غلام حیدر زورقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری 32هزار و 150هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به کشت گندم اختصاص داشت که تاکنون 400 هکتار آن در جنوب استان برداشت شده است.
وی افزود: امسال 11مرکز خرید گندم شامل 6 مرکز توسط تعاون روستایی و پنج مرکز توسط غله و خدمات بازرگانی در سیستان و بلوچستان پیش بینی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: هر ساله حدود 80 هزار هکتار از زمین های کشاورزی به کشت گندم اختصاص داشت که در سال زراعی 97 -98 به دلیل خشکسالی شدید کشت گندم در شمال این استان که بیشترین سطح را هر ساله به خود اختصاص می داد انجام نشد.
وی با اشاره به قیمت خرید گندم اظهار داشت: شورای اقتصاد به طور رسمی نرخ مصوب خرید تضمینی گندم معمولی و نان را برای هر کیلوگرم هزار و 700 تومان و گندم دروم را هزار و 770 تومان با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید یک درصد ابلاغ کرد.
زورقی افزود: بر اساس مصوبه ابلاغ شده برای حمایت از گندم کارانی که مزارع آنان دارای کنترل کیفی و بهداشتی مطلوب و گندم تولیدی شان در حد استاندارد و کیفیت ممتاز باشد گندم معمولی با نرخ هزار و 750 تومان و گندم دروم تا هزار و 800 تومان با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید یک درصد خریداری می شود.
وی ادامه داد: خرید گندم از کشاورزانی که در سامانه جامع پهنه بندی ومدیریت داده های کشاورزی وزارت جهادکشاورزی ثبت مشخصات کرده باشند ملاک عمل خواهد بود.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.