استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه مراسم افتتاح نخستین قطار حمل گندم از مبادی داخلی کشور به استان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با افتتاح این قطار شاهد ارتقای ارتباط های ریلی سیستان و بلوچستان هستیم.
علی اوسط هاشمی گفت: دولت تدبیر و امید تلاش های بسیار زیادی برای توسعه زیرساخت های سیستان و بلوچستان انجام داد که در نوع خود بی نظیر است.
وی بیان کرد: اراده دولت یازدهم برای پیشرفت سیستان و بلوچستان کاملا قابل مشاهده است.
وی افزود: در آینده ای نه چندان دور بزرگترین شبکه ریلی سیستان و بلوچستان از چابهار به زاهدان راه اندازی می شود که قابل مقایسه با سایر استان های کشور نیست.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سالانه 400 هزار تن گندم از طریق قطار باری وارد استان می شود.
هاشمی اظهار داشت: کاهش بار ترافیکی جاده ها، تصادفات، هزینه جابجایی و سوخت و آلایندگی و افزایش ورود گندم با بالاترین کیفیت و سلامت از مهمترین مزایای حمل گندم با قطار است.
وی ادامه داد: با جابجایی گندم از طریق قطار از تردد 20 هزار کامیون در جاده ها جلوگیری می شود.
معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم گفت: دولت تدبیر و امید برای رفاه مردم و توجه به محیط زیست به دنبال گسترش خطوط حمل و نقل ریلی در کشور است.
ابراهیم محمدی اظهار داشت: این نوید را به مردم سیستان و بلوچستان می دهم که در سال آینده شاهد جابجابی حدود 800 هزار تن بار از طریق خطوط ریلی از این استان به پاکستان باشند.
وی تصریح کرد: توسعه خط مسافربری از زاهدان به سایر نقاط کشور از اولویت های مهم راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.
وی بیان کرد: راه آهن جمهوری اسلامی برنامه های بسیار زیادی برای توسعه شبکه ریلی در سیستان و بلوچستان دارد.
وی با اشاره به میزان هزینه حمل گندم با قطار باری افزود: حمل و نقل ریلی به ازای هر تن 806 ریال به اقتصاد کشور کمک می کند.
به گزارش ایرنا راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از 2 سال ساخته شد.
اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.
راه آهن جنوب شرق با مسیر ریلی زاهدان - تهران به طول هزار و 600 کیلومتر در سال 1390 به بهره برداری رسید.
همچنین 2 شرکت جوپار و رجاء کار جابجایی مسافران را در حوزه جنوب شرق برعهده دارند.
3213**3042 خبرنگار: اکبر نوری **انتشار دهنده: محدثه حیدری گرجی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.