اقدام ها و تلاش های خوب گمرک و مدیران حوزه صادرات و واردات کالا در چابهار زمینه ساز ورود بخشی از کالاهای اساسی مورد نیاز استان های شرقی کشور از سوی ۲ شرکت بزرگ دولتی از طریق بندر چابهار و رشد چشمگیر عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر در سالجاری شده است.

وجود تجهیزات مدرن در بندر شهید بهشتی، بارگیری و خروج کالا از این بندر به سمت مقاصد مصرف به روزانه حدود ۴۰۰ کامیون رسیده است و تشریک مساعی کلیه دستگاه ها جهت تسریع و کاهش فرآیندهای خروج کالا از بندر به منظور کاهش قیمت تمام شده کالا به عنوان یکی از اولویت های مسوولان است.

با توجه به توسعه بندر چابهار، ایجاد زیرساخت های عمرانی، جانمایی تجهیزات مدرن و استراتژیک و رشد چشمگیر صادرات و واردات کالا از این بندر، توسعه زیرساخت های اراضی پشتیبانی به عنوان یکی از مهم ترین برنامه ها در دستور کارقرار گرفته و این اقدامات در رشد تخلیه و بارگیری کالا نقش عمده ای داشته است.

جایگاه بندر چابهار در نگاه های ملی و فراملی و استقبال سرمایه گذاران و صاحبان کالای دیگر کشورها جهت بهره مندی از ظرفیت های این بندر استراتژیک سبب شده تا با اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی و ضرورت توسعه زیرساخت های لازم، امکانات تجهیزاتی این بندر در حوزه های دریایی، بندری و مخابراتی نیز با سرعت در حال افزایش است.

اولویت اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در راستای تسهیل و خروج کالاهای اساسی، تشریک مساعی کلیه دستگاه ها جهت تخلیه و حمل یکسره کالا به مقاصد مصرف با هدف کاهش هزینه های تخلیه و بارگیری و انبارداری و تسریع در خروج کالا از بندر است و این امر به افزایش تخلیه و بارگیری کالا منجر شده و شاهد توسعه هر چه بهتر این بندر در سالجاری هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تقاضای ۵۳ شرکت برای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار نقطه عطفی برای توسعه و آبادانی این بندر دور افتاده از مرکز کشور است و این بندر با اتصال به آب های آزاد نقش مهمی در توسعه تجارت و بازرگانی ایفا خواهد کرد.

 بهروز آقایی افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک بندر چابهار و اهمیت و جایگاه ویژه این بندر در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه از ابتدای امسال ۱۷۰ هیأت متشکل از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مقام های کشوری و لشکری از این بندر بزرگ اقیانوسی بازدید کردند.

وی با اشاره به مزیت دسترسی بندر چابهار به آب های آزاد بین المللی و گرایش بخش خصوصی داخلی و خارجی به حضور در این بندر اظهار داشت: این بازدیدها به ارائه ۵۳ درخواست سرمایه گذاری و انعقاد ۷ قرارداد به ارزش ۴۰۸ میلیارد تومان منجر شده است.

وی ادامه داد: از جمله پروژه های سرمایه گذاری امسال این بندر می توان به احداث انبار سرپوشیده با مساحت بیش از ۲۷ هزار متر مربع و ظرفیت سالانه ۷۲۰ هزار تن اشاره کرد.

وی گفت: احداث ۲ باب مخازن فرآورده های نفتی در مجموع با مساحت ۳۴ هزار مترمربع و ظرفیت سالانه بیش از ۷۵۰ هزار تن از دیگر قراردادهای مهم منعقد شده این اداره کل با سرمایه گذاران بخش خصوصی در سال جاری است.

افزایش ۱۹۰ برابری صادرات کالا از بزرگترین بندر اقیانوسی کشور

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از افزایش ۱۹۰ برابری صادرات کالا از بندر چابهار خبر داد و افزود: شاهد رشد ۴۱ درصدی تخلیه و بارگیری کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته  در این بندر بزرگ اقیانوسی هستیم.

