دکتر علی اکبر نصیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات ساخت این بیمارستان به صورت جدی از اسفند سال 93 آغاز شده و تاکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی افزود: هم اینک در حال تامین تجهیزات آن هستیم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متعهد شده به محض تکمیل شدن این بیمارستان نیروی انسانی آن را تامین کند.
وی ادامه داد: این بیمارستان شامل بخش های مختلف از جمله اتاق عمل، آی سی یو، آندوسکوپی، اتاق عمل سرپایی و اتاق ایزوله است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل گفت: همچنین بیمارستان ویژه سل توسط خیران اواخر سال 93 در منطقه سیستان کلنگ زده شده و تا کنون 85 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که احتمال می دهیم آن هم مرداد امسال به بهره برداری برسد.
نصیری افزود: این بیمارستان 32 تختخوابی یک مرکز تحقیقاتی، پژوهشی و درمانی است که بیماران مسلول در آن مورد درمان قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: آمار مبتلایان به بیماری سل در منطقه سیستان در چند سال اخیر به حدود 400 مورد در سال کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون به عنوان کانون سل در ایران شناخته می شود که آمار مبتلایان به این بیماری در مقایسه با میانگین کشوری در این منطقه بالاست.
وی ادامه داد: در گذشته هر ساله 500 مورد جدید در سیستان به بیماری سل مبتلا می شدند که با اقدامات خوب صورت گرفته در چند سال اخیر این آمار به حدود 400 مورد در سال کاهش یافته است.
وی افزود: طرح بیماریابی خانه به خانه سل با هدف تشخیص زود هنگام و درمان موثر در مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت سیستان به صورت ویژه در حال انجام است که در صورت ادامه این روند تا سال آینده آمار مبتلایان در منطقه باز هم کاهش می یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل گفت: طوفان، سوتغذیه و مراجعه نکردن مردم برای شناسایی از عوامل مهم ابتلا به سل در منطقه سیستان است.
نصیری اظهار داشت: بیماری سل از سالیان گذشته در شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان وجود داشته و اکنون این منطقه به کانون سل ایران تبدیل شده است.
وی گفت: سرفه بیش از 2 هفته، تب، تعریق و سرفه های خلط آور از جمله علائم بیماری سل است و افراد مشکوک با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و خانه های بهداشت مورد نمونه برداری قرار گرفته و نمونه ها در قوطی ها مخصوص جمع آوری و به آزمایشگاه سل منتقل می شود.
وی افزود: پس از مثبت بودن نتیجه آزمایش دانشگاه علوم پزشکی زابل دوران درمان خود را به صورت رایگان بر روی بیمار مبتلا آغاز می کند.
محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز چندی قبل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از رفع تحریم و خرید دستگاه تشخیص سریع سل پس از برجام خبر داد و گفت: سال گذشته حدود 9 هزار بیمار مبتلا به سل در کشور شناسایی شد.
استان سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستانهای شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستانهای زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستانهای ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
3042** خبرنگار و انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.