انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان مظهر حضور مردم و آزادی انتخاب برای مشارکت در سرنوشت خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در این میان جوانان به عنوان سرمایه های مهم اجتماعی نقش مهمی در این حضور دارند.

در میان جوانان حضور رای اولی‌ها به عنوان نخستین تجربه کنندگان مشارکت سیاسی در تعیین سرنوشت کشور بسیار ارزشمند است. 

رای اولی‌ها در انتخابات کسانی هستند که به سن قانونی رای دادن یعنی ۱۸ سال تمام رسیده‌ و برای نخستین بار پای صندوق ها می‌آیند و رای می‌دهند.

سیستان و بلوچستان بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ همچنان جوانترین استان کشور محسوب می شود و رای اولی‌های این استان همچون رای اولی های سراسر کشور اشتیاق زیادی برای حضور در صحنه انتخابات دارند.

حال با توجه به اینکه تنها یک روز بیشتر برای خلق حماسه انتخابات باقی نمانده جوانان سیستانی و بلوچستانی از حضور پرشور خود در این انتخابات می گویند.

شرکت در انتخابات امری واجب است

عثمان قلندرزهی یکی از رای اولی های سیستان و بلوچستان گفت: چهره استان و وضعیت کنونی آن نشان دهنده فعالیت نمایندگان در گذشته است.

وی افزود: اگر نمایندگان استان ما همانند نمایندگان استانهای بزرگی چون اصفهان، شیراز، تهران و غیره از توانمندی و قدرت بیان لازم برخوردار بودند امروز بعد از گذشت ۴۰ سال آنهم در میان توجه خاص رهبری به این منطقه و وجود ظرفیت ها و استعدادهای فراوان خدادادی، وضعیت و شرایط استان اینگونه نبود که به محروم و مظلوم معروف شده است.

قلندرزهی ادامه داد: متاسفانه با وجودی که در ۴۰ سال گذشته بیشتر صحنه های این استان در آزمون و خطا گذشته ولی بازهم  این صحنه را تکرار و افرادی را انتخاب می کنیم که حتی توان حرف زدن در مجلس را ندارند.

وی ادامه داد: گرایش های قومی و مذهبی هر چند که شور انتخابات را بیشتر می کند اما تمام هم و غم خود را به این موضوع معطوف کردن موجب می شود که شهرها و روستاهای ما از فقر و کمبودها رنج ببرد.

محسن نوربخش یکی دیگر از جوانان سیستان و بلوچستانی اظهار داشت: شرکت در انتخابات امری واجب است و حتما در این دوره از انتخابات شرکت خواهم کرد.

وی ادامه داد: با انتخابی صحیح می‌توانیم سرنوشت خود و ملت را به‌ سمت موفقیت پیش ببریم.

نوربخش افزود: نماینده منتخب مردم ما باید از توانمندی بالایی برخوردار باشد تا در میان نمایندگان قدر مجلس بتواند حرف خودش که حرف مردم است را به کرسی بنشاند.

کاظم احمدزاده یکی دیگر از افراد حاضر در این گفت و گو اظهار داشت: مجلس به عنوان نهادی مردمی و تصمیم ساز نیازمند افرادی شایسته به عنوان نماینده و مدافع مردم است به همین دلیل باید نماینده ای توانمند و متخصص را برای نشستن بر روی صندلی مجلس انتخاب کنیم و من و دوستانم با همفکری یکدیگر حتما فرد شایسته تری را انتخاب خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه برخی افراد می‌گویند رای ما به تنهایی چه تاثیری در انتخابات خواهد داشت گفت: رای تک تک ما مردم در انتخابات مهم است و همین تک رای‌هاست که فرد منتخب را انتخاب و راهی مجلس می‌کند.

احمدزاده تصریح کرد: انتظار دارم فردی که به عنوان نماینده مردم به مجلس راه می یابد، مردم را فراموش نکند و قول‌های که به آنان داده را اجرایی کند.

