به گزارش ایرنا سید دانیال محبی سه شنبه شب در دیدار با رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی اظهار داشت: این ثبت جهانی فرصت مناسبی برای اتصال و ارتباط این روستا با سایر روستاها و شهرهای دنیاست.
وی ادامه داد: از این پس نگاه های جهانی به این روستا معطوف می شود که این موضوع مسیر توسعه و رشد همه جانبه آن را تسریع خواهد کرد.
وی با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های فراوان روستاهای سیستان و بلوچستان در بخش های گردشگری گفت: تمرکز بر توانمندسازی روستاها در حوزه گردشگری مهمترین عامل توسعه روستاها و پیشگیری از مهاجرت روستاییان است.
غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی نیز در این دیدار از ثبت جهانی روستای کلپورگان ابراز خوشحالی کرد و گفت: سیستان و بلوچستان دیار ناشناخته با صدها جاذبه گردشگری منحصر به فرد است.
به گزارش ایرنا لوح ثبت جهانی سفال کلپورگان از سوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع ‌دستی به فرماندار سراوان به نمایندگی از مردم این منطقه اهدا شد.
نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی از چند روز قبل برای شرکت در جشن ثبت جهانی سفال کلپورگان و اهدای لوح ثبتی آن به مردم و مسئولان این روستا وارد سیستان و بلوچستان شدند.
زنان هنرمند بلوچ روستای کلپورگان سراوان در طول هزاران سال گذشته نسل به نسل از خاک و گل آثاری منحصر به فرد خلق می کنند که امروز با ثبت جهانی به عنوان نخستین روستای صنایع دستی جهان مایه افتخار ایران و ایرانی شده است.
سفالینه های تاریخی و منحصر به فرد این روستا در جنوب شرق سیستان و بلوچستان شاهکار اندیشه، ذوق، فرهنگ و هنر زنان بلوچ در سرزمین نخل و خورشید است که با گذشت زمان نه تنها از اصالت آن کم نکرده بلکه بیش از پیش بر ارزش های هنری آن افزوده است.
شهرستان سراوان با داشتن 13 هزار و 905 کیلومتر مربع وسعت در فاصله 330 کیلومتری زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7316**3042 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.