معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان تأکید کرد: گره گرانی و کمبود بازار گوشت کشور تنها به دست این استان می‌تواند برطرف شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به قاچاق دام زنده به کشورهای مجاور، گره گرانی و کمبود بازار گوشت کشور تنها به دست این استان می‌تواند برطرف شود.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، ماندانا زنگنه شامگاه شنبه در نشست کارگروه ساماندهی مبادلات مرزی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: مشکلات اقتصادی این روزها سبب شده تا رهبر معظم انقلاب برای حل آن‌ها وارد عمل شوند و برای برطرف کردن مشکلات به مسوولان و مدیران فرمایشاتی را ابلاغ فرمایند بنابراین امروز همه باید برای تحقق آن‌ها و نقش‌آفرینی این استان در مسیر این فرمایشات اقدام کرده و گام‌های موثر مستمری بردارند.

وی افزود: گوشت قرمز کشور و نبود ثبات در بازار آن یکی از مشکلات این روزهای کشور به شمار می‌رود و این در حالیست که سیستان و بلوچستان به دلیل ظرفیت‌های مرزی، پتانسیل آن را دارد تا بتواند با تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور مشکلات گرانی و بی‌ثباتی بازار عرضه این کالای اساسی مردم را رفع کند و بخشی از دغدغه‌های جامعه و رهبر معظم انقلاب را کاهش دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: دراین استان ۲۱۵ واحد پرواربندی گوساله وجود دارد که در هر دوره پروار می‌توانند بیش از ۷۵ هزار راس گوساله را پروار کنند و این در حالیست که در بخش روستایی هم نزدیک به ۲ هزار و ۲۵۱ واحد پرواربندی کوچک روستایی ایجاد شده تا این منطقه در مجموع از وجود ۲هزار ۴۶۶ واحد پرواربندی دام سبک و سنگین بهره ببرد و این ظرفیت می‌تواند بخش اعظمی از نیاز گوشت قرمز کشور را فراهم کند.

وی تاکیدکرد: سیستان و بلوچستان از امتیاز هم مرزی با افغانستان و پاکستان بهره می‌برد و این ۲ کشور هم در امر پرورش و صادرات دام سبک و سنگین فعالیت فراوانی دارند و با توجه به مقوله قاچاق دام زنده از مرزهای غربی و جنوب غربی به خارج ایران، این استان می‌تواند با واردات دام از ولایت نیمروز افغانستان و ایالت بلوچستان پاکستان در کنار دام تولیدی داخلی نیاز کشور به گوشت قرمز را تامین کند.

زنگنه تصریح کرد: سال گذشته ۲۳ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز دام داخلی در سیستان و بلوچستان تولید شد و در کنار آن از محل واردات دام هم ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز به دست آمد تا مجموع میزان گوشت قرمز تولیدی این استان به ۳۴ هزار و ۴۰۰ تن برسد و این تنها بخشی از توان این منطقه در تامین بازار گوشت قرمز کشور است.

وی ادامه داد: تحقق این هدف نیازمند امتیازهای ویژه‌ای است که در بعد ملی باید به سیستان و بلوچستان اختصاص پیدا کند و با محقق شدن آن علاوه‌بر تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور و ثبات در عرضه این کالای اساسی، تضمین سلامت گوشت عرضه شده در بازار، ذبح شرعی و قانونی دام و ایجاد اشتغال پایدار برای حداقل ۲۲ هزار نفر در استان را می‌توان بخشی از پیامدهایی دانست که برای منطقه و کشور به ارمغان می‌آید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی مرزنشینان، باید شرایطی ایجاد شود تا مرزنشینان بتوانند از مواهب و ظرفیت‌های مرز برخوردار شده و مردم دو سوی مرز بتوانند نیازهای روزمره و ضروری خود را در چارچوب قوانین جاری کشور و با حفظ شرایط و ضوابط از طریق مرز تامین کنند.

وی ادامه داد: برای بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان می‌توان، بازارهای مرزی خرده‌فروشی را با هدف کسب درآمد برای مرزنشینان از محل خرید و فروش کالاهای غیرممنوع ایجاد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.