دکتر مهدی طباطبایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اگر جامعه ای دارای مادران سالم باشد فرزند سالم نیز خواهد داشت و سلامت سبب ایجاد توسعه یافتگی جوامع و ارتقای سواد سلامت مادران باردار می شود.
وی افزود: سلامت مادران باردار یکی از شاخص های توسعه یافتگی جامعه محسوب می شود که دولت و مردم در ایجاد آن نقش دارند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: باید شرایطی فراهم کنیم تا مادران جامعه به حق شرعی، عرفی و قانونی خود که همان سلامت است برسند، زیرا سلامت حق مسلم همه مردم است.
طباطبایی خاطرنشان کرد: باید دولت ها بخواهند سلامت مادران باردار را تضمین کنند و بارداری های پرخطر با ارائه آموزش های سلامت کاهش یابد.
وی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید سامانه مراقبت از مادران قبل و حین بارداری و پس از زایمان ادامه داشته باشد تا سلامت آنان تضمین شود.
وی تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان سناریوهای مرگ مادران تکراریست و نظیر آن در سال های گذشته اتفاق افتاده که قابل پیشگیری است و هر چه توسعه یافتگی جوامع بیشتر شود شاهد کاهش مرگ و میر مادران خواهیم بود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: در سیستان و بلوچستان دومین دلیل مرگ مادران بعد از خونریزی بیماری های مزمن مثل دیابت، فشار خون و بیماری قلبی است و باید برای آن برنامه ریزی شود.
وی تصریح کرد: شیوه زندگی در گسترش این بیماری های مزمن تاثیر بسزایی دارد و استفاده از غذاهای سنتی، کم تحرکی و دخانیات موجب افزایش این بیماری ها در مادران باردار می شود.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
3042**3213 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.