دراین مطلب آمده است: هفتم خرداد مصادف با سومین سالی است که «سیستان و بلوچستان» رسالت سنگین اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در استان را به عنوان روزنامه بر عهده گرفت. روزنامه ای که سنگ بنایش را توسعه استان قرارداد و در طول سه سال گذشته تلاش کرد با رعایت اعتدال و میانه روی، پیگیری و رسیدگی به مشکلات و خواسته های مردم را سرلوحه کار خود قرار دهد. «سیستان و بلوچستان» جزو یکی ا ز پنج روزنامه خانواده بزرگ موسسه فرهنگی هنری خراسان است که از سال 87 به صورت ویژه نامه روزنامه خراسان منتشر شد. این ضمیمه، از تیرماه 92 به صورت سه شماره در هفته و از اردیبهشت 93 به صورت روزانه منتشر شد که در 7 خرداد 93 توانست مجوز هیئت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان روزنامه کسب کند و سه سال است که دست اندرکاران این رسانه هر روز برای انتشار و بیان افکار، ایده ها، رنج ها، شادی ها، توانمندی ها، نقایص، کاستی ها، امید ها و... در راه رسیدن به توسعه استان تلاش می کنندو این حرکت را برای خود افتخار می دانند. به همین مناسبت و در پی رسالت خطیر رسانه ها که قسمتی از آن نقد و نقادی است، فرصتی شد تا رسانه خود را نیز در معرض نقد و اظهارنظر مخاطبان خود قرار دهد.
ضعف در پیگیری مشکلات کلان استان
یکی از شهروندان زاهدانی درباره عملکرد روزنامه سیستان و بلوچستان معتقد است: پیگیری مشکلات چشمگیر و اصلی این استان از قبیل مسائل زیست محیطی خاص چابهار، وضعیت بازارچه های مرزی و... در این رسانه جریان سازی و پیگیری نشد. وی ادامه می دهد: این در حالی است که یک رسانه مکتوب این قابلیت را دارد تا با زبانی منطقی و مستند به نقد اساسی مشکلات بپردازد و ذهن دولتمردان و کارگزاران را به مشکلات حساس کند.
جایی برای حرف های مردم
یکی دیگر از شهروندان زاهدان می گوید: هر چند که این روزنامه نوپاست اما یکی از ویژگی های آن که سبب می شود مردم را به خود جذب کند درج حرف های مردم است. وی ادامه می دهد: مردم همیشه به دنبال جایی برای گفتن مشکلاتشان هستند و وجود چنین امکانی آن هم بدون محدودیت و هزینه سبب می شود تا رسانه به عنوان واسطه بین مردم و مسئولان مشکلات را انتقال دهد.
توزیع ناموزون روزنامه در زاهدان
یکی از شهروندان هم بر توزیع بهتر این روزنامه تأکید و تصریح می کند: روزنامه سیستان و بلوچستان دیر به زاهدان می رسد که از طراوت و تازگی آن می کاهد. وی ادامه می دهد: در محلات حاشیه نشین یا جدید شهر این روزنامه کمتر دیده می شود و کمرنگ است. به نظرم اگر روزنامه ای می خواهد زبان گویای مردم باشد قبل از هر چیز باید در دسترس همان مردم باشد.
توجه به نیاز های خانواده
شهروند دیگری از درج مطالب مرتبط با خانواده در روزنامه سیستان و بلوچستان ابراز خرسندی می کند و می گوید: اختصاص صفحه ای با عنوان «جامعه» در این روزنامه نشان دهنده اهمیت موارد اجتماعی و خانواده و مسائل مربوط به آن در این روزنامه است. وی تصریح می کند: به عنوان یک خانم خانه دار با مطالعه این مطالب قسمتی از نیاز اطلاعاتی روزانه ام را تأمین می کنم و وجود همین مطالب سبب می شود تا برای خواندن دیگر اخبار و گزارش های آن ترغیب شوم.
تعداد کم صفحات
یکی از شهروندان 4صفحه برای روزنامه را کم می داند و می گوید: جا دارد مسئولان این رسانه برای حداقل هشت صفحه ای شدن آن اقدام کنند. به گفته وی، تنوع صفحات با توجه به 4صفحه ای بودن روزنامه کم است.
