به گزارش ایرنا، 16 آذر نماد آزادی خواهی و روشن فکری قشر جوان جامعه اسلامی ایران است که برای اهداف والا و آرمان های انقلاب و امام (ره) خود سینه را در مقابل سرب داغ دشمنان و بدخواهان اسلام و انقلاب سپر کرده و هرگز در مقابل مستکبران و مستبدان سرتعظیم فرود نیاوردند.
رسم زیبایی است که در چنین روزی که به نام قشر تعیین کننده سرنوشت آینده کشور نام گرفته بالاترین مقام منتخب مردم با دانشجویان و دانشگاهیان دیدار کرده و سخنان آنان را گوش می دهد.
اما آنچه امسال حائز اهمیت است اینکه رئیس جمهوری ایران اسلامی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی اینبار در آستانه چنین روز ارزشمندی به استان پهناور سیستان و بلوچستان سفر کرده و قصد دارد تا این روز بخصوص را در زاهدان مرکز این استان با دانشجویان و دانشگاهیان دیدار داشته باشد.
این امر از یکسو سبب رضایت اقشار مختلف جامعه به ویژه دانشجویان و قشر جوان و از سوی دیگر نشان دهنده تمرکز زدایی از پایتخت و توجه به سایر استانهای کشور شده است.
فرزاد میر دانشجوی فعال حزب اعتدال و توسعه سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای ما دانشجویان باعث افتخار است که رئیس جمهوری امسال به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه های سیستان و بلوچیستان در زاهدان حضور یافته و سخنرانی می کند.
وی ادامه داد: حضور دکتر روحانی در دانشگاه سیستان و بلوچستان به مناسبت روز دانشجو برای تشکل های دانشجویی دلگرمی و امید به همراه دارد.
وی افزود: حضور رئیس جمهوری برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان و دانشگاهیان زاهدان به مناسبت روز دانشجو نشان دهنده عنایت و توجه خاص دولت به ویژه دکتر روحانی به دانشگاه سیستان و بلوچستان است.
وی تصریح کرد: تشکل های سیاسی و دانشجویان بدور از هر گونه حواشی باید به فکر مطالبات خود از رئیس جمهوری باشند.
فعال حزب اعتدال و توسعه سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: آغاز سفرهای استانی دولت دوازدهم از سیستان و بلوچستان نشاندهنده اهمیت راهبردی این استان پهناور برای دولتمردان است.
میر بیان کرد: تشکل های دانشجویی که یک مجموعه خود جوش دانشجویی و برخواسته از نیاز درونی دانشگاه هستند می ‌توانند با بیان مشکلات حوزه آموزش و حتی جامعه نقش بسزایی در رفع این مشکلات داشته باشند.
وی ادامه داد: یک دانشگاه زمانی در مسیر صحیح خود حرکت می کند که فعالیت های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و غیره به شکل صحیح و متوازن انجام شود.
این فعال اعتدال گرا گفت: بیان مشکلات و ظرفیت های سیستان و بلوچستان به وسیله نمایندگان تشکل های دانشجویی در دیدار با رئیس جمهوری بی شک بیشترین اثر بخشی در حل و چاره اندیشی این مشکلات و استفاده از ظرفیت های این تشکل ها را دارد.
میر افزود: اهمیت دادن رئیس جمهوری به تشکل های دانشجویی و دانشجویان سیستان و بلوچستان و دیدار با این مجموعه ها باعث افزایش انگیزه و روحیه مطالبه گری در این تشکل های دانشجویی خواهد شد.
وی تصریح کرد: این دیدار، دانشجویان و نسل جوان را نسبت به مسائل و مشکلات جامعه حساس و مسئولیت پذیرتر می کند.
نماینده تشکل های اسلامی سیاسی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: نخستین سفر دکتر روحانی در آغاز دوازهمین دوره ریاست جمهوری برای تحقق چندین هدف متعالی صورت می گیرد که گرامیداشت هفته وحدت و روز دانشجو با توجه به نقش پررنگ دانشجویان در انتخابات از آن جمله است.
احسان شهنوازی اظهار داشت: توجه به نقش استراتژی سیستان و بلوچستان در راستای اقتصاد پایدار و نقش پر رنگ منطقه آزاد چابهار و زابل برای تجارت سود آور و مهم بودن این مناطق برای دولت و بکارگیری از نقش مردم منطقه برای کاهش حاشیه نشینی و رشد منطقه از دیگر مسائلی است که در این سفر به آن توجه می شود.
