بارندگی و سیل ۲۰ تا ۲۲ دی در سیستان و بلوچستان آثاری از تخریب و نابودی و خسارت بر منازل، ابنیه، زیرساخت ها، مزارع و باغات مردم برجا گذاشت و سیلاب سرگردان در دشت و کوهستان به هرکجا سر کشید و از تخریب اندک سرمایه‌های زندگی نیز چشم پوشی نکرد.
این سیل ویرانگر اگر چه باعث پرشدن سدها و بندها و هوتک های منطقه شد و مناطق تشنه را سیراب کرد اما در مدت کوتاهی برای مردم روستایی و کشاورز غم و غصه، اضطراب و بغض را به همراه آورد تا اینکه به یکباره به ارمغانی شیرین از جنس هم‌دلی و مهربانی تبدیل شد و در میان موج‌های خروشان سیل دست های مهربانی به سوی مردمان زخم دیده دراز شد.

سیلاب ویران کرد و رفت اما سیل مهربانی در مناطق سیلزده جاری شد و هموطنان برای کمک رسانی به برادران و خواهران سیل زده خود شتافتند، اما عمق فاجعه این سیل به حدی است که با گذشت ۶ روز از بارندگی همچنان از مجموع ۸۹۰ روستا که راه ارتباطی آنها قطع شده بود ۵۰۰ روستا بازگشایی و همچنان امدادرسانی به ۳۹۰ روستا از طریق بالگرد و قایق های امدادی در حال انجام است.

همچنین براساس آخرین آمار از مجموع ۸۷۷ روستای سیستان و بلوچستان که دچار قطعی برق شده بودند تاکنون برق ۸۱۲ روستا وصل شده است و تنها ۹۳ روستا از مجموع ۲۴۵ روستای سیل زده شبکه آبرسانی آنها به شرایط عادی بازگشته است.

سیستان و بلوچستان پس از تحمل ۲۰ سال خشکسالی پی در پی که عدم توازن در میزان آب و در نتیجه کمبود این مایه حیات، نابودی گیاهان، کاهش عمق آب های سطحی و زیر زمینی و بروز پدیده های مختلف نظیر توفان ریزگردها را برای آن به همراه داشت و مردمانش را که اکثرا کشاورز و دامدار بودند بیکار کرده بود هم اینک با سیلابی غیر منتظره روبه رو شد که خسارت های عمیقی را در بخش های مختلف استان برجا گذاشت.

 به گفته مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان سیل زدگان ۱۴ شهرستان این استان نیاز مبرم و فوری به مواد غذایی و وسایل گرمایشی دارند.

رسول راشکی اقلام غذایی نظیر انواع کنسرو جات، خرما، برنج و روغن و اقلام زیستی نظیر پتو و موکت و اقلام گرمایشی مانند چراغ آترا  را از مهمترین نیازهای سیل زدگان استان عنوان کرد.

وی گفت: هموطنان گرامی می توانند کمک های غیرنقدی خود را به پایگاههای جمعیت هلال احمر استان و کمک نقدی خود را از طریق شماره گیری #۵۴*۱۱۲*  و شماره حساب ۵۲۶۳۶۳۶۳۵۳ نزد بانک ملت شعبه امام علی(ع) بنام کمک های خیری جمعیت هلال احمر استان واریز کنند.

کمک های مردمی به سیلزدگان سیستان و بلوچستان  قوت بیشتری گرفته است، ۴ تیم امدادی و تجهیزات کنترل سیل از اصفهان شامل سه دستگاه تریلر و چند دستگاه خودروهای امدادی و آفرود از هیات اتومبیلرانی به این استان اعزام شده اند.
در استان البرز بسیج سازندگی برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی به سیل‌زدگان فراخوان فوری داد و اعلام کرد کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم را به دست سیلزدگان می رساند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام هم گفت: پایگاه های جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی مردمی استان برای ارسال به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان در نقاط مختلف از فردا دایر می شود که با توجه به بعد مسافت، بهتر است کمک ها نقدی باشد.
مدیر اجرایی موکب احباب‌الرضا(ع) ورامین نیز از آمادگی مردم این شهرستان برای برپای موکب در مناطق سیل‌زده استان سیستان‌ و بلوچستان خبر داد و  اعضای شورای اسلامی شهر تهران شهرداری را مکلف کردند که مبلغ یکصد میلیارد ریال به سیلزدگان کمک کند.
آستان قدس رضوی ارائه خدمات مختلف امدادی و رفاهی لازم را برای کمک فوری به شهروندان آسیب دیده از حادثه طبیعی سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان آغاز کرده است.
استاندار خراسان جنوبی در گفت و گوی تلفنی با استاندار سیستان و بلوچستان از آمادگی کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده این استان خبر داد.
مسوول ستاد عتبات عالیات آبادان گفت: ۳۵ موکب از آبادان و خرمشهر برای حضور و کمک‌رسانی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان اعلام آمادگی کردند.
استاندار مرکزی نیز در بخشنامه‌ای خطاب به اعضای شورای اداری استان، بر بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات موجود در استان برای کمک به مردم مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان تاکید کرد.

