معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت گفت: تاکنون بیش از 750 بنگاه اقتصادی از سراسر کشور در سامانه ملی تاپ ثبت نام کرده اند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، برات قبادیان در آیین تجلیل از واحدهای صنعتی و معدنی نمونه استان مرکزی اظهار کرد: استان مرکزی در ثبت نام در سامانه ملی تاپ (توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) رتبه نخست را در کشور کسب کرده و به عنوان اولین استان کشور رونمایی از این طرح را انجام می‌دهد، همچنین پس از استان مرکزی استان‌های خوزستان، البرز، آذربایجان غربی و قم به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم را کسب کرده‌اند .

وی افزود: هدف از ایجاد این طرح تقویت اقتصاد مبتنی بر دانش و تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه است و تاکنون بیش از 750 بنگاه اقتصادی در این سامانه در سراسر کشور ثبت نام کرده‌اند. این طرح در دو بخش تقاضا و عرضه در وزارتخانه فعالیت دارد .

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: امسال سال رونق تولید نامگذاری شده و وزارت صمت در هفت محور در ارتباط با رونق تولید و توسعه آن برنامه‌های خود را اعلام کرده است. توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه معادن و صنایع معدنی، توسعه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری، بهبود فضای کسب و کار مرتبط با بخش صنعت و معدن و تجارت و تامین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری، این 7 محور را شامل می‌شود .

قبادیان بیان کرد: فردا نخستین نمایشگاه "فرصت های ساخت داخل و رونق تولید"در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح می‌شود که آنچه این نمایشگاه را از دیگر نمایشگاه‌ها متمایز می‌کند عرضه نیازها به جای نمایش دستاوردهاست .

وی در خصوص اقتصاد مبتنی بر منابع ادامه داد: امروز در مفاهیم اقتصادی دنیا این اقتصاد، ناپایدار شناخته شده است. به نظر بنده ما در انقلاب صنعتی اول و دوم مانده‌ایم چراکه پیوند میان دانشگاه و صنعت را برقرار نکرده‌ایم، در گذشته شرایط به گونه‌ای بود که  به سبب برخورداری کشور از سرمایه حاصل از فروش نفت، دولت هم دانشگاه‌ها را با تزریق منابع پشتیبانی می‌کرد و هم با منابع نفتی تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز کشور را تامین می‌کرد در نتیجه صنعت احساس نیازی به دانش و پژوهش نداشت اما در شرایط کنونی دولت از منابع گذشته برخوردار نیست به همین سبب دانشگاه به منظور بقای خود باید تولید علم را در دستور کار قرار دهد و از طرفی صنعت نیز باید تامین تجهیزات مورد نیاز و صنایع پایین دستی را  انجام دهد که این مهم دریچه‌ای به روی بالندگی صنعت کشور به دنبال اقتصاد مبتنی بر دانش باز کرده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اضافه کرد: در کشور چین با یک میلیارد و 300 میلیون جمعیت تنها 2هزار و 600 دانشگاه وجود دارد اما در ایران تعداد دانشگاه‌ها به 2هزار و 640 دانشگاه می‌رسد  که باید از این ظرفیت دانش و منابع انسانی به عنوان سرمایه‌های پایدار آینده در راستای تقویت اقتصاد علمی و پژوهشی استفاده شود .

قبادیان خاطرنشان کرد: امروز بهترین ایام پیوند صنعت و دانشگاه است چراکه دولت منابع بادآورده حاصل از نفت را ندارد و ما نیز دلارهای نفتی ارزان را در اختیار نداریم که هرطور بخواهیم از هر کشوری واردات انجام دهیم .

وی تاکید کرد: کشور ایران رتبه سوم را در دنیا بعد از آمریکا و روسیه، در تربیت مهندس و علوم پایه و علوم کاربردی به خود اختصاص داده است. این مهم سرمایه بی نظیری در دنیا است که باید استفاده مناسب از این سرمایه و ظرفیت‌ها صورت گیرد .

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت گفت: اقتصاد مبتنی بر منابع بویژه نفت سبب توسعه هیچ کشوری نمی‌شود در نتیجه باید با الگوبرداری از کشورهایی از جمله کره و ژاپن که از هیچگونه منابعی برخوردار نیستند اما به عنوان قدرت‌های بزرگ اقتصادی شناخته می‌شوند، در راستای اقتصاد مبتنی بر پژوهش حرکت کرد .

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.