محسن حیدری روز شنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به تشریح آخرین وضعیت پارامترهای جوی سیستان و بلوچستان پرداخت و اظهارداشت: بارش‌های این استان از ابتدای سال زراعی ۹۸- ۹۹ تا کنون در ۱۳ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: سال زراعی گذشته یعنی ۹۷- ۹۸ برای نخستین بار در پنج سال اخیر بارش سیستان وبلوچستان نرمال و بیش از نرمال شد. این در حالیست که سال زراعی ۹۶- ۹۷ دومین سال کم بارش سیستان و بلوچستان در نیم قرن اخیر رقم خورد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سال ۹۸ نیکشهر با ۳۳۳ میلی‌متر باران نخستین شهر پربارش استان شد که این میزان بارندگی در ۱۱ سال اخیر بی‌سابقه بوده و دومین سال پر بارن این شهرستان در ۱۹ سال اخیر به شمار می‌رود.

وی به وضعیت میزان تبخیر آب در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: به طور متوسط ۳.۳ متر از آب‌های سطحی استان در سال ۱۳۹۸ تبخیر شد.

حیدری افزود: زابل در ۱۰ سال اخیر دومین شهر کشور از نظر میزان تبخیر آب‌های سطحی بوده و همچنین زهک دیگر شهر شمال استان پارسال بیش‌از ۴ متر از آبهای سطحی آن تبخیر شده است.

وی به وضعیت پارامتر جوی باد در سال ۹۸ پرداخت و گفت: رتبه اول بیشینه سرعت باد با ۱۵۸ کیلومتر بر ساعت به ایرانشهر اختصاص‌ دارد همچنین زابل با ثبت باد ۱۱۹ کیلومتر بر ساعت در جایگاه‌های بعدی قرار دارد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: رکوردهای میانگین سرعت باد و تعداد روزهای همراه با باد ۵۴ کیلومتر و بیشتر با ۲۴۴ روز به زابل اختصاص دارد و این شهر همچنان باد خیزترین شهر استان است. زهک و مهرستان نیز به ترتیب با ۱۳۱ و ۹۹ روز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان جزو آفتابی‌ترین استان‌های کشور است، تصریح کرد: بیشترین ساعت آفتابی این استان در سال ۹۸ به زهک اختصاص دارد به طوریکه مجموع ساعت آفتابی سال گذشته این شهر ۳ هزار و ۴۳۱ ساعت بوده که میانگین روزانه آن معادل ۹.۴ ساعت است.

حیدری با اشاره به ظرفیت بی‌نظیر سیستان و بلوچستان در تولید انرژِی پاک گفت: میانگین روزانه ساعت آفتابی ۱۰ شهر استان در سال گذشته بیش‌از ۹ ساعت بوده است.

وی همچنین به سردترین و گرمترین دماهای سال ۱۳۹۸ در شهرهای سیستان و بلوچستان پرداخت و اظهارداشت: سردترین دمای سال گذشته با میزان ۴.۷- در زابل ثبت شد. همچنین گرمترین دما با میزان ۵۰ درجه سلسیوس نیز در هیرمند ثبت شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.