فرمانده منطقه سوم نبوت نداجا کنارک در جنوب سیستان وبلوچستان گفت: ۳۰ تن ملزومات ضروری شامل بسته‌های غذایی، وسایل گرمایشی و پوشاک برای سیل‌زدگان بخش زرآباد کنارک از سوی این منطقه تهیه و تحویل روستاهای سیل‌زده کنارک و چابهار شد.

دریادار دوم عرشه مصطفی تاج‌الدینی اظهار داشت: با توجه به سیل عظیم وخسارات وارده به مردم شهرستان های چابهار و کنارک کاروان وحدت و همدلی متشکل از ۹۰ نفر از کارکنان پایور و وظیفه با ۲ دستگاه اتوبوس و ۹ دستگاه ماشین هایلوکس و ۲ دستگاه کامیون برای کمک به سیل زدگان در روستاها و بخش‌های شهرستان کنارک و چابهار اعزام شدند.

وی افزود: پس از اطلاع از گرفتار شدن ۶ نفر از اهالی شهر زرآباد از توابع شهرستان کنارک در سیلاب با اعزام به موقع و سریع بالگرد منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش مستقر در کنارک این نفرات نجات یافتند.

وی بیان کرد: هم اکنون محور کنارک به جاسک در پی شکستگی جاده بر اثر طغیان رودخانه‌ها بسته است برای همین منظور کارکنان مناطق دوم و سوم نیروی دریایی ارتش مستقر درشهرستان‌های جاسک و کنارک با بهره‌گیری از تمام توان و تجهیزات آمادگی امدادرسانی دریایی و زمینی به مردم سیل زده این منطقه‌ها را اعلام کرده و تاکنون نیز اقدامات تأثیرگذاری در این راستا  انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: جانفشانی های دریادلان غیور منطقه سوم نبوت نداجا به مردم سیل زده روستاها و بخش های شهرستان کنارک بر کسی پوشیده نیست و نیروهای اعزامی منطقه سوم نبوت نداجا هم اینک در حال امدادرسانی به مردم سیل زده روستاهای شهرستان کنارک هستند.

فرمانده منطقه سوم نبوت نداجا کنارک گفت: در پی بالا آمدن آب سدها و جاری شدن سیل طی روزهای اخیر در شهرستان چابهار و بویژه شهرستان کنارک، نیروهای جان بر کف دریایی ارتش مستقر در شهرستان کنارک از همان ابتدا به کمک سیل زدگان شتافتند و به مردم عزیز وگرانقدر روستاها وبخش ها بویژه زرآباد کمک کردند.

امیر تاج الدینی تصریح کرد: در ادامه روند این تلاش های خداپسندانه تکاوران ولایی تیپ سوم حضرت حمزه سیدالشهدا به همراه فرماندار کنارک به روستاها وبخش های مختلف شهرستان کنارک از جمله بخش زرآباد اعزام شدند.

وی افزود: بالگرد یگان هوادریای منطقه  که محور این امداد رسانی بود با کمک تکاوران وبومیان بخش زرآباد، از اهالی روستا که راه ارتباطی شان با شهرستان و نقاط دیگر براثر جاری شدن سیل بسته شده بود، بسته های غذایی ،پوشاک، بهداشتی ودرمانی ارسال کردند.

مسوول روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور گفت: این قرارگاه تا کنون ۱۰ هزار بسته غذایی معیشتی میان سیلزدگان جنوب سیستان و بلوچستان توزیع کرده و این روند همچنان ادامه دارد.

