به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، فرهاد دبیری روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: پارسال در تالاب هامون سال پرآبی را تجربه کردیم اما امسال وضعیت خوبی ندارد.
وی افزود: مذاکرات برای تامین حقابه هامون با افغانستان ادامه دارد و رییس جمهوری همواره به سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو تاکید می کند که در مذاکرات با این کشور موضوع هامون و تامین حقابه آن مورد گفت و گو قرار گیرد و جزو اولویت ها باشد.
دبیری ادامه داد: البته طرف افغان به حقابه از هیرمند اعتقاد ندارد اما ما همچنان تلاش می کنیم تا حق هامون را دریافت کنیم.
وی گفت: طبق قرار داد سال 1351 دولت افغانستان باید 800 میلیون متر مکعب حقابه هامون را بدهد البته باید در نظر داشته باشیم که در آن کشور هم وضعیت آب مناسب نیست اما به هر حال نباید اجازه دهیم هامون خشک شود.
دبیری به ثبت هامون به عنوان زیستکره اشاره کرد و افزود: می توانیم از این موضوع به عنوان ابزاری برای متقاعد کردن طرف افغان برای کمک به تامین حقابه استفاده کنیم اما مساله این است که فقط بخش ایرانی هامون را به عنوان زیستکره ثبت کرده ایم و از طرف دولت افغانستان اقدامی صورت نگرفته است.

**افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: آخرین آمار که دو روز قبل اعلام شد، نشان می دهد تراز اب دریاچه ارومیه سال گذشته ١٢٧٠.٢١ بود که امسال به ١٢٧٠.٥٤ رسیده است.
وی ادامه داد: اکنون مساحت دریاچه ٢١٠ هزار هکتار است در حالی که سال گذشته در همین زمان ١٦٠ هزار هکتار بود.
وی اظهار کرد: در حالی شاهد این افزایش تراز ابی هستیم که میزان بارندگی در آذربایجان غربی کاهش یافته است، بر اساس اعلام سازمان هواشناسی میزان بارش امسال تاکنون در این استان ١٠٠ میلیمتر بوده در حالی که سال گذشته در همین زمان ١٦٨ میلیمتر بود.
دبیری با بیان این که در خصوص احیای دریاچه ارومیه دیدگاه های زیادی مطرح است، گفت: برخی معتقدند تلاش برای نجات دریاچه بی فایده و به معنای هدر رفتن منابع مالی است چون مرگ دریاچه حتمی است، در مقابل عده ای معتقدند همانطور که انسان در خشک شدن دریاچه دخیل بود، می تواند در احیای آن هم ایفای نقش کند.
وی افزود: در هر صورت سازمان تلاش می کند دریاچه را نجات دهد و یا مرگ آن را به تعویق بیندازد زیرا عده ای از اکولوژیست ها معتقدند دریاچه را تا احتمالا ١٠٠ سال دیگر به هر حال از دست خواهیم داد؛ اما سازمان تلاش می کند به این روند تسریع نشود و تا جایی که امکان دارد، این حوضه ابی را داشته باشد.
وی تاکید کرد: نقش عامل انسانی در خشک شدن دریاچه انکارناپذیر است بنابراین با اقدامات مصوب می توان آن را نجات داد که تاکنون هم اقدامات خوبی در زمینه کنترل چاه های غیرمجاز، نصب کنتور برای کنترل آبگیری از چاه های مجاز، آموزش کشاورزان و تامین حقابه صورت گرفته است.
دبیری به کمبود تخصیص اعتبارات برای احیای دریاچه نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع تا حدودی روند احیا را کند می کند، اما با تمام این مشکلات سازمان محیط زیست پیگیر اقدامات خود خواهد بود.
وی افزود: حدود ٢٦ میلیارد تومان اعتبار دریاچه برای سازمان محیط زیست است که سال ٩٤ حدود ١٢ میلیارد تومان دریافت کرد اما امسال تاکنون هیج اعتباری تخصیص نیافته است.
به گفته وی، کل اعتباری هم که برای ستاد احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شد، ٣٠٠ میلیارد تومان است که بخشی هم بدهکاری به پیمانکاران است که دولت مکلف شده تا پرداخت کند.
علمی*
خبرنگار: کیمیا عبدالله پور*انتشار: زهره محتشمی پور

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.