بیشتر کاسبان خاش در کسب و کار و معامله صادق بوده و انصاف را رعایت می کنند، اما در این میان هستند افرادی که سود و منفعت فردی را بر منافع جمع ترجیح می دهند و با گرانی و احتکار بر مردم مستضعف فشار آورده و در این روزهای گرفتاری ظلم روا می دارند.
در روی دیگر سکه افرادی به نمایش گذاشته شده که منافع جمع را بر منفعت شخصی ترجیح داده و با بخشش کرایه مغازه ها تا پایان روزهای دشوار کرونایی و یا با همکاری در جلوگیری از گسترش ویروس منحوس کرونا انسانیت و ارزش والای انسانی را نشان می دهند و به سلامت اقشار جامعه و نوعدوستی می اندیشند.
نادر کهرازهی مدیر و مالک مجتمع تجاری سرحد و درمحمد مرادزهی مدیر و مالک مجتمع تجاری البدر خاش در حمایت از مغازه داران و کمک به حفظ سلامت اقشار جامعه با تعطیلی واحدهای صنفی تا پایان روزهای دشوار کرونایی و بازگشت به شرایط ایده آل، اجاره ملک خود را بر مستاجران (مغازه داران) بخشیده اند.
در روزهایی که تمام اصناف و رسته های صنفی خاش به غیر از سوپرمارکتها و عرضه کنندگان مواد غذایی، مرغ و ماهی و میوه فروشی ها تعطیل هستند، متاسفانه برخی از مرغداری ها، میوه فروشان و مغازه داران خاش به احتکار و گرانی دامن می زنند.
رحمان ریگی یکی از شهروندان خاش در گفت وگو باخبرنگار ایرنا از اقدام برخی مالکان واحدهای تجاری برای بخشش اجاره ملک خود تقدیر کرد و گفت: بسیاری از مرغداری های خاش بدون در نظر گرفتن حقوق مردم بومی منطقه مرغ تولیدی خود را خارج از شبکه برای رسیدن به سود بیشتر و به صورت شبانه به مشتریان خاص خودشان عرضه می کنند و سهم مردم خاش نیز گرانی و دست و پا زدن برای تامین نیازهایشان است.
رئیس اتاق اصناف خاش گفت: در روزهای اخیر با شماری از متخلفان صنفی در رسته های مختلف برخورد قانونی صورت گرفت که سهم متخلفان تعطیلی واحد صنفی، جریمه و تشکیل پرونده تعزیراتی بوده است.
نوراحمد هاشمزهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد واحدهای صنفی و تجاری بازار خاش در روزهای دشوار کرونایی تعطیل بوده به شماری از واحدهای صنفی مانند خبازی ها، خوار و بار فروشی ها، داروخانه ها و عطاری ها و عرضه کنندگان کالاهای پزشکی، سوپرمارکتها و مرغ و ماهی فروشان و میوه فروشی ها اجازه فعالیت داده شده، اما این دلیل نمی شود برخی از کسبه از فرصت به دست آمده برای سود بیشتر سو استفاده کنند.

وی بیان کرد: سامانه ۱۲۴ بازرسی اداره صنعت و معدن و تجارت، سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی، سامانه ۱۹۰ مرکز بهداشت، تلفن ۳۳۷۲۴۱۰۰ ۰۵۴ بازرسی اصناف و تلفن ۳۳۷۲۳۸۴۰ ۰۵۴ انجمن حمایت از مصرف کنندگان برای رسیدگی به شکایات مردمی فعال هستند.
مدیر جهاد کشاورزی خاش نیز گفت: با توجه به نرخ بالای گوشت قرمز، ازدیاد تقاضا برای خرید مرغ بعنوان ارزانترین محصول پروتئینی عامل اصلی نایاب بودن و گاها گرانی مرغ در بازار به شمار می‌رود.
شیرزاد کمالی به ایرنا بیان کرد: در راستای تامین این نیاز جامعه که به نوعی قوت غالب مردم شده پرورش دهندگان با قبول زحمت و ریسک بالای تولید مشغول به فعالیت هستند که طی فرایند تولید با افزایش قیمت نهاده ها و جوجه یکروزه؛ قیمت تمام شده برای آنان افزایش پیدا کرده و یا عدم تولید باعث کمبود مرغ می شود.
وی افزود: برنامه ریزیهای لازم برای تامین گوشت سفید شهرستان خاش صورت گرفته و افرادی از جامعه سرمایه گذاری لازم بمنظور تولید و اشتغال را در این صنعت انجام داده اند بطوریکه تولید گوشت شهرستان بیش از مصرف آن است اما در طول سال با توجه به موارد فوق الذکر بصورت مقطعی و در کوتاه مدت بازار مرغ دچار اختلال می‌شود بطوریکه گاهی مازاد مرغ و گاهی کمبود مرغ در شهرستان وجود دارد.
کمالی اظهار داشت: لازم است مساله تولید مرغ و فروش آن بصورت هوشمندانه با مدیریت بر تولید و دلسوزی در توزیع این نیاز مردم با مشکل مواجه نشود و بر همین اساس طی هفته جاری ۴۱ تن مرغ در سطع شهرستان تولید و توزیع شد.
وی گفت: به اطلاع شهروندان محترم می رسد که از اواسط هفته آینده مرغ مورد نیاز شهر تامین می‌شود و در ایام عید مشکل تامین مرغ زنده وجود ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.