سرهنگ پاسدار قاسم حسن زاده اظهار داشت: قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در پی بارش‌های اخیر و سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان از همان ساعات اولیه کار خدمات رسانی به سیل زدگان را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: این قرارگاه در گام نخست با اعزام سه فروند بالگرد ترابری، ۳۵دستگاه ماشین آلات مهندسی و بکارگیری ۶۰۰ نفر از رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه کار امداد رسانی را در جنوب سیستان و بلوچستان شروع کرد.

 مسوول روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور گفت: تا کنون۱۰ هزار بسته غذایی معیشتی،۵۰ هزار قوطی کنسرو و آب‌معدنی و پنج هزار تخته پتو در بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان توزیع کرده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: همچنین هزار سری لوازم خانگی توسط قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور  در جنوب سیستان و بلوچستان در حال توزیع است.

سرهنگ حسن زاده اظهار داشت: قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه با راه‌اندازی چهار مرکز پخت غذا در شهرستان‌های چابهار و کنارک کار پخت غذای گرم را از ۲۱ دی آغاز کرده که در هر وعده ۵۰ هزار پرس غذا بین سیل زدگان توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: این غذاها بوسیله بالگرد در بین روستاهای گرفتار در سیلاب توزیع می‌شوند و تاکنون ۲۰۰ روستای را زیر پوشش خدمات رسانی قرار داده است.

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین از بکارگیری ماشین‌آلات و تجهیزات مهندسی به منظور بازگشایی راه‌های ارتباطی و تخلیه مردم و نجات گرفتار ماندگان در سیل خبر داد و تصریح کرد: همچنین تاکنون بیش از  ۱۰ هزار بسته غذایی، ۵۰  هزار قوطی کنسرو و آب معدنی و ۵ هزار تخته پتو بین سیل‌زدگان توزیع شده است و در ادامه روند امدادرسانی ۱۰۰۰ سری لوازم ضروری خانگی در حال توزیع می‌باشد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف ادامه داد: قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه با راه‌اندازی ۴ مرکز پخت غذا در شهرستان‌های چابهار و کنارک، پخت غذای گرم را از روز شنبه آغاز کرده که در هر وعده ۵ هزار پرس غذا بین سیل‌زدگان جا بجا شده و مستقر در مکان‌های امن و نیز در روستاها و نقاط صعب‌العبور از طریق بالگرد توزیع می‌شود و تاکنون  ۲۰۰ روستای سیل زده را تحت پوشش خدمات‌رسانی قرار داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی سپاه نیز با اعزام بالگردهای Mi-۱۷ و ارسال تجهیزات و نیروهای امدادی به مناطق سیل‌زده، نسبت به امدادرسانی به این مناطق اقدام کرد.

 مردم شهرستان آق‌قلا که در اثر وقوع سیل ابتدای امسال متحمل خسارت مالی و جانی شده بودند، با اهدای کمک‌های انسان دوستانه به یاری سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان شتافته و محبت آن‌ها در یاری‌رسانی به آسیب‌دیدگان سیل گلستان را جبران کردند.

جمع آوری این کمک ها بدون پشتیبانی نهادهای دولتی و به صورت خودجوش انجام شد و اهالی شهر و روستاهای سیل‌زده آق قلا اولین محموله کمک های ضروری و اقلام اولیه خود را صبح امروز دوشنبه راهی این استان سیل زده در جنوب شرقی کشور کردند.

متولیان جمع آوری این کمک ها با نصب پارچه نوشته ای با مضمون " تنهایمان نگذاشتید، تنهایتان نمی گذاریم" خطاب به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان، کمک های اهالی آق قلا را جمع آوری کردند.

یکی از اهالی آق‌قلا هنگام تحویل کمک غیرنقدی برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: پس از وقوع سیل ابتدای امسال که آق قلا تا مدت ها در محاصره آب بود، کمک های فراوانی از مردم سراسر ایران از جمله سیستان و بلوچستان به دست ما رسید و رسم جوانمردی آن است که پاسخ این رفتار محبت آمیز آن ها را در روزهای گرفتاری و مشکل جبران کنیم.

تعدادی از اهالی سیل زده آق قلا که همچنان در چادر زندگی می‌کنند و برخی از آن ها نیازمند دریافت کمک هستند هم پس از وقوع سیل در سیستان و بلوچستان و نیاز مردم این مناطق به کمک های ضروری، در حد توان خود به یاری سیل زدگان شتافتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.