«سیستان و بلوچستان» مردمی و مخاطب پسند
استاندار نیز به مناسبت سالروز انتشار روزنامه سیستان وبلوچستان با خسته نباشید و خداقوت به چشمان بیدار این روزنامه وزین می گوید: سومین سالگرد تأسیس این نشریه مردمی و مخاطب پسند را به مدیرمسئول، سردبیر، هیئت تحریریه و کارکنان آن مجموعه تبریک عرض می کنم و برای کارکنان این مجموعه سربلندی و توفیقات روزافزون در عرصه رسانه ای در استان و سطح ملی را آرزو دارم. «علی اوسط هاشمی» ادامه می دهد: وجه تمایز روزنامه سیستان و بلوچستان پرداختن به مسائل استان است و این مهم در رویکرد آن نشریه وزین با انتخاب تیتر اول و دیگر مطالب به خوبی نمایان است که با محیط و جغرافیای استان همگونی و همخوانی دارد. با توجه به رسالت و مسئولیت نشریات محلی که بر محور همبستگی و انسجام ملی تعریف شده است پرداختن به آداب و رسوم محلی این زیست بوم و معرفی خرده فرهنگ ها با تکیه بر منابع بومی می تواند در جلب و اشتیاق مخاطبان موثر و مفید واقع شود که البته روزنامه سیستان و بلوچستان به این کارکرد توجه خاصی مبذول داشته است. وی تصریح می کند: این مهم با توجه به این که نشریات محلی می توانند کارکرد بی نظیری در رشد بلوغ فکری اجتماعات محلی داشته باشند توجه به بُعد مسافت شهرستان های استان از مرکز باید بیشتر مورد توجه هیئت تحریریه این روزنامه قرار گیرد زیرا بیان کننده خواسته ها و تمایلات مردم پیرامون خویش هستند. استاندار خاطر نشان می کند: با توجه به افزایش بی سابقه مجوز های صادره نشریات محلی و از طرفی تنوع رسانه ای و وابستگی مخاطبان به شبکه های اجتماعی مجازی و پیام رسان، روزنامه های محلی برای عقب نماندن از سیر این تغییرات وتحولات و حفظ مقبولیت باید بازنگری جدی در کیفیت محتوا متناسب با نیاز روز جامعه و پرداختن به تحلیل و تفسیر در کنار سخت خبر داشته باشند و بر کیفیت محتوای نشریه بیفزایند و قدرت آگاهی بخشی و نقد را در جامعه به واسطه داشتن عنوان «قلب تپنده اجتماع» فزونی بخشند تا به عنوان یک مرجع و سند معتبر در هر عصری به آن نشریه رجوع و استناد کرد که این خود بیانگر اعتبار و سندیت آن رسانه است.
«سیستان وبلوچستان» امین و منصف است
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز با تبریک سالگرد انتشار روزنامه سیستان و بلوچستان معتقد است: این روزنامه جزو روزنامه های پرمخاطب استان است. حجت الاسلام «علی موحدی راد» ادامه می دهد: این رسانه در اطلاع رسانی امانت دار و اهل عدالت و انصاف است و در اعلام یا تحلیل اخبار از راه عدالت و انصاف خارج نمی شود. وی پرداختن به مشکلات و دغدغه های مردم را یکی دیگر از نقاط قوت این روزنامه می داند و تصریح می کند: این رسانه تاکنون استیفای حقوق مردم چه در حوزه های قضایی، اجرایی و... را هدف اصلی خود قرارداده است.
تفاوت «سیستان و بلوچستان» با دیگر رسانه ها
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تبریک به مناسبت سه ساله شدن انتشار روزنامه سیستان و بلوچستان و آرزوی موفقیت برای خبرنگاران و مسئولان آن می گوید: «سیستان و بلوچستان» یکی از رسانه های بسیار خوب استان است و توانسته جایگاه خود را در این منطقه به خوبی پیدا کند، این روزنامه از لحاظ شکل، تیراژ، رنگ بندی و گرافیک خوب بوده و انتظار ها را برآورده کرده است. «حسین مسگرانی» اظهار می کند: انتظار می رود هر چه سریع تر به تعداد صفحات این روزنامه اضافه شود که ما نیز در این رابطه همکاری خواهیم داشت، توجه بیشتر به موضوعات فرهنگی و هنری و فعالیت پررنگ تر در شهرستان ها از دیگر انتظار های ما از این روزنامه است. وی ادامه داد: در مجموع از عملکرد و اقدامات موثر این روزنامه سپاسگزارم چرا که با دیگر رسانه ها متفاوت بوده و مطالب تولیدی بدون اقتباس از دیگر رسانه ها از ویژگی های منحصر به فرد «سیستان و بلوچستان» است.
توزیع روزنامه در شهرستان ها بیشتر شود
فرمانده گردان امنیتی جنوب شرق استان با تبریک سالگرد انتشار روزنامه سیستان و بلوچستان می گوید: این روزنامه از جمله رسانه های مردمی استان است که تلاش می کند کمبود ها و مشکلات مردم را بازتاب دهد اما ضعفی که می توان برای این روزنامه شمرد کمبود نسخ آن در شهرستان هایی مانند چابهار، کنارک و نیکشهر است. به گفته وی، در صورتی که اطلاع رسانی و پخش این روزنامه در شهرستان ها با جدیت و تمرکز بیشتری انجام شود به طور قطع کمک بسزایی به فرهنگ روزنامه خوانی و ارتقای سواد اجتماعی مردم منطقه خواهد کرد. وی خاطر نشان می کند: تمرکز برای تهیه گزارش از نقاط دورافتاده ای که نیرو های امنیتی استان برای ایجاد امنیت تلاش می کنند از جمله مواردی است که این روزنامه باید بیشتر به آن بپردازد.
