امان الله طوقی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ۶۱درصد سطح زیر کشت محصولات باغی سیستان و بلوچستان را خرما تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: هم‌اینک ۵۷هزار هکتار نخلستان در استان وجود دارد که ۴۵هزار هکتار آن بارور است.

وی با بیان اینکه عملیات گرده افشانی نخیلات خرما از مهمترین و حساس‌ترین عملیات زراعی است که نقش بسزایی در کیفیت محصول و میزان تولید آن خواهد داشت، ادامه داد: ۲۱درصد نخلستان‌های استان دیم بوده و پراکنش آن بیشتر در شهرستان‌های خاش و سراوان است.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۲۳۰ هزار تن انواع خرما در نخلستان‌های استان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی شد.
وی با اشاره به اینکه برنامه اصلاح باغات خرما در حال اجراست بیان کرد: بدنبال توسعه کشت ارقام خرمای تجاری، بازار پسند و اقتصادی در سیستان و بلوچستان هستیم.
طوقی خاطر نشان کرد: نخیلات مناطق مرزی سیستان و بلوچستان عمدتا از نوع ربی است و خرمای ارگانیک تولیدی این مناطق شهرت جهانی دارند.

وی گفت: کشت خرما در سیستان و بلوچستان زمینه اشتغال افزون‌بر ۴۰ هزار نفر را فراهم کرده است. 

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بیش‌از ۷۰ رقم خرما در این استان تولید می‌شود، بیان کرد: ربی، مضافتی، سنگ شکن، هلیله و زاهدی از معروف‌ترین ارقام خرما در این منطقه هستند.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد. 
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند. 
هم اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ‌های استان انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.