عضو شورای شهر تبریز تاکید کرد: هیچ‌ یک از دستگاه‌های متولی، مسئولیت آلودگی هوا را گردن نمی‌گیرد و سهم مشخصی از هیچکدام در دست نیست.

 فریدون بابایی اقدم در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان‌‌شرقی، با اعلام این مطلب افزود: طرح ترافیک تبریز دو سال پیش و قبل از اینکه آلودگی هوا به این مرحله برسد، در شورا مطرح شده بود و حتی صحبت‌هایی نیز از طرح زوج و فرد شده بود.

وی بیان کرد: در این راستا یکسری اقداماتی نیز انجام شد و مسیرهای پر تردد که به بافت مرکزی شهر ختم می‌شدند، یکطرفه شد و این در حالی بود که پس از چندی با اعتراض ساکنان آن منطقه و مردم شهر مواجه شدیم و به جای بررسی ریشه‌ای مسئله، مشکل کلا مفقود و فراموش شد و قدم موثری در راستای حل مشکل برداشته نشد.

وی عنوان کرد: در گذشته مطالعات عمیق‌ و مفید‌تری توسط سازمان حفاظت محیط زیست راجع به سهم متولیان مختلف در افزایش آلودگی انجام‌ شده بود و 70 درصد آلودگی به کارخانجات، 20 درصد به وسایل نقلیه و 10 درصد نیز به سیستم‌های گرمایش خانگی تعلق داشت و امروزه وسایل نقلیه نقش پررنگ‌تری را در این میان ایفا می‌کنند.

بابایی اقدم تاکید کرد: تا زمانی که مطالعات مربوط به این حوزه به دور از تعصبات و مداخلات بیرونی انجام نشود، مشکلات آلودگی هوا از بین نخواهد رفت؛ چرا که حل این معضل، همکاری و همفکری همه‌ی ارگان‌های ذی‌ربط و مسئولان مربوطه را می‌طلبد.

وی گفت: دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده‌ در گذشته نیز مقصر هستند و هیچ مطالعه‌ی منطقی برای تعیین سهم آلاینده‌ها وجود ندارد و همه ساله با تشدید وضعیت آلودگی هوا، مسائلی مطرح شده و افکار عمومی نسبت به این موضوع حساس پیدا شده و پس از بهبود شرایط باز همان رویه‌های پیشین در پیش گرفته می‌شود و تنها کاری که انجام می‌شود، تنها پارک کردن صورت مسئله است.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال از یک نیروگاه به دلیل افت فشار گاز خواسته می‌شود که مصرف گاز را کاهش دهد و نیروگاه نیز به ناچار از سوخت جایگزین به نام مازوت استفاده کرده که آلودگی هوا را بیش از پیش تشدید می‌کند.

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به خودروهای شخصی و تک سرنشین، گفت: فرهنگ‌سارزی یکی از تمهیدات لازم در این راستا است. اما باید زیرساخت‌ها برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز فراهم باشد و وقتی بیش از نیمی از وقت مسافران در ایستگاه‌ها صرف می‌شود و بسترسازی نیز ضعیف است، نمی‌توان از مردم انتظار داشت که از خوردوی شخصی استفاده نکنند.

وی خاطرنشان کرد: تدابیر اندیشیده شده در احداث مترو نیز چاره‌سازی لازم را ندارد و بهتر بود تا ابتدا ایستگاه‌های اصلی در مسیرهای پرترد و قطب جمعیتی شهر افتتاح می‌شدند و متروی تبریز در حال حاضر بیشتر شماتیک بوده و کاربردی نیست.

وی افزود: امید است تا ارگان‌های ذی‌ربط از جمله شهرداری، کمیسیون حمل و نقل شورای شهر، معاونت حمل و نقل ترافیک شهر، پلیس، فرماندار و استانداری با همکاری هم تدابیر راهگشایی را در راستای کاهش آلودگی هوا بیندیشند، چرا که مردم شهر و به خصوص قشر آسیب‌پذیر از جمله کودکان و سالمندان بیشترین ضربه را در این میان می‌خورند.


انتهای پیام

منبع ‫:‬
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.