سعید جلیلی روز جمعه پس از بازدید از مناطق حاشیه نشین چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شهرستان یک نقطه راهبردی در سواحل مکران است و نباید مشکلات حاشیه نشینی داشته باشد.
وی افزود: ساماندهی مناطق حاشیه نشین با کمک و همکاری دستگاههای مختلف در مدت زمان کوتاه انجام می شود.
وی بیان کرد: دسترسی نداشتن مردم در یک شهر راهبردی و اقتصادی نظیر چابهار به امکانات هیچ توجیهی ندارد و باید مردم از امکانات اولیه نظیر برق، آب، بهداشت و مدرسه بهره مند باشند.
وی افزود: مسائل و مشکلات چابهار جمع بندی و برای دریافت دستورات لازم به رهبری ارائه می شود.
عضو شورای راهبردی روابط خارجی دفتر رهبری ادامه داد: با توجه به اینکه چابهار به دلیل اتصال به آب های اقیانوسی بُعد بین المللی دارد این شورا در سفر خود به این منطقه مسائل و مشکلات را مورد رسیدگی قرار داده است.
جلیلی اظهار داشت: چابهار ظرفیت خوبی در زمینه پرورش ماهی در قفس، اسکله و بنادر صیادی و گردشگری، صید انواع آبزیان و زمین های مستعد پرورش میگو در منطقه گواتر و رودیک دارد.
وی گفت: استفاده از ظرفیت دریا برای اشتغال و توسعه ضروری است و باید برنامه ریزی لازم برای اشتغال ساحل نشینان مکران انجام شود.
وی ادامه داد: ایجاد سه هزار هکتار گلخانه با روش انرژی خورشیدی ظرفیت خوبی برای توسعه و تولید انواع محصولات کشاورزی است که امیدواریم طرح های اشتغالزایی مشکلات اشتغال و بیکاری این منطقه محروم را مرتفع کند.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز به خبرنگار گفت: این شهرستان 283 هزار نفر جمعیت دارد که بیش از 40 هزار نفر آن بدون هیچ گونه امکانات رفاهی در مناطق حاشیه نشین سکونت دارند.
ایوب درویشی افزود: کار ساماندهی مناطق حاشیه نشین چابهار آغاز شده اما به کندی پیش می رود که نیاز است هر چه سریعتر وضعیت آب، برق، بهداشت، مدرسه و مالکیت زمین های سکونتی در این مناطق مشخص شود.
وی بیان کرد: نگاه بولدزری و تخریب منازل افراد ساکن در مناطق حاشیه نشین جوابگو نیست و باید آنان را به عنوان شهروند ایرانی احترام و تکریم کنیم.
وی ادامه داد: بنادر صیادی بریس و هفت تیر نیاز فوری به لایروبی دارند به طوری که هم اینک در بندر صیادی بریس لنج و قایق ها با مشکل جدی در رفت و آمد مواجه هستند.
وی بر توجه به بخش کشاورزی به ویژه ایجاد گلخانه، آماده سازی سریعتر زمین های پرورش میگو در سایت رودیک، دوبانده کردن جاده باریک و پر حادثه نوار ساحلی چابهار - گواتر تاکید کرد و افزود: بیش از 24 هزار نفر در چابهار و کنارک به صیادی مشغول هستند.
به گزارش ایرنا سعید جلیلی و هیات همراه از طرح پرورش ماهی در قفس، پرورش شتر مرغ، بنادر صیادی رمین، بریس و پسابندر، زمین های مستعد پرورش میگو رودیک و طرح سه هزار هکتار ایجاد گلخانه بازدید کردند.
آشنایی با ظرفیت های تجاری، صیادی، بندری، بازرگانی و کشاورزی از اهداف سفر شورای راهبردی روابط خارجی دفتر رهبری به چابهار بود.
3043**3042 خبرنگار: رستم کریمی نژاد **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.