دکتر رضا کرد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یک قصاب بومی ساکن خاش مشکوک به ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو بود که پس از شناسایی و انجام آزمایش های مورد نظر برای ادامه درمان به زاهدان اعزام شد.
وی بیان کرد: این قصاب به دلیل آلودگی گوسفند به کنه با تشخیص پزشک بیمارستان امام خمینی(ره) برای ادامه درمان به بیمارستان بوعلی زاهدان اعزام شد که این مورد زیاد نگران کننده نیست.
وی افزود: این بیماری به دلیل گزش کنه، تماس با گوشت، دام و بیماران آلوده، به انسان سرایت می کند.
وی با اشاره به اینکه در ایام جشن عید سعید قربان قرار داریم افزود: افرادی که با گوشت قرمز سر و کار دارند باید نکات و اصول بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.
رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) خاش گفت: کسانی که اقدام به خرد کردن گوشت می کنند نیز در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو هستند.
دکتر کرد اظهار داشت: شهروندان برای جلوگیری از بیماری تب کریمه کنگو باید از محل های بهداشتی و مورد تایید وزارت بهداشت گوشت مصرفی خود را تهیه کنند.
به گزارش ایرنا، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (Crimean-Congo hemorr hagic fever) یکی از مهمترین و خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام (زئونوز) است که از طریق حیوان به انسان و از حیوان به حیوان قابل سرایت است.
به گفته کارشناسان، تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ است که به وسیله کنه به انسان منتقل و مرگ ومیر بالایی دارد و همه گیری های داخل بیمارستان آن نیز شایع است.
کارشناسان تصریح کردند: بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافتهای آلوده دام و تنفس در تماس با دامهای آلوده قابل انتقال است.
مهمترین علائم آن در چهار روز اول ابتلا شبیه بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزاست نظیر تب ناگهانی، بدن درد ، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تعرق شدید شبانه، استفراغ، گلو درد، دل درد و غیره، علائم خونریزی دهنده (هموراژیک) از روز چهارم ابتلا در انسان شامل خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، ادرار، استفراغ خونی، رحم و خونریزی زیر پوست وغیره است.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310 ** 3213 خبرنگار: محمدامین میربلوچزهی **انتشار دهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.