دکتر فرزانه فرجیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مساعدت دارویی در حقیقت پرداخت بخشی از هزینه داروهای مشخص از 10 تا 100درصد است.
وی افزود: معمولا پرداخت هزینه این داروهای مشخص برای بیماران خاص و صعب العلاج به ویژه در مناطق محروم سنگین و بعضا غیر ممکن است.
وی تصریح کرد: بیماران خاص شامل بیماران دیالیزی، هموفیلی، ام اس و پیوند کلیه و بیماران صعب العلاج شامل بیماران پیوند اعضا (قلب، ریه، کبد و مغز استخوان)، انواع بیماری های بدخیم(تومورها)، دیابت، سیروز کبدی، هپاتیت، فیبروز ریه، بیماری نارسایی مزمن کلیه، بیماری پیشرفته(نارسایی قلبی)، اسکیزوفرنی، تومورهای خوش خیم مغزی عارضه دار و نارسایی تنفسی شدید است.
وی معلولیت ذهنی با ضریب هوشی زیر 50، فلج دائمی حداقل 2 اندام و قطع نخاع، بیماری های متابولیک ناتوان کننده، بیماری آلزایمر در افراد بالای 60 سال نیازمند نگهداری، سوختگی شدید، کرون و کولیت اولسراتیو، بیماری های روماتیسمی شدید و مقاوم به درمان معمول، کاشت حلزون شنوایی و بیماری های تحریک عصبی نخاع، آمیوتروفیک لیترال اسکلروزیس، بیماری های مزمن پوستی، اختلالات رشد، بیماری نقص سیستم ایمنی را از دیگر بیماری های صعب العلاج برشمرد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به این موضوع که داروهای بیماران خاص و صعب العلاج معمولا کمیاب و گرانقیمت است، گفت: سال گذشته داروخانه های ویژه این دانشگاه، هلال احمر زاهدان و یکی از داروخانه های بخش خصوصی در زمینه تامین داروهای این گروه از بیماران همکاری داشتند.
دکتر فرجیان افزود: تا کنون بیش از هزار و 660 پرونده مساعدت دارویی برای بیماران خاص و صعب العلاج نیازمند در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تشکیل شده است.
وی اظهار داشت: سال گذشته در مجموع چهار هزار و 891 مورد مراجعه برای دریافت مساعدت دارویی به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شده است.
وی گفت: طرح مساعدت دارویی از سال 91 با اختصاص بودجه ای مجزا توسط سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با هدف کاهش هزینه های دارویی و کمک به بیماران خاص و صعب العلاج نیازمند به اجرا درآمده و شیوه نامه های اجرایی آن به صورت سالیانه به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ می شود.
سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
3042**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.