به گزارش ایرنا مردم ولایتمدار و دیندار سیستان و بلوچستان که همواره در صدر برگزاری آیین های سوگواری برای اهل بیت(ع) هستند، از نخستین روزهای محرم با برپایی تکایا و حضور در مساجد و حسینیه ها در مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش مقابل ظلم بی شمار یزیدیان کافر به سوگ نشستند.
پوشش سیاه لباس های پیر و جوان، مرد و زن در کنار سیاهپوش شدن خیابان ها با پرچم هایی به نام اباعبدالله الحسین (ع) و اهل بیت(ع) همه و همه نشان از دل به خون نشسته مردم این دیار در سوگواری برای شهدای کربلا دارد.
مردم سیستان و بلوچستان از همان نخستین روزهای آغاز ماه محرم لحظه به لحظه واقعه کربلا را بازخوانی کرده و با حضور در مساجد، تکایا و حسینیه های سراسر استان به مرثیه خوانی و نوحه سرایی پرداختند.
مساجد، میادین و خیابان های اصلی شهرهای استان شاهد حضور پرشور مردم عزادار حسینی است که روز دهم محرم همزمان با عاشوری حسینی با دلی به خون نشسته همراه با نوحه خوانی مداحان برای همدردی با حضرت زینب(س) و خانواده های داغدار شهدای کربلا دسته روی و سینه زنی می کنند.
نوای کربلا کربلا، خیمه ها بچه ها روز عاشورای حسینی در میان عزاداران سیستان و بلوچستان شنیده می شود و پرچم های یاحسین(ع) در میان دسته ها به چرخش در آمده است.
برگزاری نماز ظهر عاشورا از دیگر صحنه های ماندگار از حضور مردم سیستان و بلوچستان در آیین های عزاداری محرم است.
دهه نخست محرم، کوچه پس کوچه های شهر و روستاهای سیستان و بلوچستان محل پخش نذورات مردم شیعه و سنی میان عزاداران حسینی است که به نیت امام حسین (ع) سینه زنان هیات های مذهبی را به نذورات میهمان می کنند.
امشب آیین شام غریبان شهدای کربلا با حضور مردم عزادار به صورت محوری در آستان شهدای گمنام در خیابان خرمشهر زاهدان برگزار می شود.
دهه نخست محرم، لحظات تفسیر عشق و دلدادگی مردم سیستان و بلوچستان نسبت به مظلوم کربلاست، مردمی که هم مهمان امام حسین (ع) و هم میزبان عزاداران حسینی از کشور پاکستان برای حضور در عتبات عالیات هستند.
به گزارش ایرنا علی خانقائی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: بیش از 14 هزار زائر پاکستانی عازم کربلای معلی از 24 شهریور تا کنون با اتوبوس و پای پیاده از طریق مرز میرجاوه وارد خاک ایران اسلامی شدند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک 691 مداح زن و مرد در سراسر این استان مشغول فعالیت در مناسبت های مذهبی به ویژه محرم هستند.
حجت‌الاسلام عیسی بزمانی افزود: همچنین 6 کانون مداحی در شهرستان های مختلف سیستان و بلوچستان از جمله زابل، زهک، هیرمند، ایرانشهر و زاهدان با هدف ساماندهی، اعزام مداحان به عتبات، دیدار با رهبر معظم انقلاب و شرکت در همایش پیر غلامان فعالیت می کنند.
وی بیان کرد: 833 هیات مذهبی در سیستان و بلوچستان با هدف حفظ شعائر دینی، برپایی مناسبت های مذهبی، گسترش وحدت و انسجام در مناسبت های مذهبی از جمله ماه محرم در این استان فعالیت دارند.
پلیس راهنمایی و رانندگی سیستان و بلوچستان نیز برای راحتی بیشتر مردم عزادار در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی محدودیت های ترافیک اعمال کرده است.
به گزارش ایرنا نقطه آغاز عزاداری های حسینی واقعه کربلاست که هیچگاه غم فراق شهدای این واقعه در دل های مسلمانان به ویژه مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان پایانی ندارد و عشق و ارادت خود به خاندان عصمت و طهارت(ع) را با حضور بی شمار و از جان و دل در آیین های عزاداری محرم نشان می دهند.
سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) و 19 شهرستان و بیش از 2 میلیون و 775 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.