعامل استانداری، شهرداری ها، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان برنامه ریزی شد که قرار بود اواخر سال گذشته برگزار شود ولی به دلایل متعددی این فستیوال به امسال موکول شد.
«علیرضا سلمان نژاد» می افزاید: پس از اعلام فراخوان برگزاری نمایش برخلاف تصور بسیاری از گروه های هنری نقاط مختلف استان پس از اعلام آمادگی متون خود را به دبیرخانه ارسال کردند که بر این اساس برنامه بازبینی نمایش ها پیش از حضور در فستیوال تدوین شد که با توجه به تغییر برنامه برگزاری جشنواره، بازبینی نمایش های کاندیدا شده در روزهای پایانی اسفند انجام شد. به گفته وی، با توجه به زمان و فواصل میان شهرهای استان پس از تشکیل جلسه و بررسی شرایط بازبینی نمایش ها مقرر شد گروه های نمایشی شهرستان ها فیلم نمایش خود را به دبیرخانه ارسال کنند و اجراهای مرکز استان به صورت حضوری بازبینی شود که این گونه هم شد ولی برخی از فیلم های ارسال شده به دلیل کیفیت نامناسب یا مواردی دیگر قابل بازبینی نبود و در نمایش‌های زاهدان هم برخی از آن ها به دلایل مختلف توسط بازبینان رد یا قرار بازبینی مجدد برای آن ها صادر شد. وی می افزاید: سرانجام در میانه تعطیلات نوروزی گروه های هنری که نمایش آن ها مشروط به بازبینی دوباره شد، پس از یک هفته تمرین مجدد مورد بازبینی قرار گرفتند که برخی از آن ها تایید شد و برخی نیز توسط داوران شایسته حضور در فستیوال نبود که با این حساب برنامه اجرای گروه های نمایشی تدوین و به آن ها ابلاغ شد.
اجرای 14 نمایش در 7 شهرستان
به گفته سلمان نژاد، پس از اتمام بازبینی بنا بر نظر داوران از میان نمایش های کاندیدا شده سرانجام نمایش آغاز و پایان به کارگردانی روح ا... کیخا شهری، «سایبری» به کارگردانی ویدا داوودی، «معصومه معصومه» به کارگردانی محمد کیخا، «هدیه ای مجهول» به کارگردانی شهرزاد کمیلی خواه، «دادگاه در خیابان» به کارگردانی سعید بادینی و «مین در شهر» به کارگردانی امین خمر به همراه نمایش اشر به کارگردانی مهرداد درگی از زاهدان به این جشنواره راه یافتند تا سهم زاهدان در اولین فستیوال نمایش خیابانی آسیب های اجتماعی هفت نمایش باشد. وی می افزاید: در میان شهرستان ها نیز چابهار با نمایش آتشکار، زابل با «رستم و رهگذر»، ایرانشهر با «مهران و محراب» و نیکشهر با «هشکین دار» به فستیوال راه یافتند اما سراوان توانست بنا بر نظر هیئت بازبین سه نمایش طالع بین، طلا فروش و میران را به جشنواره برساند. وی بیان می کند: بر اساس برنامه ریزی فستیوال هرکدام از نمایش ها در شهرستان خود به مدت هفت شب اجرا می شود و در این مدت توسط داوران جشنواره مورد قضاوت قرار می گیرد که 14 نمایش راه یافته به جشنواره تئاتر خیابانی آسیب های اجتماعی در هفت شهرستان به اجرا می رود.
استقبال قابل قبول شهروندان
به گفته وی، یکی از دغدغه های هنرمندان پیش از شروع جشنواره استقبال مردم از اجرای آن ها بود که در ابتدا نگرانی هایی را به همراه داشت، اما از همان اجراهای شب اول با وجود این که هنوز شهروندان در جریان کامل جشنواره قرار نداشتند استقبال شایسته ای از نمایش ها انجام شد که مختص به مرکز استان نبود و حتی در شهرستان های مرزی نیز شهروندان از هنرمندان استقبال کردند با این وجود استقبال مردم از نمایش های خیابانی در زاهدان بیشتر بود که دور از انتظار نیست.
به گفته وی، این جشنواره به مدت یک هفته برنامه ریزی شد و امشب به کار خود پایان می دهد و سرانجام نمایش های برتر توسط داوران جشنواره معرفی و به هرکدام از نمایش ها جوایزی نقدی اهدا می شود.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.