نمایندگان وعده های تو خالی ندهند

صادق شهرکی یکی از رای اولی های زاهدانی نیز گفت: اگر من نماینده بودم، وعده‌های تو خالی از جمله ایجاد شغل و رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی را نمی‌دادم بلکه قول قانون‌گذاری برای حمایت از ایجاد اشتغال و توسعه و رونق اقتصاد می‌دادم.

وی گفت: من اگر روزی نماینده شوم، خود را همدرد مردم خواهم دانست و تا آخرین روز نمایندگی به دنبال رفع مشکلات مردم خواهم بود.

شهرکی افزود: حتما در انتخابات شرکت می‌کنم چون می‌خواهم با انتخاب فردی شایسته تر مجلسی کار آمد داشته باشیم.

سمانه کاظمی جوان دیگر زاهدانی بیان کرد: بسیاری از افراد قبل از انتخابات با ارایه برنامه‌های جامع و جذاب مردم را در رای دادن به خود ترغیب می‌کنند اما بعد از انتخاب شدن کاری برای رفع مشکلات مردم انجام نمی دهند.  

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان از کمبودها و مشکلات بسیاری در بخش‌های زیرساختی، عمرانی، آموزشی، اقتصادی و غیره رنج می‌برد که باید نمایندگان مجلس به آن توجه کنند.

کاظمی گفت: نمایندگان مجلس به عنوان زبان و مدافع حقوق مردم باید پیگیر این مطالبات بوده و برای رفع آن‌ها و تامین بودجه های مورد نیاز تلاش کند.

نمایندگان نیازهای جامعه به ویژه قشر جوان را بر آورده کنند

محمد نوری از رای اولی های سیستانی نیز گفت: توجه به احداث واحدهای صنعتی و کارخانجات به منظور رفع مشکل بیکاری جوانان، توجه به رفع کمبودهای رفاهی، تفریحی، احداث و افزایش اماکن ورزشی، توجه به کسب علم جوانان بازمانده از تحصیل از جمله مواردیست که باید نماینده منتخب برای تحقق آنها تلاش کند.

جابر شه‌بخش یکی جوانان ایرانشهری هم تصریح کرد: مشارکت و استفاده از ایده و نبوغ جوانان، افزایش و رونق اقتصادی استان، توجه به توسعه زیرساخت‌ها از جمله راه‌های ارتباطی، بزرگراه، راه آهن، استفاده از ظرفیت‌های شهری و استانی چون مرز، توجه به بخش کشاورزی و دامداری با نگاه اقتصاد محور باید از طریق نمایندگان مجلس پیگیری و با رایزنی با دولت و مسوولان استان محقق شود.

وی اظهار داشت: مردم از نمایندگان خود می‌خواهند پس از رفتن به مجلس تمام وقت خود را صرف توسعه شهر و استان خود کنند.

نخستین حضور سرنوشت ساز

شهلا ریگی یکی دیگر از جوانان رای اولی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بسیار خوشحال هستم که می‌توانم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کنم و با رای خود در سرنوشت کشورم سهیم باشم.

وی ادامه داد: کشور ما در شرایط حساسی قرار دارد و بیشتر کشورها و مردم دنیا چشمشان به حضور ملت ایران در این انتخابات دوخته شده است.

ریگی بیان کرد: بنده به عنوان یک جوان بلوچ حتما در این انتخابات سرنوشت ساز شرکت می‌کنم و سایر هم سن و سال های خودم را نیز برای مشارکت در این صحنه مهم سیاسی دعوت می کنم.

هانیه میری یکی دیگر از افراد حاضر در این گفت و گو تصریح کرد: من به عنوان یک رای اولی تحقیقات بسیاری را برای شناسایی فرد منتخب و شایسته انجام داده و خدا را شکر توانستم فرد مورد نظرم را پیدا کنم.

وی ادامه داد: مردم با بینش، آگاهی و تحقیق بسیار فرد اصلح تر را انتخاب کنند و فریب برخی گرایش ها و تبلیغات غیر واقعی و تحقق نیافتنی را نخورند.