آقایی با اشاره به نقش پر اهمیت بندر چابهار در تامین کالاهای مورد نیاز کشور و صادرات اظهار داشت: یکی از اهداف در راستای افزایش کیفیت خدمات بندری، افزایش سرعت تخلیه و بارگیری کالا در این بندر استراتژیک است که با تحقق این مهم و رضایت صاحبان بار و کالا شاهد رشد چشمگیر واردات و صادرات کالا از طریق این بندر هستیم.

وی میزان رشد صادرات کالای غیر نفتی از بندر چابهار را در یک سال اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹۰ برابر اعلام و خاطرنشان کرد: با استفاده از تجهیزات استراتژیک مدرن رشد تخلیه و بارگیری محقق شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از ابتدای امسال تا اول اسفند ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی در این بندر ۵۰ درصد و کالاهای غیرنفتی ۲۸ درصد رشد پیدا کرده است.

رشد ۱۵۲ درصدی واردات کالای اساسی در بندر چابهار
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین از رشد ۱۵۲ درصدی واردات کالای اساسی از طریق بندر چابهار خبر داد و افزود: از ابتدای سالجاری حدود ۶۳۹ هزار تن کالای اساسی از طریق بندر چابهار وارد کشور شده است که در مقایسه مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۵۲ درصدی را نشان می دهد.

وی آمار واردات کالای اساسی در سال گذشته را ۲۵۳ هزار تن اعلام کرد و افزود: عمده کالاهای اساسی وارداتی از طریق بندر چابهار در سال جاری شامل گندم، جو، ذرت، برنج و شکر بوده است که با توجه به وجود تجهیزات استراتژیک مدرن طرح توسعه بندر شهید بهشتی، عملیات تخلیه و بارگیری این کالاها با نرم مثبتی انجام شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به بارگیری و حمل یکسره بخشی از کالاهای اساسی به منظور کاهش هزینه های تخلیه و بارگیری و انبارداری و تسریع در خروج کالا از بندر ادامه داد: ورود کالای اساسی از طریق بندر چابهار از مهرماه امسال با رشد چشمگیری همراه بوده است. 

آقایی اضافه کرد: در ادامه ورود کالاهای اساسی مورد نیاز استان های شرقی کشور از طریق بندر چابهار، کشتی ۲۲ هزار تنی برنج نیز وارد این بندر اقیانوسی شد که عملیات پهلودهی و تخلیه آن در دست اقدام است که پیش بینی می شود تا پایان سال نیز روند ورود این نوع کالاها ادامه داشته باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به قرارگیری بندر چابهار در خارج از حوزه خلیج فارس، توسعه این بندر جهت پیوند با کشورهای منطقه انجام شد که این توسعه بیشتر در حوزه ترانزیت و ترانشیپ بوده است.

آقایی با اشاره به نبود محدودیت های حوزه خلیج فارس در بندر چابهار بیان کرد: با توجه به این مهم تفاهم نامه ای بین ایران، هند و افغانستان در راستای بهره گیری از این بندر استراتژیک منعقد شد که مورد تصویب حاکمیت ۳ کشور قرار گرفت.

وی با اشاره به شکل گیری تجارت بین ایران، هند و افغانستان در پی موافقتنامه چابهار و تاثیر آن در کاهش هزینه ها و زمان تجارت بین ۳ کشور اظهار کرد: امکان پیوستن دیگر کشورها به این موافقتنامه وجود دارد در این راستا کشورهایی از حوزه CIS درخواست هایی را ارائه داده اند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در خصوص حضور و اپراتوری شرکت ها و کشورهای خارجی در بندر چابهار محدودیتی وجود ندارد، مدل قرارداد با این شرکت ها به صورت بلند و میان مدت است و قراردهای توسعه ای نیز بلند مدت خواهد بود.

آقایی با بیان این که قابلیت سرمایه گذاری در فازهای بعدی طرح توسعه بندر شهید بهشتی وجود دارد ادامه داد: این بندر در خصوص انتقال و تبادلات کالایی هیچ محدودیتی ندارد و می تواند در ترانزیت کالاهای کشورهای مختلف با کمترین هزینه و زمان ایفای نقش کند.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.