به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید محمد هاشمی شهری شب گذشته در دیدار با مولوی حافظ اسماعیل و نمایندگان دارالعلوم مکی زاهدان که در محل دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برگزار شد، اظهار داشت: کووید ۱۹ یک ارگانیسم نوپدید است و سابقه برخورد دنیا با این ویروس به ۲ ماه و نیم قبل بر می‌گردد.

وی افزود: کاهش بیماری زائی و تلفات این ویروس علاوه بر جنبه‌های پزشکی به سبک زندگی شخصی و اجتماعی ما نیز ارتباط دارد و لازم است تا هر چه سریع‌تر تغییرات مناسب را در قبال این طغیان انجام دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: مداخله موفق در این بحران از عهده یک یا چند سازمان مشخص خارج است و همه سازمان‌ها و افراد در گذر از این برهه تاریخی نقش خاص خود را دارند.

وی گفت: ستاد مدیریت بحران کرونا در استان سیستان و بلوچستان تشکیل شده است که ریاست آن با شخص استاندار و دبیری آن بر عهده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

هاشمی شهری تصریح کرد: موضوعاتی از قبیل قرنطینه و کنترل ترددها به استان، گندزدائی محیط‌های شهری و اداری، تولید و توزیع اقلام حفاظتی و امثال آن متولیان مشخص خود را دارد و موضوعاتی از قبیل آموزش همگانی، تشخیص، درمان و پیگیری بیماران نیز بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی با اشاره به اینکه سلام دین پاکیزگی و مسئولیت پذیری است و برای حلّ مشکلات اجتماعی نیز هیچ محدودیت و بن بستی ندارد، افزود: انتقال و بیماری زائی کرونا به رفتار انسان‌ها بستگی دارد و به همین دلیل آموزش مهمترین رکن پیشگیری از تلفات این ویروس است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: آموزش همگانی و صدور پیام‌های هشدار دهنده از حدود ۲ ماه قبل در استان سیستان و بلوچستان شروع شد و با شناسایی نخستین مورد بیماری در کشور در ۱۸ روز قبل وارد مرحله جدیدی شدیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم تا با کمک همه افراد تأثیر گذار اجتماع از قبیل روحانیون، معتمدین و ریش سفیدان به مرحله‌ای برسیم که همه گروه‌ها برای مشارکت در امر آموزش همگانی با هم رقابت کنند و از یکدیگر پیشی بگیرند.

نماز جمعه اهل سنت سیستان و بلوچستان به طور موقت تعطیل اعلام شد

مولوی حافظ اسماعیل ملازهی نیز در در جلسه اظهار داشت: متأسفانه موضوع شیوع بیماری کرونا هنوز جدی گرفته نشده و بسیاری از مردم در سطح شهر به کارهای روزمره خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: نخستین جلسه برای بررسی اقدامات لازم در بحران کرونا را در ۸ اسفند برگزار کردیم و از همان موقع مراسم دانش آموختگی طلاب علوم دینی و مراسم ختم بخاری لغو شد.

وی ادامه داد: لغو بیش از ۲۰۰ برنامه جمعی در سطح استان سیبستان و بلوچستان از دیگر اقدامات دارالعلوم و مسجد مکّی زاهدان بود و با وجود بحث‌های فقهی که میان علما وجود داشت، کلاس‌های علوم دینی و حوزه‌های علمیه نیز تعطیل شد.

مولوی ملازهی گفت: امروز نیز به دنبال دیدار تعدادی از پزشکان و متخصصان با جناب مولوی عبدالحمید و تبیین اهمیت و ضرورت موضوع، نماز جمعه که در نزد علما اهل تسنن به عنوان فرض محسوب می‌شود نیز به طور موقت تعطیل اعلام شد و امیدواریم تا سایر نمازهای جمعه در سطح استان نیز به همین منوال تعطیل شود.

وی تصریح کرد: توجه به بهداشت فردی و رعایت برخی امور اجتماعی برای جلوگیری از بیمار شدن انسان‌ها در تعالیم دین مبین اسلام سیره و فرمایشات نبی اکرم (ص) به کرات وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.