کمک در ارتقای سواد سلامت
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز درباره عملکرد این روزنامه می گوید: دست اندرکاران و خبرنگاران خوش ذوق روزنامه سیستان و بلوچستان با انعکاس بیش از 150 گزارش و اخبار حوزه سلامت استان در سال گذشته اقدامات بسیار موثر و مفیدی را در حوزه اطلاع رسانی و ارتقای سواد سلامت انجام داده اند. سید «مهدی طباطبایی» ادامه می دهد: با تقدیر و سپاس از زحمات نیرو های این مجموعه سومین سالگرد روزنامه سیستان و بلوچستان را تبریک عرض می کنم و برای هم این عزیزان آرزوی سلامتی و پیشرفت روزافزون دارم.
انعکاس مطالبات مردمی
سرپرست تعزیرات حکومتی استان نیز با تبریک سومین سالگرد انتشار روزنامه سیستان و بلوچستان می گوید: روزنامه با پشتکار عالی و استفاده از نیرو های جوان و متعهد علاوه بر یک رسانه مورد اطمینان برای تعزیرات حکومتی نقش به سزایی در انعکاس مشکلات و مطالبات مردم و پیگیری بسیاری از نواقص جامعه را داشته است.
تأثیرگذار در استان
فرماندار زاهدان هم می گوید: «سیستان و بلوچستان» از روزنامه های تأثیرگذار در استان است که به دلیل این که با صداقت است و تندروی ندارد مخاطبان زیادی را در استان به خود جذب کرده است. «مجتبی خانجانی» می افزاید: روزنامه سیستان و بلوچستان با خبرنگاران خوبی که دارد اخبار و گزارش های تأثیرگذار و مفیدی را نشر می کند که جای تقدیر دارد.
بهره مندی از پرسنل کارآمد
فرماندار سراوان با تبریک سالگرد انتشار روزنامه سیستان و بلوچستان می گوید: «سیستان و بلوچستان» یکی از روزنامه های خوب استان است که پرسنل قوی و خبرنگاران خوب این روزنامه بر کارایی آن در استان افزوده اند. «درویش نارویی» می افزاید: همه نگاه ها به روزنامه سیستان و بلوچستان مثبت است و از جمله رسانه هایی است که مخاطبان بسیاری را به سوی خود جذب کرده است.
صداقت رمز موفقیت «سیستان و بلوچستان»
فرماندار سرباز هم می گوید: روزنامه ها در توسعه به ویژه در حوزه فرهنگی و فکری نقش ویژه ای دارند که مخاطبان خاص خود را دارد و فضای مجازی هیچ گاه نمی تواند جایگزین روزنامه شود. «حمیدالدین یوسفی» می افزاید: چگونگی ارتباط روزنامه با مخاطبان به بیان واقعیت، صداقت، تحلیل درست و روشنگری آنان بستگی دارد چرا که آن چه با فطرت انسان سازگاری دارد صداقت است و اگر در این مسیر ها حرکت شود مخاطب هم حفظ می شود. روزنامه سیستان و بلوچستان روزنامه ای است که در همین مسیر حرکت می کند و صداقت رمز پیروزی این روزنامه است. وی ادامه می دهد: با توجه به وسعت و پراکندگی استان و تنوع اقلیمی و جغرافیایی و باور های محلی و منطقه ای پیوند این روزنامه با فرهنگ ملی در عین حرمت گذاشتن به فرهنگ منطقه ای و محلی می تواند مخاطبان روزنامه را افزایش دهد. وی خاطرنشان می کند: «سیستان و بلوچستان» از روزنامه هایی است که بیشترین مخاطبان را به سوی خود جذب کرده است.
روزنامه همیشه همراه
فرماندار فنوج نیز با تبریک سه ساله شدن انتشار روزنامه «سیستان و بلوچستان» می گوید: سیستان و بلوچستان روزنامه ای همیشه همراه و تأثیرگذار است. «ضیاءالحق هاشمزهی» می افزاید: این روزنامه همیشه با ما در ارتباط است و از روزنامه هایی است که با تعادل در خبر ها و حد میانه توانسته است مخاطبان زیادی را در فنوج داشته باشد.