وی افزود: زیرساخت های شهری چابهار در زمینه آب و برق و بیمارستان در بدترین حالت موجود است و نیاز به مدیران کارآمد و شایسته و سرمایه چند هزار میلیاردی برای حل این بحران دارد که هدف سفر دکتر روحانی برای تحقق این مهم است.
وی ادامه داد: بندر چابهار بهترین ظرفیت برای افغانستان محسوب می شود و مناسب ترین و امن ترین مسیر برای رسیدن این کشور به آبهای آزاد و تامین و ترانزیت کالاها و مایحتاج مردم و انتقال تولیدات داخلی خود به کشورهای دیگر، بندر چابهار است.
عضو شورای مرکزی سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در ایام ربیع و روزهای هفته وحدت با سفر رئیس جمهوری نسیم امید در فضای استان سیستان و بلوچستان جریانات سیاسی، اجتماعی و دانشجویی را به جنبش درآورده است.
امیر رضا خیرخواه اظهار داشت: دکتر روحانی که در دوران نخست ریاست جمهوری خود به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو میهمان دانشگاههای شهیدبهشتی، علوم پزشکی ایران، صنعتی شریف و دانشگاه تهران در پایتخت بود امسال بنا دارد در آیین بزرگداشت این مناسبت مهم با دانشجویان یکی از دورترین شهرستان های کشور از پایتخت، محروم ترین و مهجور ترین استان ایران یعنی سیستان و بلوچستان دیدار و گفت و گو کند.
وی ادامه داد: مردم سیستان و بلوچستان با وجود رنج ها و مرارت های ناشی از بی توجهی ها و بی مهری های گذشته با مشارکت خیره کننده خود در دوره های یازدهم و به ویژه دوازدهم ریاست جمهوری بزرگترین و موثرترین سهم را در پیروزی دکتر روحانی به خود اختصاص دادند.
وی تصریح کرد: در واقع این سفر حاکی از آنست که رئیس جمهوری در گفتمان اعتدالی خود جایگاه و منزلت ویژه ای برای اقوام و مذاهب میهن اسلامی ایران قائل و قدردان مشارکت مردم سیستان و بلوچستان و نقش آنان در پیروزی دولت تدبیر و امید است.
وی افزود: دانشگاه سیستان و بلوچستان قطب علمی جنوب شرق کشور و یکی از زیباترین و جالب توجه ترین دانشگاههای ایران است که یازدهم آذر میزبان رئیس جمهوری است.
عضو شورای مرکزی سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام کشور گفت: دانشگاه سیستان و بلوچستان یشترین تعداد دانشجو را پس از دانشگاه تهران در خود جای داده و از تنوع بی بدیل مذهبی و قومی برخوردار است به گونه ای که دانشجویان تشیع و تسنن و از قومیت های مختلف بلوچ و سیستانی، فارس، کرد، لر، آذری، ترکمن و عرب در آن حضور دارند.
خیرخواه اظهار داشت: قرار است نمایندگانی از تشکل های دانشجویی در حضور رئیس جمهوری در تالار معروف فردوسی این دانشگاه به طرح نظرات، نقدها و مطالبات خود که از شور جوانی و روح آرمان گرا و مطالبه گرشان نشات می گیرد بپردازند.
وی افزود: حل مسائل و مشکلات نسل جوان تنها در قالب گفت و گوهای دو سویه و حتی چند سویه و نه مونولوگ – امکان پذیر است.
وی خاطر نشان کرد: در واقع اگر به دانشجویان دختر و پسر، شیعه و سنی، بومی و غیر بومی، از طیف ها و تشکل های مختلف سیاسی و صنفی و همچنین دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی، آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی و سایر دانشگاهها نیز تریبون داده شود می توان گفت این جلسه عصاره فضائل دانشجویی بوده است.
وی تصریح کرد: دانشجویان پلی میان توده های مردم و نخبگان و روشنفکران جامعه هستند و رئیس جمهوری در روز نخست سفر خود با هر سه قشر مذکور دیدار خواهد کرد.