محمد راشکی از جمله رای اولی های مشتاق در مشارکت سیاسی انتخابات بیان کرد: در انتخابات حتما شرکت خواهم کرد و به دوستان و نوجوانان رای اولی خودم نیز پیشنهاد می‌کنم تحت تاثیر تبلیغات کاذب قرار نگیرند و سرنوشت خودشان و مملکت‌شان را به درستی رقم بزنند.

وی افزود: یک نماینده موفق باید با اطمینان به خود و اعتماد به فعالیت‌های خود پا در عرصه حضور و فعالیت در مجلس بگذارد چرا که غیر از این اگر باشد مردم از اعتماد و رایی که به او داده اند ناامید خواهند شد.

راشکی تصریح کرد: از نماینده منتخب درخواست می کنم شوق و اشتیاق و امید جوانان را به یاس تبدیل نکنند، جوانانی مانند من که برای نخستین بار وارد این عرصه شده ام انتظار دارم نماینده منتخب تنها به فکر خود و اطرفیانش نباشد بلکه منافع ملی را بیشتر از منافع شخصی در نظر داشته باشد.

۱۴۸هزارو ۳۹۰ رای اولی در سیستان و بلوچستان

معاون سیاسی، اجتماعی استاندار و رییس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان گفت: تعداد واجدان شرایط رای دادن در این استان یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۱۴ نفر است که از این تعداد ۱۴۸ هزارو ۳۹۰ نفر رای اولی هستند.

علی زینی وند ادامه داد: ۳۶۰ داوطلب برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه انتخابیه این استان شامل زاهدان، زابل، خاش، سراوان، ایرانشهر و چابهار نام نویسی کرده بودند که ۲۲ نفر قبل از رسیدگی در هیات های اجرایی انصراف دادند.

وی بیان کرد: ۱۲۲ داوطلب یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان تایید صلاحیت شدند که تاکنون تعدادی از آنان انصراف داده اند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در این دوره بخش عمده ای از انتخابات با فرایند تمام الکترونیک صورت می‌گیرد و در تمام هزارو ۶۸۹ شعبه اخذ رای به همین تعداد دستگاه‌های مکانیزه احراز هویت در اختیار شعب قرار گرفته که کاربران و متولیان نیز آموزش‌های لازم را به صورت کامل فراگرفته اند.

وی افزود: برای رای دادن به وسیله این دستگاه‌ها همه شهروندان واجد شرایط باید کارت ملی و شناسنامه به همراه داشته باشند و در واقع اگر به هردلیل موجهی مانند تعویض یا مفقودی نتوانستند کارت ملی ارائه دهند توصیه می‌کنیم حتما شماره ملی خود را داشته باشند زیرا بدون شماره ملی و کارت ملی احراز هویت نخواهند شد و رای گیری آنان ممکن نیست.

رییس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان گفت: با تمهیدات اندیشیده شده در این دوره هیچگونه امکان رای تکراری وجود نخواهد داشت و دستگاه‌های الکترونیکی به صورت آنلاین احراز هویت می‌کنند و روی سیستم جامع وزارت کشور، ثبت احوال و استانداری ها نشان داده می‌شود و در واقع رای دادن در این دوره کاملا اطمینان بخش و شفاف است.

زینی‌وند اظهار داشت: در تمامی شعب اخذ رای تدابیر لازم، پیش بینی ها، تدارک و پشتیبانی اندیشیده شده و در حدود ۴۷ هزار نفر فرایند اجرایی برگزاری انتخابات را در استان انجام می‌دهند تا انتخاباتی سالم، پرشور و شفاف و رقابتی و امن در استان همدوش سایر نقاط کشور برگزار شود.

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان دارای ۸ کرسی از ۶ حوزه انتخابیه شامل حوزه انتخابیه زابل ۲ نفر، زاهدان ۲ نفر، خاش یک نفر، سراوان یک نفر، ایرانشهر یک نفر و چابهار یک نفر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.