رسالت خود را به خوبی انجام می دهد
فرماندار میرجاوه هم بیان می کند: روزنامه سیستان و بلوچستان در راستای انعکاس خبر ها به موقع و خوب عمل می کند و رسالت خود را در این مورد به خوبی انجام می دهد. «میهنی» ادامه می دهد: این روزنامه در سه سال گذشته جایگاه خود را به خوبی در میان مخاطبان باز کرده است و امید می رود که همچنان با همان موفقیت و پشتکار به کار خود ادامه دهد.
بازگوکننده حقایق
مدیرکل ورزش و جوانان نیز با تبریک سه ساله شدن انتشار روزنامه سیستان و بلوچستان می گوید: همیشه این روزنامه را مطالعه می کنم زیرا مطالب مربوط به حوزه ورزش آن به ما برای رفع مشکلات اهالی ورزش کمک زیادی می کند، نگاه این روزنامه خوب و اعتدالی است و مطالب را بدون توجه به حاشیه ها و آن گونه که حقیقت است منتشر می کند به همین دلیل بر خود وظیفه می دانم که به مناسبت ورود این روزنامه به سال چهارم فعالیتش از خبرنگاران و مسئولان این روزنامه تشکر کنم و به آن ها خدا قوت بگویم. «حسین ثوری» می افزاید: صداقت، راستگویی و دلسوزی در این روزنامه مشاهده می شود و برای ما نیز بسیار حائز اهمیت است که به این نگاه مثبت در مجموعه ورزش و جوانان به گونه ای مثبت پاسخ دهیم چرا که خبرنگاران روزنامه سیستان و بلوچستان با حس دلسوزی به مشکلات و موفقیت های ورزش استان نگاه می کنند. وی اضافه می کند: فعالیت های حوزه ورزش و جوانان همانند دیگر حوزه ها نیاز مند بیان حقایق شفافی است که در راستای توسعه ورزش ما را رهنمون سازد. نگاه صادقانه و دلسوزانه خبرنگاران و سردبیر این روزنامه به ما به عنوان متولیان ورزش و جوانان استان انرژی مضاعفی می دهد و حس تعلق خاطر از این بابت که همراه و همگام با هم در راستای ترقی و پیشبرد اهداف این اداره کل حرکت کنیم.
فرصتی مغتنم برای استان
مدیرکل آموزش و پرورش نیز با خدا قوت و تبریک به مناسبت سه ساله شدن روزنامه سیستان و بلوچستان می گوید: فرصتی که موسسه فرهنگی هنری خراسان در سیستان و بلوچستان فراهم کرده مغتنم و بسیار با ارزش است. «علیرضا نخعی» ادامه می دهد: صداقت را می توان در گزارش ها و اخبار «سیستان و بلوچستان» به خوبی مشاهده کرد، این روزنامه دقیق و متناسب با اصول روزنامه نگاری، به دنبال جذب مخاطب است و خبرنگاران آن با اخلاق، جدیت و صبوری پیگیر اخبار و برنامه های مختلف استان و به خصوص آموزش و پرورش هستند.
همراه دستگاه های اقتصادی
مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز می گوید: این رسانه در رابطه با موضوعات اقتصادی و انتشار آن همیشه همراه و کمک حال این سازمان و دیگر دستگاه های اقتصادی است که این اقدام جای تقدیر دارد.
نقطه عطف جریان مطبوعاتی استان
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم می گوید: روزنامه خراسان که سومین روزنامه کهن کشور است با فعال کردن ضمیمه استان سیستان و بلوچستان در قبل و روزنامه فعلی با تیراژ بالا توانسته است جایگاه خود را نسبت به نشریات دیگر در استان پیدا کند. توزیع به موقع و فراگیر آن هم روزانه و همچنین تعامل با نهاد ها، مؤسسات و تلاش در پوشش خبری رخداد های فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی استان به واسطه نیرو های متخصص و مربوط به هر حوزه توانسته است موفق عمل کند. «نصیر احمد ملازئی» می افزاید: بنابراین روزنامه سیستان و بلوچستان می تواند نقطه عطف جریان مطبوعاتی استان به شمار آید. به همین مناسبت سالگرد انتشار نشریه را خدمت خانواده مطبوعات استان، کارکنان نشریه و جامعه استان تبریک عرض می کنم.
به دور از نگاه های قومیتی
رئیس هیئت ووشو و رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای شهر زاهدان هم می گوید: روزنامه سیستان و بلوچستان به خوبی توانسته است در همه مسائل منطقه نقش ایفاد کند به طوری که امروز می بینیم جایش را به خوبی در ادارات وبین مردم باز کرده است. «عباس شیبک» می افزاید» یکی ازنکات مثبت این روزنامه این است که بدون نگاه قومیتی، مذهبی وحتی جناحی به موضوع های استان وشهر می پردازد.
8006**6081 دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.