به گزارش ایرنا، وجود علم و پرچم های سیاه و ملت سیاه پوش و عزادار و محزون از غمی بزرگ و حادثه ای جانکاه و مصیبتی عظما خبر می دهد.
آری نیاز به کنکاش و کنجکاوی نیست چرا که امروز روز تاسوعای حسینی و متعلق به سردار تشنه کام و دلاور قیام عاشورا حضرت عباس ابن علی (ع) است.
امروز همه کون و مکان و مردم عزادار و مومن همراه با ملکوتیان در سوگ این سرباز جانباز رشید و دیگر شهدای خفته در آستان مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با چشمانی گریان و دلی شکسته بر سر و سینه می زنند.
آئین تاسوعای حسینی همزمان دیگر نقاط کشور در استان ایلام با حضور خیل گسترده زن و مرد، پیر و جوان، کوچک و بزرگ در میدان 22 بهمن ایلام نیز برگزار شد.
در این آئین باشکوه حضور نوجوانان و کودکانی که شاید هیچ درکی از واقعه عاشورا نداشته باشند با سربندهای عاشورایی و لباس های مشکی و شال های سیاه یا سبز که بیانگر عزادار بودن آنها از این واقعه است جلوه ای خاص به این مراسم داده است.
مشارکت جوانان با تیپ های مختلف و همچنین زنان و مردان مسن و پا به سن گذاشته و عصا به دست و نوزادانی که در آغوش مادران خود با آرامش خفته اند یا با چشمانی بیدار نظاره گر مراسم هستند از دیگر زیبایی های تاسوعای حسینی امروز است.
در این آیین باشکوه حسینی هرکسی سعی دارد به شیوه ای ارادت و محبت خود را به خاندان رسالت و به ویژه شهدای عظیم الشان کربلا و به خصوص حضرت ابوالفضل (ع) نشان دهند.
مداحان نوحه خوانی و مرثیه سرایی می کنند، مردم هماهنگ با هم با سینه زنی با مداحان همراهی می کنند، عده ای با مشک های بر دوش یا ظروف مختلف در نقش سقا و با تبعیت از ساقی تشنه لب کربلا بین مردم عزا دار آب تقسیم می کنند.
جمعی نیز با برپایی ایستگاه های صلواتی با اقلام خوراکی چون آب، شربت، چایی، خرما کام عزاداران و سوگواران مکتب خونین عاشورا را شیرین می کنند.
برخی نیز از این فرصت استفاده کرده با توجه به در پیش بودن شام غریبان و رسم روشن کردن شمع بساط فروش شمع پهن کرده اند که با فروش شمع به عزاداران از این محلی کسب روزی حلال کنند.
حضور نیروهای انتظامی برای برگزاری نظم و امنیت و آرامش مجلس عزای تاسوعا و یگان های امدادی اورژانس و هلال احمر برای رسیدگی به بیماران یا مصدومان احتمالی این آئین نیز نمود خاصی دارد.
خبرنگار: زهرا موسوی** انتشاردهنده: حسن کهزادیان
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.