اقتصاد پویا یکی از پایه‌های اصلی و تاثیرگذار در توسعه و پیشرفت جامعه بشری است، اقتصادی که چرخ دنده‌های محرک و بادوام آن نگاه به ظرفیت های درونی یک سرزمین بوده و با تکیه بر توان داخلی به سمت تولیدی پر رونق سوق داده شود. 

سیستان و بلوچستان سرزمین هزار گنج با برخورداری از یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و افزون بر ۳۱۰ کیلومتر مرز آبی در دریای عمان و دسترسی به آب های آزاد بین المللی دارای ظرفیت های بسیاری است که می توان با شکوفایی و استفاده بهینه از آنها جهشی شتاب گونه در رونق اقتصاد و تولید ایجاد کرد.

این استان سرشار از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه در بخش های کشاورزی، صنعت و معدن، تجارت، ترانزیت، واردات و صادرات و مواردی بسیار دیگری است که با تمام تلاش های صورت گرفته در چند سال گذشته همچنان تشنه توسعه و گنج های فراوان برای بهره برداری است.

سرزمینی که با نگاه و جهت گیری مناسب می تواند در طولانی مدت یکی از پایه‌های مهم توسعه کشور و نقش آفرین در رونق و جهش تولید داشته باشد.

نام گذاری سال ۹۸ به رونق تولید همچون خون تازه جانی دوباره به اقتصاد و تولید کشور و این منطقه بخشید.

در چند سال اخیر به ویژه سال گذشته با عنایت ویژه مسوولان به رفع موانع تولید و ایجاد محرکه های قوی بر رونق اقتصاد سیستان و بلوچستان و همچنین نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به این استان شاهد رشد و توسعه در عرصه های مختلف تولیدی بودیم.

فعال سازی واحدهای تولیدی راکد و غیر فعال، زمینه مناسب برای جذب سرمایه گذاری، ایجاد تولید و اشتغال، توجه به شهرک‌های صنعتی و کارگاه‌های کوچک تولیدی، ارائه تسهیلات مناسب، توسعه کشاورزی، ایجاد کارگاه های تولیدی، توسعه مشاغل خانگی و خرد، خوداتکایی زنان سرپرست خانوار، ساخت مسکن محرومان و صدها مورد دیگر از جمله کارهای صورت گرفته چند سال گذشته در حوزه رونق تولید سیستان و بلوچستان بوده است.

کمیته امداد امام خمینی (ره) سیستان و بلوچستان با توجه به رسالت مردم یاری خود همچون سایر دستگاه‌ها پای کار بوده و توانست بخش عظیمی از چرخه رونق تولید را به دوش بکشد.

ایجاد ۶ هزار طرح اشتغال خودکفایی در سیستان و بلوچستان

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال ۶ هزار و ۵۶۲ طرح اشتغال خودکفایی با اعتباری افزون بر ۱۷۹ میلیارد تومان در زمینه های کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی، خدمات، حمل و نقل، شیلات و غیره ایجاد شده است.

رمضان پودینه ادامه داد: همچنین پنج هزار و ۶۵۹ مورد وام اشتغال در بخش های تولیدی، خدماتی و غیره به افراد متقاضی اعطا و ۹۰۳ مورد اشتغال نیز از طریق راهبری شغلی که رویکرد جدید کمیته امداد در حوزه اشتغال است ایجاد شد.

وی در بخش زﻧﺎن ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺧﺎﻧﻮار گفت: این افراد از جمله اقشار آسیب‌پذیر جامعه به شمار می آیند ﻛﻪ توانمندسازی آنان از مهم‌ترین رویکردها کمیته امداد امام خمینی(ره) است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) سیستان و بلوچستان بیان کرد: حدود ۵۰ درصد اشتغال های ایجاد شده سال گذشته با اولویت این گروه از جامعه انجام شده است.

وی اظهار داشت: اعمال برنامه های حمایتی از این قشر تحت عناوین مختلف مانند واگذاری وام های بلند مدت، بیمه، اشتغالزایی و غیره از جمله کارهایی است که علاوه بر کاهش جمعیت مستمری بگیر افراد را به خودکفایی رسانده است.

پودینه تصریح کرد: اغلب مشاغل ایجاد شده در حوزه زنان سرپرست خانوار در بخش اشتغال خانگی چون پرورش دام و طیور، صنایع دستی، کارگاه تولیدی پوشاک و تولید محصولات غذایی بوده است.

بیش از یکهزار مسکن مددجویی در سال رونق تولید تحویل شد

طرح مسکن محرومان از جمله برنامه‌های توسعه‌ای و زیربنایی است که با هدف محرومیت‌زدایی و رونق تولید در سیستان و بلوچستان رقم خورد. 

با اجرای طرح مسکن محرومان که با امضای تفاهم نامه میان سازمان برنامه و بودجه کشور و  کمیته امداد امام خمینی(ره) اجرایی شد در کمتر از یک سال بیش از هزار واحد آن به بهره‌برداری رسید و تحویل مددجویان سیستان و بلوچستانی شد.

طرح مسکن محرومان از جمله طرح های مهم دولت به حساب می آید که با همکاری سازمان هایی چون کمیته امداد امام(ره) مسیر پر شتابی را در حال پیمودن است.

رونق بازار مصالح ساختمانی، اشتغال نیروی های بومی و صنایع مرتبط شاید ملموس‌ترین اثری بود که بعد از شروع ساخت این واحدهای مسکونی نمود پیدا کرد.

سرپرست دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکهزار و ۱۵۰ مورد مسکن مددجویی در قالب تفاهم نامه سه جانبه کمیته امداد با سازمان برنامه و بودجه کشور تحویل مددجویان و بهره برداری شد.

حسین نمرودی‌ژاله ادامه داد: تعداد ۲۷۶ مورد از محل توافق نامه کمیته امداد امام(ره) سیستان و بلوچستان با قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی بیان کرد: ۶۲ مسکن شهری از محل منابع دولتی کمیته امداد در حال ساخت و تعدادی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

نمرودی‌ژاله تصریح کرد: همچنین ۲ هزار و ۲۳۰ مورد تعمیرات و احداث سرویس بهداشتی و حمام انجام شده است.

وی اظهار داشت: سه هزار واحد مسکونی سال گذشته با اعتباری بیش از ۵۰۹ میلیارد ریال آغاز و در حال ساخت است.

سرپرست دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد سیستان و بلوچستان بیان کرد: سال گذشته ۲۰۴ واحد مسکونی از شهر جدید رامشار برای مددجویان خریداری شده است.

تمام مواردی که تصریح شد تنها بخشی از فعالیت های کمیته امداد امام(ره) سیستان و بلوچستان در سال گذشته بود. 

سازمانی که به درستی فرمایش مقام معظم رهبری را لبیک گفت و در سال جدید با همان رسالت همیشگی که مردم یاری بوده با جهشی مضاعف به دنبال خدمت و رسیدن به تولید و پیشرفت است.

به گزارش ایرنا هم اینک ۱۵۷ هزار و ۸۲۲ خانوار در سیستان و بلوچستان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند که بیش از ۵۰ درصد این جمعیت به تازگی اضافه شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.