دراین مطلب آمده است: گردشگری روستایی و بوم گردی را می توان تجربه زندگی محلی در روستاها دانست. روستاهایی که به واسطه بکر بودن از جاذبه های طبیعی، فرهنگی، آثار و صنایع دستی خاصی برخوردار هستند که خاص همان روستاست. سیستان و بلوچستان هم روستاهای زیادی دارد که فرهنگ، صنایع دستی، آثار تاریخی، غذا و طبیعت متفاوتی با روستاهای دیگر استان ها دارد. جاذبه هایی که گاه حتی با زندگی شهرنشینی غریبه است و می تواند گردشگران زیادی را به خود جلب کند. تجربه زندگی در اقامتگاه های بوم گردی و کنار روستاییان، بهره بردن از گردشگری کشاورزی، کوهنوردی، سوارکاری و ... می تواند اقتصاد روستایی را فعال کند و سبب مهاجرت معکوس به روستا شود.
فروش صنایع دستی و محصولات غذایی بدون واسطه
یکی از روستاییان سیستان که در بافندگی فرش فعالیت دارد می گوید: بسیاری از افرادی که در روستاهای سیستان مشغول بافندگی فرش هستند یا صنایع دستی دیگری تولید می کنند برای فروش آثار خود دچار مشکل می شوند، به طوری که گاهی ممکن است اثر نفیس خود را که ماه ها روی آن کار کرده اند ارزان بفروشند.
«کبری-ش» معتقد است: اگر گردشگران در روستاهای سیستان حضور داشته باشند و صنعتگران روستایی بتوانند آثار خود را در معرض نمایش قرار دهند می توانند صنایع دستی خود را بدون واسطه و با قیمت درخوری به فروش برسانند.
وی که به تولید روغن های حیوانی، ماست و پنیر محلی هم مشغول است ادامه می دهد: گردشگران در کنار صنایع دستی می توانند محصولات غذایی روستایی را که تازه و محلی است با قیمت پایین تری نسبت به شهر خریداری کنند و همین موضوع می تواند سبب رونق اشتغال روستایی شود.
یکی دیگر از روستاییان هم به خبرنگار ما می گوید: روستاهای سیستان و بلوچستان در زمره روستاهای بکر قرار دارد و طبیعت محلی این استان دست نخورده است، جاذبه های تاریخی، آثار صنایع دستی، غذاهای محلی و میوه های استوایی بلوچستان و کلوچه، بورک و ... که در سیستان تولید می شود می تواند روستاهای این استان را گردشگر پذیر کند که این موضوع مستلزم برنامه ریزی ویژه برای اشتغال و گردشگری روستایی است. ایجاد اقامتگاه های بوم گردی و دهکده های گردشگری در مناطق روستایی می تواند در توسعه گردشگری روستایی موثر باشد.
80 درخواست ایجاد واحدهای بوم گردی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم به خبرنگار ما می گوید: یکی از ظرفیت های ویژه سیستان و بلوچستان گردشگری روستایی است که 51 درصد جمعیت استان در روستاها و مناطق عشایری ساکن هستند. محصول گردشگری استان، فرهنگ است که در مناطق روستایی زنده تر و پویاتر است. مهمان نوازی، غذا موسیقی و لباس محلی روستاییان از ویژگی هایی است که برای گردشگران جاذبه ویژه ای ایجاد کرده است.
«مجتبی میر حسینی» می افزاید: در روستاهای استان از اواخر سال گذشته با همکاری بخش خصوصی و جامعه محلی روستاها برای ایجاد واحدهای محلی بوم گردی پیگیری شد و 80 درخواست برای ایجاد واحد بوم گردی وجود داشت و 15 واحد هم به مرحله پروانه بهره برداری رسید که متقاضیان فعالیت خود را آغاز کردند و گردشگران داخلی و خارجی در واحدهای بوم گردی روستاها حضور یافتند.
وی ادامه می دهد: 15 واحد بوم گردی در روستاهای شمال و جنوب استان از جمله قلعه نو، کوه خواجه، تمین، تمندان، دامن، رمین، گراغه نصرت آباد، منزل آب و ... توزیع شده است. طرح های بوم گردی برای گردشگری روستایی در استان ایجاد شده است و متقاضیان می توانند برای طرح های دیگر درخواست داشته باشند.
اشتغال 500 نفر در واحدهای بوم گردی
وی با اشاره به این که بدون مجوز میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نمی توان هیچ اقامتگاهی راه اندازی کرد می گوید: در واحدهایی که در شرف دریافت پروانه بهره برداری است 500 نفر مشغول به کار شده اند. گردشگری به عنوان پیشران اقتصاد مقاومتی می تواند این فرصت را ایجاد کند که با ایجاد کسب و کارهایی برای همه افراد در جامعه زمینه اشتغال را بیش از گذشته فراهم آورد.
وی ادامه می دهد: واحدهای بوم گردی، سبب ایجاد اشتغال پایدار در روستاها می شود و در کنار آن خوشه اقتصادی ایجاد می شود و تولیدهای روستایی هم به فروش می رسد، گردشگرانی که در واحدهای بوم گردی روستایی هستند از دیگر ظرفیت های روستایی نظیر صنایع دستی، لبنیات و غذای محلی بازدید می کنند و این موضوع باعث توسعه اشتغال روستایی می شود.
وی بیان می کند: روستاهای سیستان و بلوچستان، فرصتی برای توسعه استان به شمار می رود، گردشگری ماهیتی فرابخشی دارد و اگر نتوانیم با هم افزایی و همفکری از مزایای گردشگری بهره ببریم در این زمینه موفق نخواهیم بود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح می کند: توسعه باغ های روستایی هم می تواند در گردشگری روستایی موثر باشد، بسیاری از میوه های استوایی استان در روستاها تولید می شود که برای رونق گردشگری روستایی موثر است.
وی خاطرنشان می کند: توسعه زیرساخت ها و صنایع خرد روستایی می تواند به توسعه این قسمت از گردشگری کمک کند. در کنار اقامتگاه های بوم گردی، مجتمع های گردشگری چند منظوره اقامتی- تفریحی، ایجاد دهکده های گردشگری در مناطق روستایی، طرح های طبیعت گردی، مهمان پذیرها و هتل های سنتی در رونق این بعد از گردشگری سهم خواهند داشت.
وی اظهار می کند: طرح دیگری برای اشتغال در حوزه گردشگری داریم که دانش آموختگان و دانشجویان در رشته های مختلف می توانند از طریق سایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت نام کنند و توسط کارشناسان معاونت گردشگری، سازمان دهی می شوند و در زمینه های جذب گردشگران سلامت، زیارتی، فرهنگی و ... فعالیت می کنند و به ازای گردشگرانی که جذب می کنند مبلغی به آن ها پرداخت می شود.
در طرح مشابه دیگری با توجه به فراگیری تبلیغات در فضای مجازی به ازای جذب گردشگر از فضای مجازی به افراد حقوق داده می شود.
8006**3213 دریافت کننده: نرگس تیموری **انتشار دهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.