محمد موسوی یکی از دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حضور رئیس جمهور به مناسبت روز دانشجو در این استان و دیدار با دانشجویان فرصت مناسبی را ایجاد می کند تا دانشگاهیان این استان نیز بتوانند حرف خود را به گوش مسئولان برسانند.
وی ادامه داد: نباید تمام دیدارهای مقامات عالی رتبه به تهران و سایر مراکز نزدیک به پایتخت محدود شود زیرا جمعیت دانشجویان در سطح کشور پراکنده است.
وی افزود: زاهدان شهر دانشجویی است و دانشگاه آن از مهمترین دانشگاه های کشور محسوب می شود و این دیدارها باید همواره تکرار شود.
نشست های دانشجویی همواره در دانشگاه های مختلف سراسر استان سیستان و بلوچستان برگزار می شود و فضا برای منتقدان باز بوده و دانشجویان به راحتی می توانند نظرات و انتقادات خود را بیان کنند.
رضا احمدی نسب یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: دانشجو قشر متفکر جامعه است و این دیدار شرایطی را فراهم کرده تا دانشجویان در این استان نیز بتوانند ناگفته ها را به رئیس جمهوری بگویند.
وی تصریح کرد: این دیدار شرایط را برای منتقدان و بررسی عملکرد دولت فراهم می آورد.
وی خاطرنشان کرد: معمولا در دانشگاه سیستان و بلوچستان اینگونه جلسات برگزار می شود اما این دیدار به دلیل حضور شخص رئیس جمهوری بسیار خاص و منحصر به فرد است.
وی بیان کرد: برگزاری این نشست در زاهدان نشاندهنده اهمیت این استان برای دولت است.
امیر ریگی یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در جلسات متعددی که با حضور مسئولان عالی رتبه دولت در دانشگاه برگزار شده است به راحتی از عملکرد آنها انتقاد کرده ام و از بیان نظرات خود هیچگاه هراس نداشته ام.
وی ادامه داد: فضا برای انتقاد وجود دارد و دانشجویان نباید از بیان واقعیت ها بترسند.
وی افزود: تا پیش از این نتوانسته ام رئیس جمهوری را در فضایی به این نزدیکی ببینم اما اکنون که در زاهدان در جمع دانشجویان حضور پیدا می کند فرصت خوبی برای دیدار ایشان و بیان نقطه نظرات و انتقادات مهیا شده است.
حضور رئیس جمهوری در استان مرزی سیستان و بلوچستان سبب رضایت دانشجویان و اقشار مختلف اهل سنت شده است.
عمر نارویی یکی از دانشجویان اهل سنت دانشگاه آزاد زاهدان به خبرنگار ایرنا گفت: دیدار رئیس جمهوری با دانشجویان استان سیستان و بلوچستان بسیار ضروری است زیرا این استان به دلیل مرزی بودن و وجود دو مذهب دینی شرایط خاصی دارد.
وی خاطرنشان کرد: این دیدار فرصتی را برای دانشجویان و دانشگاهیان اهل سنت استان مهیا می کند تا انتقادات و پیشنهادات خود را بصورت مستقیم با رئیس جمهور درمیان بگذارند.
وی بیان کرد: حضور رئیس جمهوری در زاهدان نشانه خوبی از توجه و اهمیت تمام استانها برای دولت و شخص دکتر روحانی است.
وی افزود: معمولا در این دیدارها دانشجویان از سایر نقاط کشور هم می آیند و در این نشست حضور دارند.
شماری از دانشجویان زاهدانی حضور رئیس جمهوری در آستانه روز تاریخ ساز 16 آذر به عنوان روز دانشجو را به فال نیک گرفته و از دانشجویان و قشر جوان و روشنفکر جامعه دعوت کردند تا با حضور در برنامه دیدار دکتر روحانی با دانشجویان در تالار فردوسی زاهدان حضور یابند.
آنان خطاب به برخی افراد تصریح کردند: بهتر است به جای سم پاشی و جو سازی، از این حضور به بهترین شکل استفاده کرد و نباید این دیدار را درگیر نگاه های تنگ نظرانه و تفرقه افکنانه کرد بلکه تجربه ثابت کرده است در این دیدارها فرصت برای بیان نظر احزاب و گروه ها وجود دارد.
7311**3213 **6081 خبرنگاران: اسماعیل مرادقلی و اکبر نوری ** انتشار دهنده: حیدرسرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.