رییس اداره هواشناسی دریایی چابهار روز چهارشنبه در این نشست اظهار داشت: تغییر اقلیم یا گرمایش جهانی سبب تغییر نوع رژیم بارشی و شدت ریزش های آن شده است به نحوی که در سیل اخیر به خوبی این تغییر مشاهده شد.

محمدرضا سالاری‌فنودی افزود: اکنون غالب بارش های دریافتی استان از نوع رگباری است به این معنی که مقدار زیادی بارش در بازه زمانی کوتاهی اتفاق می افتد. البته همیشه این بازه زمانی کوتاه نیست و مانند سیل اخیر ممکن است بازه و شدت بارش طولانی‌تر و شدیدتر باشد.

وی تصریح کرد: اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان و هواشناسی چابهار نخستین هشدارها در رابطه با ورود سامانه سیل آسا و وقوع بارش های فوق سنگین را ۱۷ دی ماه در قالب اطلاعیه جوی ارائه کرد و پس از آن در چند اخطاریه جوی نسبت به فعالیت این سامانه هشدار داد.

دبیر تهک دریایی هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همین هشدارها و اطلاع رسانی‌ها سبب شد تا مردم در جریان سیل غافلگیر نشوند و با وجود قدرت تخریب آن، خسارت جانی نداشته باشیم.

سالاری‌فنودی بر ضرورت راه اندازی سایت رادار هواشناسی در چابهار تاکید کرد و گفت: با رادار هواشناسی می توان محصول پیش بینی «خیلی کوتاه مدت» تولید کرد که برای مدیریت بحران بسیار کاربردی و موثر خواهد بود.

وی همچنین به اهمیت ایجاد سامانه هشدار سیل اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت توپوگرافی جنوب استان و ظرفیت سیل خیزی بالای آن، باید سامانه هشدار سیل راه اندازی شود.

رییس اداره هواشناسی دریایی چابهار با بیان اینکه گستردگی حوضه آبریز از چالش های جنوب استان است، ادامه داد: این سامانه ۲ ضرورت اجتناب ناپذیر دارد، نخست بستر ارتباطی مناسب و سپس زیرساخت هواشناسی و پردازش داده که با وجود بسترهای ارتباطی کنونی نمی توان این سامانه را در اکثر نقاط جنوبی استان ایجاد کرد چراکه با اندک بارش ارتباط ایستگاه های بارانسنجی ما قطع می شود.

بازندگی های سیل آسا ۲۰ تا ۲۲ دی در جنوب سیستان و بلوچستان خسارات زیادی بویژه در بخش های زیر ساختی، راه، آب، برق، فضاهای آموزشی، بهداشتی، مسکونی و اراضی کشاورزی وارد کرد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.