غلام حیدر زورقی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در نخستین مرحله ١٠ هزار هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان‌های هامون، نیمروز، زهک و هیرمند آبیاری می‌شوند.

وی ادامه داد: طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب از طریق لوله در مزارع سیستان یکی از طرح‌های مهم دولت است که بهره‌برداری از آن کمک بسیاری به رونق تولید محصولات کشاورزی در این منطقه می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان با محدودیت منابع آبی مواجه است افزود: نکته مهم در برنامه اجرای طرح آبرسانی دشت سیستان، افزایش بهره‌وری مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری از ۳۰درصد کنونی به بالای ۹۰درصد در بخش کشاورزی است.

وی اظهار داشت: تسریع در زمان آبیاری، آبیاری با برنامه با توجه به نیاز گیاه و عدالت در توزیع آب از دیگر اهداف مهم این طرح بزرگ در سیستان است.

زورقی پیشرفت فیزیکی طرح انتقال آب بالوله دشت سیستان را ۹۷ درصد دانست و بیان کرد: بر اساس برنامه این پروژه، ۴۶هزارهکتار از گستره ۲۰۰هزار هکتاری دشت سیستان را با تخصیص ۴۰۰میلیون مترمکعب آب از چاه نیمه‌ها آبیاری می‌کند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به کشاورزی اقتصادی در منطقه، طرح الگوی کشت سیستان با همکاری وزارت جهادکشاورزی تدوین و متناسب با اقلیم منطقه، ۳۷ گیاه زراعی و باغی به کشاورزان معرفی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: اجرای طرح الگوی کشت برای بهره برداران اختیاری است، ولی به کشاورزان توصیه می‌شود با کارشناسان بخش کشاورزی در توسعه کشت گیاهان با صرفه اقتصادی که ارزش افزوده بیشتری ایجاد خواهد کرد همکاری کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.