محمد حسن یادگارزایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین و خشک ترین استان کشور با میانگین بارندگی حدود 106 میلیمتر در سال دارای حدود 2 هزار رشته قنات است.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان به عنوان استان قنات خیز رتبه 6 کشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگی کشاورزی به آب قنات را داراست.
وی افزود: طویل ترین قنات استان با حدود 25 کیلومتر و پرآب ترین قنات ها با آب دهی متوسط 300 لیتر در ثانیه در شهرستان سراوان واقع شده است.
وی با بیان اینکه از سال 92 تاکنون هر ساله اعتباری برای احیا و مرمت قنوات سیستان و بلوچستان در نظر گرفته می شود گفت: سال گذشته یک میلیارد و 50 میلیون تومان به این بخش مصوب شد که تنها 400 میلیون تومان تخصیص یافت.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اهمیت و نقش قنات ها در تامین آب، هر ساله این سازمان طرح مرمت و بازسازی قنوات را از محل اعتبارات استانی و ملی در دستور کار قرار می دهد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.