دکتر ملک کیانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر ساله مرحله نخست سم پاشی مالاریا از نیمه اسفند که فصل مواجهه با انتقال مالاریاست آغاز می شود.
وی افزود: در این مرحله به منظور اطمینان و پیشگیری از شیوع و بروز مالاریا همه کانون های مالاریا خیز سیستان و بلوچستان سم پاشی می شود.
وی ادامه داد: حدود 146 کانون مالاریا خیز با 65 هزار نفر جمعیت در جنوب سیستان و بلوچستان وجود دارد که در این طرح توسط تیم های سلامت به منظور پیشگیری از انتقال این بیماری سم پاشی می شود.
معاون اجرایی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این عملیات تا سم پاشی کامل تمام کانون های در معرض خطر ادامه دارد.
کیانی گفت: هر چند دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در زمینه حذف مالاریا موفقیت های زیادی کسب کرده است اما همچنان تا حذف کامل این بیماری برنامه های پیشگیری ادامه خواهد داشت.
وی افزود: عامل مالاریا به عنوان یک بیماری انگلی، انگل های تک سلولی از جنس پلاسمودیوم است که از طریق گزش پشه های آنوفل انتقال می یابد.
وی توزیع پشه بند آغشته به حشره کش های با دوام زیاد برای مناطقی که دسترسی مردم به برق و وسایل سرمایشی کمتر است، استفاده از مواد بیولوژیکی به منظور مبارزه با لارو (تخم پشه مالاریا) و توزیع ماهی لارو خور را از مهمترین اقدامات حوزه بهداشت و درمان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در سیستان و بلوچستان برشمرد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با افزون بر 2 میلیون و 775 هزار نفر جمعیت و 19 شهرستان و 187 هزار و 502کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود.
این استان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
3042**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.