غلام حیدر زورقی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: توسعه کشت دانه‌های روغنی به منظور خودکفایی در تامین روغن موردنیاز کشور یکی از برنامه‌های محوری وزارت جهادکشاورزی است.
وی تصریح کرد: شهرستان ایرانشهر بدلیل شرایط اقلیمی مناسب در سالجاری با کشت ۴۰۰هکتار کلزا بیشترین سطح زیر کشت استان را به خود اختصاص داده است.
 رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: کلزا در اواخر مهر کشت و برداشت آن در فروردین و اردیبهشت سال بعد انجام و محصول کلزا نیز بصورت تضمینی خریداری می‌شود.

وی افزود: کشت کلزا در کنار گندم و جو در کاهش بیماری‌ها، آفات و رویش علف‌های هرز در مزارع تاثیر بسزایی دارد.
به گزارش ایرنا دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن و ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع شده و فاقد کلسترول از کیفیت بالایی برخوردار است.
 گلرنگ (کاجیره) یا کاغاله گیاهی است یکساله که ارتفاع آن به حدود ۶۰ سانتیمتر می رسد.برگ‌های آن پهن، دندانه‌دار و بدون دمبرگ است که گل‌های آن منفرد، لوله‌ای و به رنگ زرد مایل به قرمز بوده که در انتهای ساقه ظاهر می‌شود.
سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.